شناسهٔ خبر: 100846 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

تأکید مدیرکل راهداری همدان بر نقش آموزش در کاهش تصادفات جاده ای

نشست هم اندیشی ماهانه حمل و نقل صادقی راد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای همدان بر نقش آموزش و فرهنگ سازی در کاهش تصادفات جاده ای تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (همدان)، صفر صادقی راد در نشست کمیسیون ایمنی استان با محوریت یادمان قربانیان سوانح رانندگی با اشاره به نقش آموزش و فرهنگ سازی در کاهش تصادفات جاده ای بر نقش آموزش و پرورش و نیز صدا و سیما در این زمینه تاکید کرد و افزود : استفاده از تمام ظرفیت ها برای بهبود رفتارهای ترافیکی در استان بسیار ضروری است.

وی اظهار داشت: آموزش از دوران کودکی بسیار تأثیر گذار است و در این زمینه نقش آموزش و پرورش در نهادینه کردن این موضوع امری ضروری است.

مدیرکل راهداری استان همدان با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های پلیس راه و راهداری موضوع تصادفات جاده ای است، تصریح کرد: تمامی اقدامات و برنامه‌ریزی‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همدان و پلیس راه باید موجب کاهش تلفات جاده‌ای شود.

این مسئول در ادامه افزایش ایمنی در جاده ها را از اولویت های این اداره کل عنوان و خاطرنشان کرد: تاکنون اقدامات مناسبی در این زمینه انجام گرفته که اجرای ۷ کیلومتر از حفظ میانی و ۵ کیلومتر از روشنایی گردنه اسدآباد از جمله این اقدامات است.

صادقی راد، ایمن سازی مدارس حاشیه راهها، عابران پیاده، ادوات کشاورزی و راکبان موتورسیکلت ها را از دیگر اقدامات بیان کرد.

فرهنگ و آموزش ترافیکی نیاز به نگاه تیمی دارد

معاون امور عمرانی استانداری همدان نیز در این نشست با تأکید بر رصد با دقت بر نحوه اجرایی شدن مصوبات کمیسیون ایمنی استان گفت: ضروری است برنامه کاهش تصادفات در استان تدوین و از تمامی ظرفیت ها برای آموزش و فرهنگ سازی کاربران جاده ای استفاده شود.

فرهاد فرزانه، مسأله فرهنگ و آموزش را موضوع مهمی در کاهش تصادفات برشمرد و تأکید کرد: لازم است برنامه مدونی در این خصوص با دانشگاه ها اجرایی شود و اعتبارات آموزشی را به سمت برنامه های ترافیکی سوق داده و در این زمینه برنامه ای راهبردی داشته باشیم.

وی با تأکید بر نگاهی جامع بر مسأله آموزش یادآور شد: انجام کاری تیمی و نگاهی تیمی با استفاده ازهمه ظرفیت ها برای تحقق این مهم ضرورت دارد.

این مسئول در ادامه با اشاره به وجود نقاط حادثه خیز در استان، برآشکارسازی و رفع این نقاط تأکید و تصریح کرد: در این زمینه نیز لازم است جلساتی با فرمانداران شهرستانها برگزار و اقدامات جدی در این زمینه انجام شود.

مردم در اجرای نظم و مقررات بسیار ضعیف هستند

رییس پلیس راه استان هم در این نشست با قدردانی از عملکرد راهداری در بحث ایمن سازی راههای استان و اقداماتی در این خصوص اظهار داشت: ارتقاء ایمنی راهها موضوع مهمی است و تمامی تلاش ما باید ارتقای ایمنی برای داشتن جاده‌ای ایمن باشد و باید برای رسیدن به این امر مهم از تمام توان استفاده شود.

سرهنگ عزیزی با انتقاد از اینکه متأسفانه مردم در اجرای نظم و مقررات بسیار ضعیف هستند، ابراز داشت: عامل انسانی یکی از علت‌های اصلی تلفات جاده‌ای است و تجربه ثابت کرده است که در بحث تصادفات جاده ای باید خود مردم در درجه اول مسئولیت پذیر بوده و قوانین و مقررات رانندگی و نکات ایمنی را رعایت کنند.

در این نشست سایر مدیران و نمایندگان دستگاههای اجرایی عضو کمیسیون ایمنی استان نیز به ارائه گزارش، شرح عملکرد و پیشنهادات خود در خصوص موضوع جلسه پرداختند.

قرائت نامه نماینده یکی از هزاران قربانیان سوانح ترافیکی، قرائت بیانیه بچه های ایران برای ایمنی راهها، هم صدا با بچه های سایر نقاط جهان و در نهایت امضای بیانیه روز یادبود قربانیان تصادفات ترافیکی و آغاز پیاده سازی سند دهه از دیگر برنامه های هفتمین نشست کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی حمل و نقل جاده ای استان به مناسبت گرامیداشت روز جهانی یادمان قربانیان حوادث ترافیکی و آغاز دهه ملی اقدام برای ایمنی راهها (۱۴۰۹-۱۴۰۰) بود.