شناسهٔ خبر: 100962 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عملکرد سازمان ملی زمین و مسکن در سه ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم؛

شناسایی بیش از ۳۷ هزار هکتار اراضی مستعد بارگذاری مسکن در حریم شهرها /تحویل و تحول حدود ۱۱۲ هزار هکتار اراضی ملی واقع در حریم شهرها به سازمان

سر در ساختمان سازمان ملی زمین و مسکن سازمان ملی زمین و مسکن در سه ماهه نخست فعالیت دولت سیزدهم همزمان با ابلاغ قانون جهش تولید مسکن و اجرای طرح نهضت ملی، اقدامات گسترده‌ای را به منظور شناسایی اراضی دولتی و اعمال تصدی دولت بر آنها در دستور کار قرار داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی با تدوین گزارشی به ارایه دستاوردهای وزارتخانه در سه ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف از جمله اقدامات انجام شده و آتی سازمان ملی زمین و مسکن پرداخته است.

با توجه به هم‌زمانی ابلاغ قانون جهش تولید مسکن و تغییر دولت و استقرار دولت جدید با هدف اجرای طرح نهضت ملی مسکن جهت اجرای برنامه‌های مصوب قانون جهش تولید مسکن، اقدامات گسترده‌ای به منظور شناسایی اراضی دولتی و اعمال تصدی دولت بر آنها، مستعدسازی اراضی از طریق الحاق، تغییر کاربری و سایر روش‌های پیش‌بینی شده در قانون در دستور کار سازمان ملی زمین و مسکن قرار گرفت.

این روش‌ها شامل تحویل و تحول اراضی ملی واقع در حریم شهرها به منظور اجرای ماده ۱۰ قانون زمین شهری و ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن، تحصیل اراضی داخل محدوده و حریم شهرها، تعامل برای اخذ اسناد تک‌برگی، بازشماری منابع سازمان، توسعه سامانه بانک زمین و تسهیل‌گری شهرسازی، پالایش اطلاعات اراضی، واگذاری زمین به اقشار ویژه، واگذاری زمین‌های مسکونی و غیرمسکونی در راستای تکالیف قانونی، نظارت و مدیریت بر تعیین تکلیف پرونده‌های حقوقی، و تدوین و اجرای طرح ساماندهی بایگانی‌های ادارات کل راه و شهرسازی بوده است.

بر اساس گزارش ارایه شده از ابتدای امسال تا پایان آبان، تحویل و تحول ۱۱۱ هزار و ۶۶۳ هکتار اراضی واقع در حریم شهرها در اجرای ماده ۱۰ قانون زمین شهری و ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن، انجام شد.

همچنین در اجرای قوانین و مقررات موجود از ابتدای سال جاری بیش از ۱۱ هزار هکتار اراضی موات و ملی داخل محدوده و حریم شهرها به تملک سازمان ملی زمین و مسکن در آمده است که از این میزان حدود ۹۰ درصد از اراضی داخل حریم شهرها قرار دارد.

اخذ ۸۴۹۴ جلد سند تک برگی با همکاری ثبت به نام سازمان ملی در سه ماه گذشته

در عین حال در سه ماه گذشته به میزان ۸ هزار و ۴۹۴ سند تک‌برگی با همکاری ادارات ثبت اسناد و املاک کشور به نام سازمان ملی زمین و مسکن با نمایندگی دولت جمهوری اسلامی ایران اخذ شد.

بازشماری منابع سازمان

این گزارش حاکی است که به منظور بالابردن ضریب اتکای داده‌های ثبت شده در سامانه یکپارچه مدیریت اراضی و مستغلات سازمان ملی زمین و مسکن و همچنین شناسایی ظرفیت‌های مغفول مانده طرح بازشماری منابع اراضی سازمان طی چهار سال گذشته در دستور کار ادارات کل استانی قرار داشته است. تاکید می‌شود، فرآیند پرونده‌خوانی اراضی دولت یک فرآیند کاملا تخصصی و زمانبر است و صرفا از طریق کارگزاران و شرکت‌های مشاور دارای تجربه و توان فنی لازم قابل اجراست. طی سه ماهه گذشته تعداد ۲۸ هزار و ۱۷۵ پلاک توسط کارگزاران و شرکت‌های مشاور پرونده خوانی شده است.

توسعه سامانه بانک زمین و تسهیلگری شهرسازی

همچنین با ابلاغ وزیر راه و شهرسازی، موضوع توسعه سامانه بانک زمین با هدف گردآوری و ساماندهی اطلاعات اراضی دولتی واقع در محدوده شهرها در دستور کار این سازمان قرار گرفت و گام‌های اجرایی استقرار آن بر اساس پالایش اطلاعات سامانه‌ها موجود، دریافت اطلاعات سایر سازمان‌ها با اولویت شرکت‌های زیرمجموعه وزارتخانه و دریافت اطلاعات طرح‌های مصوب شهری هم‌اکنون در حال اجراست. انتظار است تا در همراهی با سایر سازمان‌ها از جمله وزارت کشور و شهرداری‌ها، سازمان ثبت اسناد و املاک، وزارت امور اقتصادی و دارایی و ... به اهداف بلندمدت این طرح نایل شده و پشتیبانی برای تصمیم‌سازی در حوزه مداخله موثر دولت در بازار زمین و مسکن ایجاد شود.

