شناسهٔ خبر: 100963 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

به منظور آمادگی برای فصل زمستان انجام شد:

برگزاری جلسه عمليات زمستانی بخش هوايی در سازمان هواپيمايی کشوری

سازمان هواپیمایی کشوری جلسه عملیات زمستانی بخش حمل ونقل هوایی با هدف افزایش هماهنگی‌ها در آستانه فصل سرما در سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه عملیات زمستانی بخش حمل ونقل هوایی با هدف افزایش هماهنگی‌ها در آستانه فصل سرما و همچنین تبیین وظایف بخش‌های مختلف از جمله شركت‌های فرودگاهی، هواپیمایی و هندلینگ و با حضور معاون استاندارد پرواز، مدیران نظارت بر ایمنی در بخش‌های مختلف سازمان، نمایندگان شركت‌های فرودگاهی و ناوبری هوایی، معاونان عملیات شركت های هواپیمایی، مسئولان شركت‌های هندلینگ و خدمات فرودگاهی تشكیل شد.

در این جلسه آرش خدایی معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی كشوری، گفت: پیش از آغاز وضعیت جوی زمستانی در كشور و مواجهه با  شرایط عملیات در سرما لازم است، تمامی مسئولان شركت‌های هواپیمایی، بخش‌های فرودگاهی و ناوبری هوایی و شركت‌های هندلینگ در كمترین زمان ممكن نسبت به ایجاد آمادگی لازم، هماهنگی با سایر بخش‌ها و شناسایی مشکلات موجود اقدام و برای رفع مشكلات بیندیشند و از قبل از آمادگی لازم برخوردار باشند.

وی بر لزوم پایبندی به استانداردها و رعایت دستورالعمل‌های ابلاغ شده و ارائه خدمات ایمن به مسافران تاكید كرد و افزود: لازم است به منظور جلوگیری از ایجاد وقفه در پروازها به هنگام بروز سرما و یخ زدگی، هواپیماها، شیوه‌نامه‌ها، تجهیزات، نیروی انسانی و ... توسط بهره‌برداران فرودگاهی و ارائه دهندگان خدمات زمینی هواپیما و همچنین روش‌های ارتباطی میان بخش‌های ارائه‌دهنده خدمات زمستانی مورد ارزیابی جدی قرار گیرد.

خدایی ضمن تاكید بر آمادگی و هماهنگی بهره‌برداران فرودگاهی، شرکت‌های هواپیمایی و شرکت‌های ارایه‌دهنده خدماتی زمینی هواپیما برای عملیات زمستانی، نیروی انسانی را مهم‌ترین بخش در زنجیره خدمات هوانوردی برشمرد و افزود: چینش و مسئولیت پذیری نیروی انسانی در حل مشكلات بسیار تعیین كننده است و چنانچه برای مخاطرات و مشكلات از قبل برنامه‌ریزی نشود، آنگاه بخش زیادی از فشارها و چالش‌ها به نیروهای لبه عملیات منتقل خواهد شد و عملکرد کلی سیستم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری یكی از عمده ترین مشكلات در فصل سرما و بارش شدید برف را اختلال در وضعیت پروازها دانست و گفت: در این خصوص ضروری است شركت‌های هواپیمایی به موقع و سریع به مسافران اطلاع رسانی كرده و با پاسخگویی لازم از سرگردانی و نارضایتی مسافران جلوگیری کرده و با اعتمادسازی، پشتیبانی و درک مسافران از لزوم توجه به مسائل ایمنی را به کمک خود بیاورند.

وی با اشاره به نقش نیروی انسانی آموزش دیده و تجهیزات مناسب و كافی در كاهش تاخیر و یا ابطال پروازها در شرایط نامناسب جوی، اظهارداشت: انتظار می رود شركت‌ها با تحلیل به موقع داده‌ها، شرایط را به صورت مستمر رصد و با شناسایی شرایط و عملکردهای مخاطره آمیز، اقدامات مناسب را جهت بهبود وضعیت طراحی و اجرا کنند. 

در ادامه مدیران سازمان و شرکت‌های بهره‌برداری به بیان نقطه نظرات خود و مرور چالش‌های پیش رو پرداختند و گزارش از وضعیت آمادگی مجموعه خود را ارائه دادند.

عملیات در شرایط جوی زمستانی یک بخش مهم در حمل و نقل هوایی است که هر ساله باید الزامات مرتبط با آن پیاده سازی و بهبود یابدمسافران نیز باید با اعتماد به نیروهای متخصص، در شرایط خاص جوی همراهی لازم را با این کارکنان داشته باشند تا پروازها در ایمنی کامل و بدون ایجاد فشار و تنش و بر هم خوردن تمرکز نیروهای عملیاتی به انجام رسد.