شناسهٔ خبر: 100935 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل دفتر نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری

سالانه حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ساخت و نگهداری راههای فرعی و روستایی کشور مورد نیاز است

راه روستایی ماکو مدیر کل دفتر نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: براساس آخرین برآوردهای انجام شده میزان اعتبارات سالیانه مورد نیاز در حوزه ساخت و نگهداری راههای فرعی و روستایی در حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(ایرانشهر) فیروز قیاسی در بازدید از محورهای روستایی تحت پوشش اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب سیستان و بلوچستان اظهار داشت:: براساس آخرین برآوردهای انجام شده میزان اعتبارات سالیانه مورد نیاز در حوزه ساخت و نگهداری راههای فرعی و روستایی در حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: از مجموع اعتبارات سالانه حدود ۱۰ هزار میلیارد آن جهت ساخت و توسعه راههای روستای، ۷ هزار میلیارد جهت نگهداری راههای فرعی، ۹ هزار میلیارد تومان جهت ارتقا راههای روستایی به فرعی و مابقی جهت ایمن سازی و نگهداری ابنیه فنی راههای فرعی و روستایی مورد نیاز است.

قیاسی گفت: بر اساس آخرین نتایج اعلام شده در سالنامه آماری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در سال ۹۹، طول راههای فرعی در سطح کشور ۳۷ هزار کیلومتر، طول راههای روستایی آسفالته ۱۱۱ هزار کیلومتر و طول راههای شوسه روستایی هزار کیلومتر است.

مدیر کل دفتر نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصریح کرد: شاخص های استاندارد در نگهداری رویه راههای فرعی و روستایی نشان دهنده آن است که در بخش نگهداری راهها در حد بحران هستیم این در حالی است که می توان با تزریق اعتبارات جدید از اضمحلال و افزایش شدید خرابی ها و نهایتا کاهش سطح سرویس راهها پیشگیری کرد.

قیاسی تاکید کرد: ضروری است این اعتبارات پایدار و متناسب با میزان نیاز  و فارغ از بودجه سالیانه باشد تا بتوان با یک برنامه ریزی مناسب نسبت به نگهداری راههای روستایی و فرعی اقدام نمود.
وی ادامه داد: همچنین این نکته را باید مورد توجه قرار داد که خرابی ها متناسب با نرخ تورم افزایش نمی یابند بلکه بصورت تصاعدی افزایش می یابد و هرگونه کاستی در این زمینه فشار مضاعفی را در آینده به این سازمان تحمیل خواهد کرد.

مدیر کل دفتر نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قیر را یکی از چالش ها در امر نگهداری راهها عنوان کرد و افزود: در حالیکه میزان اعتبارات سالیانه راهداری افزایش چندانی نداشته شاهد افزایش افسار گسیخته قیمت قیر هستیم در صورتیکه عمده مصالح مصارفی در پروژه های راهداری قیر است.

قیاسی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از حجم قراردادهای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مربوط به قیر است، گفت: قیمت قیر از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۵۰۰ درصد افزایش یافته بطوری که از تنی ۲ میلیون تومان هم اینک به ۱۰ میلیون تومان رسیده است این در حالی است که مواد اولیه قیر و تجهیزات تولید آن نیز داخلی است و همچنین از طرفی عمده قیر مصرفی در پروژه های عمرانی و عمومی است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت قیر برای انجام امور راهداری به هیچ وجه قابل قبول نیست، اظهار داشت: افزایش بیش از حد قیمت قیر، تغییرات زیاد قیمت قیر (در سالهای گذشته قیمت قیر نواسانات زیادی را بهمراه داشته و این باعث می شود که ریسک انجام پروژه‌ها برای پیمانکاران بالا رود و در نهایت منجر به افزایش قیمت تمام شده پروژه ها گردد، ضمن اینکه از لحاظ حقوق و قراردادی نیز مشکلاتی را بهمراه دارد) و تخصیص بموقع از مهمترین چالش های در حوزه قیر بشمار می رود که قطعا در کیفیت پروژه ها تاثیر گذار و آنها را زمانبر می‌کند.

مدیر کل دفتر نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان اینکه امیدواریم با تعامل و همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی این چالش ها رفع و به فرصت تبدیل گردد، گفت: خوشبختانه در چندماه اقدامات خوبی صورت گرفته و نوید بخش این است که مشکلات در سال ۱۴۰۱ کمتر خواهد شد.

قیاسی اظهار داشت: تامین اعتبار متناسب با نگهداری راهها و بصورت پایدار یکی از مواردی مهم است که ضروری است مورد توجه دولت و مجلس شورای اسلامی قرار گیرد تا بتوان از راهها به عنوان سرمایه ملی با ارزش نگهداری کرد.

