شناسهٔ خبر: 100835 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

راهبر عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خبر داد:

ساخت DME و رادار MSSR توسط شرکت‌های ایرانی/ شرکت فرودگاه‌ها در استفاده از توان داخلی پیشتاز است

محمد امیرانی راهبر عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از ساخت DME و رادار MSSR توسط شرکت‌های ایرانی خبر داد.

محمد امیرانی، عضو هیات مدیره و راهبر عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه استفاده از توان داخلی برای تعمیر و تجهیز تجهیزات الکترونیک هواپیمایی در کشور از مدت‌ها پیش شروع شد، گفت: این اقدام در حوزه تعمیر و نگهداری تجهیزات آغاز شد. وقتی مستشاران خارجی کشور را ترک کردند یا مشکل کمبود قطعات پیش آمد، در بحث نگهداری متوجه شدیم که باید قطعات را خود بسازیم.

وی با بیان اینکه اقدامات خودکفایی در حوزه ساخت تجهیزات ادامه پیدا کرد، افزود: این اقدام از ساخت رکوردر و سوییچینگ برج مراقبت و دستگاه کمک ناوبری NDB که یک سیستم کمک‌ناوبری بسیار ابتدایی است، شروع شد، اما اکنون به جایی رسیدیم که شرکت‌های دانش بنیان در حال ساخت سیستم DME که یکی از پیچیده‌ترین تجهیزات کمک‌ناوبری است، هستند. در حال حاضر ساخت رادار MSSR توسط یک دانشگاه ایرانی در دست اقدام است و شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه ساخت تجهیزات کمک بازرسی نیز ورود کرده‌اند.

امیرانی افزود: همچنین در حال ساخت ریموت بخش ارتباطات کلامی در مرکز کنترل فضای کشور با کمک یک شرکت دانش‌بنیان هستیم که کار بسیار بزرگی است. حتی شرکت‌های خارجی نیز در این کار مشکل داشتند چراکه انواع ارتباطات مخابراتی در ایران برای این شرکت‌ها ناشناس بود.

راهبر عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به ظرفیت‌های استفاده از توان داخلی برای تجهیز سامانه‌های الکترونیک هوایی کشور، گفت: وقتی یک سامانه کمک ناوبری ILS یا به طور مثال سامانه سوییچینگ برج مهرآباد، به صورت مستقیم خریداری نشده و با دور زدن تحریم‌ها به کشور وارد شده است، به آن معنی است که این تجهیزات قطعه یدکی ندارند و نصب آن‌ها توسط شرکت سازنده انجام نمی‌شود. متخصصان داخلی با توان و دانش خود این تجهیزات را راه اندازی کرده و در بحث نگهداری به دنبال تامین قطعات هستند.

امیرانی افزود: به عنوان مثال رادار اتوماسیون فرودگاه مهرآباد که ساخت شرکت ریتون بود، برای سال‌ها فعال بود. وقتی شرکت ریتون فهمید این رادار هنوز بدون مشکل کار می‌کند، متعجب شد. در بحث تعمیرات بسیار جلو رفتیم و حتی تجهیزات برخی کشورهای دیگر را نیز تعمیر می‌کنیم و توانستیم خودکفا شویم.

وی ادامه داد: امیدوارم با بخشنامه‌ها و قوانین و مقرراتی که سال‌های گذشته در حمایت از شرکت دانش‌بنیان صادر شده، بتوان هرچه بیشتر از توان داخلی بهره گرفت و البته شرکت فرودگاه‌ها در این حوزه پیشتاز بوده است. حتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز تاکید کرده است که شرکت فرودگاه‌ها در استفاده از توان داخلی پیشرو بوده است. لازم است در سایر حوزه‌های وزارت راه و شهرسازی نیز از توان شرکت‌های دانش‌بنیان استفاد شود.