به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدعلی اصل سعیدیپور با اشاره به اینکه امیدوار هستیم اسکله رو-رو ریلی بندر امیرآباد تا پایان سال جاری به بهرهبرداری برسد، اظهار داشت: این اتفاق قابلیتی منحصر به فرد برای کشور است و اولین تجربه در کل بنادر ایران به شمار میرود.
وی ادامه داد: در حال حاضر تمام کشورهای همسایه مجهز به چنین امکاناتی هستند و یکی از دلایلی که بار از ترکیه به اروپا و یا برعکس و نیز از بندر بینالمللی بازرگانی باکو به بندر آکتائو قزاقستان منتقل میشود، برخورداری از این مزیت است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد با بیان اینکه همسایگان و رقبای کشور ما علاقمند نیستند که ایران به اسکله رو-رو ریلی مجهز شود و امکان تردد شناورهای رو-رو ریلی در بنادر ایران فراهم شود، عنوان کرد: ایران به عنوان یک رقیب جدی برای کشورهای همسایه به شمار میرود و از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است اما متاسفانه تا کنون هیچ یک از بنادر کشور به چنین تجهیزاتی مجهز نشدهاند.
سعیدیپور با اشاره به اینکه بهرهمندی از اسکله رو-رو ریلی در بندر امیرآباد موجب میشود تا شاهد توسعه حمل و نقل دریایی و ریلی در کشور باشیم، گفت: امکان انتقال بار از در کارخانه تا مصرف کننده از این طریق فراهم میشود.
وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی اسکله رو-رو ریلی بندر امیرآباد تا کنون معادل ۷۵ درصد بوده است، اظهار کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری اسکله یاد شده به مرحله عملیاتی برسد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد با بیان اینکه هنوز کشور ما به شناورهای رو-رو ریلی مجهز نشده است، تاکید کرد: خطوط کشتیرانی و به ویژه کشتیرانی دریای خزر باید نسبت به تامین شناورهای رو-رو ریلی اقدام کنند و سازمان بنادر و دریانوردی و نیز وزارت راه و شهرسازی در این راستا پیگیری لازم را انجام خواهند داد تا شاهد راه اندازی و فعالیت در این بخش باشیم.
سعیدی پور با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی دارد تا از محل وجوه اداره شده، نسبت به پرداخت هزینه خطوط کشتیرانی و نیز فعالان بخش خصوصی که تمایل دارند در حوزه تامین شناورهای رو-رو ریلی ورود کنند گفت: راه اندازی اسکلههای رو-رو ریلی و فعالیت شناورهای مربوطه در این حوزه به منظور توسعه حمل و نقل دریایی کشور بسیار مثمر ثمر خواهد بود.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی افزود: میزان حجم کالا تعیین خواهد کرد که در این حوزه به چند شناور نیازمند هستیم و باید بر اساس حجم بار مربوطه در بخش رو-رو ریلی برنامه ریزیهای لازم را مدنظر قرار دهیم.