وی با قدردانی از اقدامات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب سیستان و بلوچستان(ایرانشهر) در حوزه راههای فرعی و و روستایی گفت: طول راههای فرعی این اداره کل ۲۰۵۰ کیلومتر  است که حدود ۶ درصد طول راههای کشور را در بر می گیرد، این نشان دهنده این است که به نسبت سایر استانها طول راههای فرعی بسیار بالا و سهم زیادی از راهها را به خود اختصاص داده است.

مدیر کل دفتر نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده حدود ۹۰۰ کیلومتر از راههای فرعی تحت پوشش اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان سیستان و بلوچستان دارای خرابی شدید هستند که نیاز به اقدامات ویژه و فوری دارند.

وی افزود: با توجه به ترافیک و شرایط آب و هوایی حاکم در این منطقه استفاده از روش های نوین روکش های آسفالتی نظیر اسلاری سیل و چیپ سیل می تواند گزینه مناسبی برای ترمیم راه‌های جنوب سیستان و بلوچستان باشد بطوری که حدود ۸۰ درصد این راهها را می توان با این روش ها احیا نمود تا بتوان هر ساله بخشی از این عقب ماندگی را جبران کرد و سطح سرویس مناسبی برای کاربران فراهم کند.

قیاسی تصریح کرد: با وجود همه اقدامات مطلوب انجام شده در راه‌های فرعی جنوب سیستان و بلوچستان این منطقه با توجه به وسعت و پراکندگی راهها نیاز به توجه ویژه دارد.

وی با بیان اینکه راههای روستایی جنوب سیستان و بلوچستان نیز از  وضعیت مناسبی برخوردار نیست، گفت: از ۷۴۴۲ کیلومتر راه روستایی تحت پوشش اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب سیستان و بلوچستان تنها ۲۲۴۲ کیلومتر آن آسفالت است که نشان دهنده این است که شاخص برخورداری جنوب این استان با میانگین کشوری بسیار فاصله دارد،ضمن اینکه راههای روستایی که در طی ۴۰ سال گذشته ساخته شده اند نگهداری نشده اند و نیاز به تغییر رویکرد و استفاده حداکثری از منابع و ماشین آلات  موجود از ساخت به نگهداری دارد.

مدیر کل دفتر نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصریح کرد:  در بازدید از شهرستانهای جنوب سیستان و بلوچستان مشکلات نظیر کمبود راههای اصلی و بزرگراه ( سهم اندک از راهها مربوط به بزرگراه و راه اصلی است) و پراکندگی و طول  زیاد راهها به چشم‌ می خورد که سبب شده هزینه های نگهداری راهها بصورت امانی و پیمانی زیاد باشد.

قیاسی با اشاره به دیگر مشکلات جنوب سیستان و بلوچستان گفت: این منطقه بدلیل پدیده  مونسون سیل خیز است بطوری که هر ساله شاهد خسارت های زیادی بر رویه و ابنیه راه هستیم و عملا با اعتبارات موجود جوابگو احیا و جبران خسارت ها نیستیم.

وی تصریح کرد: بسیاری از راه‌های این منطقه بدون مشخصات ساخت شده و دارای زیرسازی و ابنیه مناسب نیستند که همین امر، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان (ایرانشهر) را با یک چالش دو برابری مواجه کرده است.

وی افزود: بعنوان مثال تعداد آبنماها در جنوب سيستان و بلوچستان بسیار زیاد است که هزینه تبدیل آنها به پل عملا مقدور نیست.

قیاسی اضافه کرد: باید رویکرد در این استان از ساخت به نگهداری راههای روستایی تغییر کند و از منابع و ماشین آلات موجود در نگهداری راهها استفاده شود.

قیاسی تاکید کرد: طبیعتا نگهداری از راهی که ساخته شده و ترافیک چندین روستا را بهمراه دارد اما از وضعیت خوبی برخوردار نیست در  در اولویت نسبت به ساخت راه روستایی جدید است.

مدیر کل دفتر نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: همچنین از آنجایی که اعتبارات راههای روستایی استانی است اهمیت نگهداری راههای روستایی بیش از پیش باید به مقامات استانی یادآور شود و در کمیته های برنامه ریزی شهرستان و استان مد نظر قرار گیرد تا بخشی از این اعتبارات جهت نگهداری راهها مد نظر قرار گیرد.

وی با قدردانی از تلاش های نیروهای راهداری فعال در مجموعه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب سیستان و بلوچستان گفت: روحیه همکاری و جهادی خوبی بین همکاران برقرار است و انگیزه برای انجام کارهای راهداری امانی بسیار بالاست که این قابل تقدیر است.