به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا محمدی کرجیران با اشاره به اینکه بندر شهیدرجایی در بین بنادر مهم کشور از جایگاه ویژه و ممتازی برخوردار است، اظهار داشت: این مجتمع بندری با بهرهمندی از موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی در نزدیکترین نقطه به تنگه هرمز و ورودی خلیج فارس به دلیل فاصله کوتاه از مسیر کشتیها در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال-جنوب، قرار گرفته است.
وی ادامه داد: بندر شهیدرجایی؛ مهمترین دروازه صادرات، واردات و ترانزیت کالا در کشور محسوب شده و به تنهایی بیش از نیمی از حجم مبادلات کالای غیر نفتی در حوزه ترانزیت، واردات، صادرات و ترانشیپ را بر عهده دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به اینکه بندر شهیدرجایی با برخورداری از زیرساختهای مناسب و مدرن، اتصال به شبکه بینالمللی راه آهن و جاده تاریخی ابریشم، بیشترین نقش را در صنعت حمل و نقل کشور ایفا میکند، عنوان کرد: فعالیتهای ۲۴ ساعته در بندر، وجود بیش از ۷۰ مورد سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی و ارتقای کیفیت خدمات، استفاده از مشارکت و خدمات پورت اپراتورهای توانا و بزرگ کشور، وجود شرکتهای بیمهای، بانکهای ارائه کننده خدمات، زیرساختهای ارتباطی مناسب و بهرهمندی از پیشرفتهترین تجهیزات بندری دنیا، امکان حمل و نقل چند وجهی، برخورداری از خط ریلی متصل به شبکه حمل و نقل ریلی کشور و همراهی بزرگترین گمرک تخصصی در این مجتمع بندری همگی از جمله مزایای بندر شهیدرجایی است که موجب شده ارتباط این بندر با کشورهای حوزه CIS و به ویژه کشورهای شمالی حوزه دریای خزر تسهیل و آسان شود.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، کرجیران با بیان اینکه از جمله مزیتهای سرمایه گذاری در بندر شهیدرجایی میتوان به مواردی از جمله قرار گرفتن در مسیر کریدور ترانزیتی شمال-جنوب و برقراری ارتباط ترانزیتی با کشورهای آسیای میانه و قفقاز و کشورهای جنوب آسیا و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره کرد، گفت: از دیگر مزیتهای ترانزیتی بندر شهیدرجایی، کوتاه شدن مسیر ترانزیت و کاهش هزینههای ترانزیت و افزایش کیفیت خدمات به دلیل وجود زیرساختهای مناسب بندری، جادهای و ریلی است.