شناسهٔ خبر: 100770 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اعلام کرد:‌

بهره‌مندی ۹۸ شهر استان اصفهان از طرح تفصیلی مصوب تا سال ۱۴۰۲

قاری قران اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه کیفیت طرح‌های توسعه شهری بسیار مورد توجه است، گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۲ همه شهرهای مشمول نظام طرح‌های جامع و تفصیلی استان به تعداد ۹۸ شهر از طرح تفصیلی مصوب برخوردار می‌شوند.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار کرد: استان اصفهان از لحاظ دارا بودن ۱۱۴ شهر و نیز روابط متقابل و درهم‌تنیده کلان‌شهر اصفهان با شهرهای واقع در مجموعه شهری، از بزرگ‌ترین شبکه و نظام سکونتگاه شهری در بین استان‌های کشور برخوردار است.  

وی افزود: با توجه به تهیه و تصویب تنوعی از طرح‌های توسعه شهری و فراشهری در مقیاس‌های منطقه‌ای، ناحیه‌ای و شهری و پوشش سرزمینی آن‌ها، استان اصفهان از کامل‌ترین نظام برنامه‌ریزی شهری در کشور برخوردار بوده و این طرح‌ها امروزه توسط مدیریت شهری ملاک عمل آمایشِ جمعیت و فعالیت در کل پهنه سرزمینی استان است.  

 مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت: تهیه طرح‌های تفصیلی به عنوان طرحی که در چارچوب اسناد و ضوابط طرح‌های جامع، حدود ثبتی و ملکی، وضعیت دقیق کاربری ها، تراکم ها و گذرها را در سطح شهر و به تفکیک محلات واقع در آن مشخص کرده و اولویت‌های مربوط به نوسازی و بهسازی را تعیین می‌کند، از سال ۱۳۹۳ و برای شهرهاي مشمول این طرح در دستور كار اداره‌کل راه و شهرسازی استان قرار گرفت.  

 وی افزود: حاصل اجرای این برنامه و اقدامات زیرساختی مربوط به آن را می‌توان تحت عنوان نیمرخ وضعیت طرح‌های توسعه شهری استان توضیح داد؛ به‌گونه‌ای که هم‌اکنون ۲۵ طرح تفصیلی ابلاغ شده که تعداد شش طرح آن مربوط به بعد از سال ۹۷ ۱۳ است.  

 قاری‌قرآن با بیان اینکه طرح تفصیلی ۱۴ شهر در کمیسیون ماده ۵ موضوع قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسیده و فرآیند قانونی ابلاغ آن‌ها در حال انجام است. عنوان کرد: مراحل تهیه طرح تفصیلی ۱۰ شهر استان نیز پایان یافته و در دستور کار بررسی در جلسات آتی کمیسیون ماده ۵ قرار دارد.  

 وی ادامه داد: مرحله اول طرح تفصیلی ۱۱ شهر دیگر اتمام یافته و در دستور کار جهت عقد قرارداد مرحله دوم بوده همچنین طرح تفصیلی ۴ شهر به دلیل مشکلات نقشه پایه و یا عدم همکاری شهرداری متوقف شده و طرح تفصیلی ۱۹ شهر نیز در دردست تهیه است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: علاوه بر این طرح‌های تفصیلی، بازنگری طرح جامع شهرهای اصفهان، مبارکه، نائین و نطنز با رویکردهای نوین و بازآفرینی شهری در دست تهیه است.  

 وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود قرارداد طرح تفصیلی ۱۷ شهر دیگر استان طی سال‌های ۱۴۰۰و ۱۴۰۱ منعقد شود اذعان داشت: بنابراین با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۲ همه شهرهای مشمول نظام طرح‌های جامع و تفصیلی استان به تعداد ۹۸ شهر از طرح تفصیلی مصوب برخوردار می‌شوند.  

قاری‌قرآن خاطرنشان کرد: در کنار نگاه کمی و پوشش صددرصدی شهرهای استان از نظر طرح و برنامه، به موضوع کیفیت طرح‌های توسعه شهری نیز طی سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای شده است که از جمله می‌توان به اعمال رویکردهای طراحی شهری، حمایت از همه گروه‌های سنی و توان‌خواهان اجتماعی، اعمال رویکردهای عدالت فضایی، بازآفرینی شهری، توجه ویژه به محلات فقیر شهری همچنین حفظ و تثبیت حقوق مکتسبه شهروندان اشاره کرد.  

وی در پایان ضمن ارج نهادن به تلاش‌های قبلی و قدردانی از مدیران شهری گذشته، ابراز امیدواری کرد تا با ادامه این راه، پایبندی به اصول شهرسازی علمی و مشارکت همه ذینفعان و کنشگران اجتماعی بتوان بذر توسعه موزون شهری را در کل پهنه‌های شهری استان گسترانده و با نظارت عالیه بر نحوه مدیریت و شکل‌گیری فضا، شاهد توسعه شهرهای استان به طریقی پایدار و در انطباق با ارزش‌های مورد انتظار از جمهوری اسلامی ایران باشیم.