شناسایی بیش از ۳۷ هزار هکتار اراضی مستعد بارگذاری مسکن در حریم شهرها

این گزارش می‌افزاید برای پالایش اطلاعات موجودی اراضی ثبت‌شده در محدوده شهرها جلسات متعددی با حضور مدیران استانی و ستادی سازمان ملی زمین و مسکن برگزار شده است که بر این اساس تاکنون در ۳۵ استان که شامل یکهزار و ۲۹۲ شهر است به میزان ۷ هزار و ۱۰۷ هکتار اراضی قابل برنامه‌ریزی جهت تولید مسکن در داخل محدوده شهرها شناسایی شده است که باید پس از آماده‌سازی و تفکیک به طرح جهش تولید مسکن، افزوده شود. همچنین، میزان ۳۷ هزار و ۹۹۸ هکتار اراضی مستعد بارگذاری مسکن در حریم شهرها شناسایی شده که باید مراحل قانونی الحاق، طراحی و آماده‌سازی، تفکیک بر روی آنها انجام بشود

تامین مسکن۵۰۵ نفر از اقشار ویژه در سه ماه دولت سیزدهم

بر اساس بند ل ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه وزارت راه و شهرسازی با هماهنگی و معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به تامین مسکن اقشار ویژه واجد شرایط باقیمانده (جانباران ۲۵ درصد و بالاتر، آزادگان، فرزندان شهید، فرزندان جانبار ۷۰ درصد به بالا) در قالب واگذاری زمین و مسکن مسئولیت پیدا کرد. این موضوع در بودجه سنواتی هر ساله به عنوان یک بند به وزارت راه و شهرسازی تکلیف شده است که بخشی مربوط به شرکت شهرهای جدید و بخشی نیز مربوط به سازمان ملی زمین و مسکن است. به منظور تسریع و شفاف‌سازی وضعیت مشمولان استفاده از تسهیلات دولتی و تدقیق برنامه اجرایی، توافق‌نامه‌ای بین بنیاد شهید و امورایثارگران و سازمان ملی انجام شده تا نسبت به مشخص کردن برنامه واقعی واگذاری اراضی و احراز شرایط متقاضیان اقدام لازم انجام شود. در همین خصوص در سه ماهه  نخست فعالیت دولت سیزدهم نسبت به تامین مسکن ۵۰۵ نفر از اقشار ویژه اقدام لازم انجام شد.

واگذاری زمین‌های مسکونی و غیرمسکونی در چارچوب تکالیف قانونی

اراضی مسکونی واگذار شده طی سه ماهه دولت سیزدهم به میزان ۳۸ هکتار بوده که ظرفیت احداث ۲ هزار و ۹۰۸ واحد مسکونی را داشت. به منظور عمل به تکالیف قانونی اعم از تامین فضای آموزشی و فرهنگی، درمانی و بهداشتی، ورزشی، تفریحی و توریستی و سایر کاربری‌ها در کنار فضای مسکونی در این به ماهه به میزان ۱۰۱ هکتار اراضی با سایر کاربری‌های واگذار شده است.

نظارت و مدیریت بر تعیین‌تکلیف پرونده‌های حقوقی

بر اساس بند ۵ ماده ۶ از فصل دوم اساسنامه سازمان ملی زمین و مسکن موضوع فعالیت و وظایف سازمان ملی زمین و مسکن «اعمال تصدی حقوق مالکیت نسبت به  اراضی و املاک دولتی در اختیار به نمایندگی از دولت (وزارت راه و شهرسازی) از قبیل شناسایی، حفاظت و نظارت نقشه‌برداری، تجمیع، تفکیک و افراز آنها و طرح تعقیب و دفاع از دعاوی مربوط بر اساس سیاست‌های ابلاغی وزارت راه و شهرسازی با رعایت قوانین و مقررات مربوط» است. با توجه به  متن   ماده   مندرج   در  اساسنامه  و با  توجه  به  اينكه  دفاع  از  حقوق   سازمان  در  مقابل  دعاوی  مطرح  شده  در  محاكم  از  اهميت  بالایی  برخوردار بوده است در سه ماهه تعداد ۲۲۵۰ پرونده حقوقی تعيين تكليف شده است.

تدوین و اجرای طرح ساماندهی بایگانی های ادارات کل راه و شهرسازی 

با توجه به ضرورت  بازنگری   و  بهبود  وضعيت   بايگانی‌های  ادارات   كل  كه   در   نتيجه   ادغام  و   تفكيک‌هاي  گذشته   شرايط   نامساعدی  داشته  و   همچنين   دستور   وزیر راه و شهرسازی   در  خصوص  ساماندهی   وضعيت   بايگانی‌های   حقوقی  ادارات  كل،   طرح ساماندهی بایگانی‌های ادارات کل راه و شهرسازی، اواخر  سال  ۱۳۹۸  تهيه  و  به  تصويب  هيات‌مديره  سازمان  رسيد   و طی سه ماهه اخير  تعداد  ۳۵۵۱۲  رکورد در سامانه آرشيو سازمان بارگزاری شده است.