شناسهٔ خبر: 100595 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

ایران به‌زودی به کارگاه بزرگ ساخت مسکن تبدیل می‌شود/ آغاز احداث ۷۰۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در کشور/اراضی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن تامین شد

جلسه شورای عالی مسکن وزیر راه و شهرسازی با اعلام آغاز احداث ۷۰۰ هزار واحد نهضت ملی در کشور و تامین اراضی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد طرح از توافق وزارت راه با بنیاد مستضعفان و قرارگاه خاتم‌الانبیا برای احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکن محرومان، خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، امروز ۲۵ آبان و در پایان برگزاری دومین جلسه شورای عالی مسکن به ریاست رییس‌جمهور، با تاکید بر اینکه دغدغه دولت و مجلس ساخت مسکن برای مردم به ویژه اقشار محروم جامعه است، گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در وزارت راه و شهرسازی، بنا داریم طی ۴ سال ۴ میلیون واحد مسکونی را احداث کرده و تحویل بدهیم. به همین منظور، در جلسه امروز شورای‌عالی مسکن، گزارش‌های مفصلی از برنامه‌ریزی‌ها، ارایه شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به منظور تحقق برنامه زمانبندی، تصمیم داریم در فاز نخست، ۲ میلیون واحد مسکونی را در کشور آغاز کنیم و ۲ میلیون بعدی را نیز برای احداث در دست برنامه‌ریزی داریم.

عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: با وجود حدود ۵۰ روز از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن توسط رییس‌جمهور با همکاری مناسب و جهادی همکاران وزارت راه و شهرسازی، احداث ۷۰۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در سطح کشور آغاز شده است.

قاسمی توضیح داد: اراضی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور مهیا شده است.

وی گفت: در جلسه امروز شورای‌عالی مسکن، مدیران راه و شهرسازی و استانداران، آنلاین حضور داشتند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تاکید داریم، اولا تا پایان سال اراضی باقیمانده ۴ میلیون واحد مسکونی مشخص شود که حتما این کار انجام خواهد شد. همچنین، در مرحله بعدی احداث ۲ میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در کشور آغاز شود.

قاسمی با تاکید بر اینکه سهم استان‌ها و شهرستان‌ها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن تعیین و به استانداران و فرمانداران سراسر کشور ابلاغ شده است، توضیح داد: با تفاهماتی که امروز در دومین جلسه شورای‌عالی مسکن امضا شد و با توافقاتی که پیش‌تر با بخش خصوصی داشتیم، به زودی ایران به کارگاه بزرگ ساخت مسکن تبدیل خواهد شد.

توافق وزارت راه و بنیاد مستضعفان برای ۱۰۰ هزار واحد مسکن محرومان

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: امروز تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد مستضعفان امضا کردیم که بر اساس آن، بنیاد ۹۰۰ هکتار از اراضی خود را در کل کشور به طور رایگان در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار داد.بنیاد مستضعفان مجموعه‌ای بزرگ برای ساخت مسکن و به عنوان کارگزار وزارت راه و شهرسازی است.

قاسمی گفت: بنیاد مستضعفان توافق کرده است تا ۱۰۰ هزار واحد مسکن محرومان را شروع کند.

توافق با قرارگاه خاتم برای احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکن محرومان

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا که قبلا در بخش مسکن کمتر فعال بود و بیشتر در حوزه راه، راه‌آهن و پروژه‌های نفتی مشغول بود، جلسات متعددی برگزار کردیم. قرارکاه موافقت کرد تا ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را برای بخش محرومان کشور با قیمت تمام شده مناسب بسازد.

قاسمی افزود: مقرر شده است با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) که یکی از قرارگاه‌هایی است که فعالیت‌های محرومیت‌زدایی در کشور انجام می‌دهد و توان خوبی دارد با قیمت تمام‌شده در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی که وضعیت نامناسبی دارند با قراردار و تفاهمی که داشتیم، فعالیت مشترک را آغاز کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه شورای عالی مسکن از ساعت 15 امروز (سه‌شنبه) با حضور حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، احمد وحیدی وزیر کشور، سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، سید رضا فاطمی امین وزیر صمت، رستم قاسمی وزیر مسکن و سید پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در محل ساختمان ریاست جمهوری برگزار شد.

تامین زیرساخت‌ها و زمین برای مسکن، تفاهم نامه با بانک مرکزی برای ارائه تسهیلات بیشتر، امضا تفاهم‌نامه با وزارت کشور برای صدور پروانه‌های ساختمانی، پایان تدوین اساسنامه صندوق ملی مسکن و ارجاع آن به معاون اول رئیس جمهور برای ابلاغ، تهیه آیین نامه تهیه مصالح ساختمانی با همکاری وزارت صمت از موضوعات مهم جلسه امروز شورای عالی مسکن بود.