شناسهٔ خبر: 100818 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان عنوان کرد:

وجود ظرفیت‌های گسترده برای توسعه روابط تجاری ایران و آذربایجان/ ضرورت تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقلی بین دو کشور

دیدار معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با وزیر راه و شهرسازی معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان گفت: ظرفیت‌های گسترده برای توسعه روابط تجاری ایران و آذربایجان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شاهین مصطفی‌یف، معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان در دیدار و گفت‌وگو با رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به روابط و اشتراکات گسترده فرهنگی، دینی، تاریخی و اقتصادی دو کشور گفت: برای گسترش همکاری‌ بین دو کشور ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که در این نشست‌ها به عنوان روسای کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور این مسائل را بررسی خواهیم کرد.

وی ضمن اشاره به تمایل این کشور برای گسترش روابط تجاری با ایران افزود: برای توسعه روابط در حوزه انرژی برنامه داریم و می‌توانیم برای تولید مشترک قطعات خودرو و واردات ماشین‌آلات کشاورزی مذاکره کنیم.

مصطفی‌یف با بیان اینکه روابط ایران و جمهوری آذربایجان گسترده است، گفت: در دوران کرونا اقتصاد و روابط تجاری تمام کشورها آسیب دید، اما ترانزیت میان ایران و آذربایجان رشد کرد. این رقم در ۹ ماهه نخست سال جاری ۲۹ درصد افزایش داشته است. در این دوران حمل‌ونقل میان ایران و آذربایجان بلاقفه انجام شده است.

وی با اشاره به کریدور شمال-جنوب به عنوان یک پروژه مهم برای دو کشور گفت: باید زیرساخت‌های حمل‌ونقلی از جمله پل های خودرویی را برای توسعه روابط تجاری تقویت کرد. همچنین در حوزه انرژی و نفت‌وگاز مذاکراتی انجام شده و به زودی خبرهای خوشی در این رابطه منتشر خواهد شد.

معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان با اشاره به فعالیت ۲۰۰۰ شرکت ایرانی در این کشور افزود: دو کشور در حوزه‌های گمرکی، کشاورزی و آموزشی همکاری‌های پرثمری داشتند. برای توسعه همکاری‌ها نیز ظرفیت‌های گسترده‌ای وجود دارد که از آن استفاده خواهیم کرد.