شناسهٔ خبر: 100816 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

روابط ایران و آذربایجان برادرانه بوده و خواهد بود/ مذاکره با آذربایجان برای تاسیس کریدور خلیج-فارس دریای سیاه/ تلاش برای رفع موانع حمل و نقل بین دو کشور

جلسه وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان همواره برادرانه بوده و خواهد بود از مذاکره با این کشور برای تاسیس کریدور خلیج-فارس دریای سیاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شاهین مصطفی‌یف، معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان و رییس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، تجاری و فرهنگی آذربایجان و ایران که در راس هیاتی به ایران سفر کرده است، به همت مرکز اموربین الملل با حضور در ساختمان دادمان با رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و رییس ایرانی این کمیسیون و جمعی از معاونان وی دیدار و گفت‌وگو کرد.

قاسمی در این نشست با اشاره به اینکه ایران با کشور دوست و برادر، آذربایجان مشترکات فراوانی دارد و این دو کشور با یکدیگر یک خانواده را تشکیل می‌دهند، گفت: امیدوارم در این سفر موانع موجود بر سر روابط دو کشور برطرف شده و بتوانیم در حوزه اقتصادی همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه موضوعات مختلفی که می‌تواند منافع دو ملت را تامین کند، مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت، گفت: احداث پل ماشین‌رو بر روی رودخانه مرزی بین دو کشور، احداث خط آهن رشت-آستارا که از اهمیت زیادی برای دو کشور برخوردار است، تکمیل ترمینال احداث شده در آستارا توسط جمهوری آذربایجان، فعال کردن قطار مسافری نخجوان-مشهد، توسعه همکاری حمل‌ونقلی و ترانزیت جاده‌ای بین دو کشور و افزایش تردد ناوگان باری دو کشور از جمله مسائلی است که در این سفر مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

این عضو کابینه سیزدهم ادامه داد: موافقت‌نامه تاسیس کریدور خلیج فارس-دریای سیاه که منافع فراوانی برای دو کشور به همراه خواهد داشت، از سرگیری پروازها میان دو کشور و همکاری‌های دریایی از دیگر محورهای گفت‌وگو میان دو کشور خواهد بود. 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به صادرات خودروهای ایرانی به جمهوری آذربایجان گفت: خوشبختانه تجارت بین دو کشور در این زمینه افزایش قابل توجهی داشته و صادرات محصولات ایران‌خودرو به آذربایجان از ۴۰۰ دستگاه به ۱۴۰۰ دستگاه در روز رسیده است. ایران‌خودرو آمادگی دارد که ۳۰ درصد از قطعات خودروهای صادر شده به آذربایجان را در این کشور تولید کرده و تولید خودرو به صورت مشترک بین دو کشور انجام شود. 

وی با اشاره به تمایل ایران برای توسعه بخش خودروسازی با کمک آذربایجان افزود: ایران و آذربایجان می‌توانند با تولید مشترک خودرو، این محصول را به کشورهای همسایه صادر کنند. همچنین با توجه به صنایع توانمند ایران، ایرانخودرو آمادگی دارد مدل‌های متنوع‌تری از خودرو از جمله کامیون و اتوبوس را به آذربایجان صادر کند.

قاسمی با اشاره به برگزاری نشست‌های خصوصی میان دو طرف گفت: در این نشست‌ها برای حل مشکلات حمل‌ونقل از جمله عوارض مذاکره خواهد شد. جریان ترانزیت بین دو کشور در گذشته روان و ساده بوده و انشاالله در آینده نیز به همین شکل خواهد بود.

وی ادامه داد: ایران و آذربایجان در گذشته همکاری‌های نفتی داشته و این همکاری ادامه پیدا خواهد کرد. در مورد مساله نیرو نیز برای گسترش همکاری‌ها مذاکره خواهد شد.

این عضو کابینه سیزدهم با اشاره به تمایل دو طرف برای توسعه روابط تجاری گفت: شرکت‌های ایرانی ظرفیت، توان و دانش فنی و مهندسی مناسبی برخوردار بوده و می‌توانند در پروژه‌های راهسازی و ساخت مسکن در آذربایجان فعال شوند. همچنین به دنبال رسیدن به سقف تجارت بین دو کشور هستیم که این موضوع مورد مذاکره قرار گرفته و در نشست بعدی کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور به امضا خواهد رسید.

وی افزود: با توجه به تمایل دو کشور برای گسترش تجارت، توانمندی ایران و اتصالات جمهوری آذربایجان، می‌توان سطح روابط تجاری دو کشور را افزایش داد و این اراده در مقامات بالای دو کشور وجود دارد.

قاسمی ادامه داد: روابط ایران و آذربایجان همواره برادرانه بوده، خواهد بود و گسترش خواهد یافت. سفر معاون محترم نخست وزیر جمهوری آذربایجان به ایران نیز موید همین موضوع است.

به گفته وی، در این نشست‌ها موضوعات مختلف مورد بحث و مذاکره قرار گرفته و برای امضا در نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور آماده خواهد شد. همچنین پیش از این نشست، نشستی مشترک در آستارا بین دو کشور برگزار خواهد شد.