شناسهٔ خبر: 100938 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در جلسه مشترک با هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان:

نظارت مستمر ناظران مقیم، بر افزایش کیفیت ساخت و ساز پروژه‌ها تاثیر مستقیم خواهد داشت

زنجان - نظام مهندسی.jpg مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در جلسه مشترک با هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان سازمانی مستقل و از بخش‌های عمومی غیردولتی در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(زنجان)، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان  در جلسه مشترک با هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان سازمانی مستقل و از بخش‌های عمومی غیردولتی در کشور است. به لحاظ جایگاه قانونی، راه و شهرسازی دستگاه بالادست سازمان نظام مهندسی نبوده بلکه در کنار هم برای ارتقای اهداف آرمانی که همان بهبود کیفیت ساختمان‌ها و خدمات فنی و مهندسی است، گام برمی‌دارند.

مسعود بیات‌منش به حمایت از تصمیمات سازمان نظام مهندسی ساختمان در چارچوب قوانین و مقررات برای مدیریت و ارائه خدمات بهتر تأکید کرد و گفت: این سازمان برای بهتر اداره کردن امور می‌تواند هر تصمیمی بگیرد و آن را حتی در سطح کشور الگوسازی کند. در خصوص موضوع تعارض منافع نیز می‌توانید با خرد جمعی به یک تصمیم جامع برسید.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم با همفکری، تصمیمات خوبی در خصوص تعارض منافع و ۵ درصد درآمد سازمان بگیریم. با تجربیات به دست آمده در طول مدت فعالیت این سازمان باید به سمت اصلاح امور برویم. هر تصمیمی که سازمان با اصل ایجاد شفافیت بگیرد از آن حمایت می‌کنیم.

این مسئول یادآور شد: بحث نظارت ساخت و ساز باید با جدیت بیشتری دنبال شود و آن را تکلیف خود بدانیم. ناظران مقیم بجای نظارت مرحله‌ای، نظارت مستمر در پروژه‌ها داشته باشند. همچنین می‌توان در پروژه‌های نهضت ملی مسکن از مهندسان باتجربه به عنوان سرناظر و از مهندسان جوان به عنوان ناظر مستقیم استفاده کرد تا هم به کسب تجربه و اشتغال جوانان بینجامد و هم شاهد ارتقای کیفیت ساخت و ساز باشیم.

بیات‌منش با بیان اینکه برای جلوگیری از ایجاد رانت در ارجاع نقشه‌ها و رعایت عدالت بین همه مهندسان و به حداقل رساندن رابطه فیزیکی ارباب رجوع باید از فرآیند‌های الکترونیکی استفاده کرد، افزود: سازمان باید در این خصوص اقتدار و قدرت خود را از طریق ابزارهایی که در اختیار دارد نشان دهد و در اصلاح ساختار فرآیندها در کنار شما هستیم.

وی عنوان کرد: همچنین سازمان برای ارتقای کیفیت ساختمان می‌تواند مدیریت جامعی را در بین صنوف مختلف و مرتبط با ساختمان‌سازی ایجاد کند. در بحث تعرفه خدمات فنی مهندسی نیز باید گفت که این مبالغ در مقایسه با هزینه تمام شده ساختمان رقم بالایی نیست و باید دستمزدی که پرداخت می‌شود متناسب با خدمات فنی ارائه شده باشد.

وی همچنین در مورد اختصاص زمین به شهرک مهندسی و دفتر نمایندگی سازمان در ابهر تصریح کرد: در برخی نقاط محدودیت زمین داریم با این حال باید زمین‌ها را بررسی کنیم و همه تلاش خود را به‌کار می‌گیریم تا این امر محقق شود.

قابل ذکر است در این مراسم فریدون زینعلی، رئیس سازمان نظام مهندسی استان و دیگر اعضای هیات مدیر به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.