شناسهٔ خبر: 10120 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بهره برداری از جاده پاتاوه -دهدشت تاپایان سال ؛

جزئیات نشست وزیر راه و شهرسازی با استاندار کهگیلویه و بویر احمد و مدیر کل اداره شهرسازی استان

محور یاسوج شیراز وزیر راه وشهرسازی در نشستی با استاندار و مدیر کل راه وشهرسازی کهگیلویه وبویر احمد که در ساختمان وزارتخانه تشکیل شد ، مشکلات راهی ، شهرسازی و مسکن استان را بررسی و راهکارهایی ارائه داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد، در این نشست درباره راه‌های اصلی، فرعی و روستایی و مسکن مهر استان بحث و تبادل نظر و تصمیماتی  گرفته شد و وزیر راه و شهرسازی نیز دستورات لازم را صادر کرد.

جاده پاتاوه - دهدشت با 70 درصد پیشرفت فیزیکی که از راه‌های اصلی جنوب به مرکز کشور بوده و مهمترین پروژه راهسازی در کهگیلویه و بویراحمد است در این نشست مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد قطعه دوم آن که در اختیار شرکت پارس گرما است حدود 600 میلیارد ریال اعتبار به آن تزریق شود به طوری که با تامین این میزان اعتبار تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

در مورد قطعه سوم این جاده استراتژیک که در اختیار موسسه خاتم الانبیا (ص) است مقرر شد در اولین تخصیص بخشی از مطالبات پرداخت و نسبت به فعال کردن پروژه بیشترین همکاری با این موسسه از سوی وزارتخانه راه و شهرسازی انجام شود.

در زمینه راه‌های اصلی کهگیلویه و بویراحمد به ویژه جاده های یاسوج - شیراز، یاسوج - اقلید و یاسوج - سپیدان مقرر شد به نسبت اعتبار سال گذشته این پروژه امسال درصد بیشتری اعتبار اختصاص یابد.

در این نشست موضوع شناسایی 90 پیچ حادثه خیز کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد و مقرر شد 10 نقطه مهم تامین اعتبار و نسبت به رفع آنها اقدام شود.

فرودگاه یاسوج از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود و وزیر راه و شهرسازی نسبت به کمک های فنی و اعتباری و تکمیل عملیات در حال اجرای توسعه باند این فرودگاه دستور لازم را صادر کرد.

مسکن مهر چهار هزار و279 واحدی کهگیلویه و بویراحمد با توجه به اینکه در مجموع 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد در این نشست مورد بحث قرار گرفت و وزیر راه و شهرسازی به معاون مربوطه این وزارتخانه دستور داد با جدیت موضوع بررسی شده و برآوردی برای همکاری و کمک لازم به منظور آماده سازی مسکن مهر استان فراهم شود.

اتمام سایت های مختلف مسکن مهر کهگیلویه و بویراحمد به 208 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.

راه های روستایی کهگیلویه و بویراحمد به طول حدود چهار هزار و 715 کیلومتر که دو هزار و چهار کیلومتر از آنها آسفالت و مابقی نیز خاکی است از دیگر موارد مورد بررسی در این نشست بود که دستور لازم برای تخصیص قیر و تامین اعتبار در حد توان در نظر گرفته شد.

در این نشست وضعیت کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ قطب گردشگری و موضوع راه های استان از نظر حجم ترددها، وضعیت ترافیکی و میزان تصادفات بررسی و به آمار رسمی کشور و سیستم های کنترل و شمارش ترددهای وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اینکه سه استان پرتردد مسافران و گردشگران به ترتیب شامل مازندران با 105 درصد، اردبیل با 82 درصد و کهگیلویه و بویراحمد با 81 درصد افزایش اول تا سوم شدند اشاره شد.

این افزایش به دلیل خدماتی است که با توجه به تجارب و مسایل و مشکلات پیش آمده در سال های گذشته از جمله در سال گذشته و برطرف کردن آنها حاصل شد.

استاندار، معاون عمرانی وی و مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست خواستار توجه وزارت راه و شهرسازی برای رفع بیشتر مشکلات حمل و نقل، شبکه راه های زمینی و هوایی استان برای افزایش ضریب خدمات دهی به گردشگران و مسافران شدند.

سخت گذر بودن راه ها و هزینه بر بودن ساخت جاده ها در کهگیلویه و بویراحمد که دارای بافت کوهستانی بوده و کم توجهی به توسعه متوازن مناطق موجب شده این استان در بخش حمل و نقل با مشکل توسعه نیافتگی و قرار گرفتن در بن بست ارتباطی مواجه شود از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود./


تامین اعتبار راه یک منطقه محروم کهگیلویه وبویراحمد

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد  همچنین از اختصاص مبلغ 75 میلیارد ریال برای بهسازی و آسفالت 18.5 کیلومتر راه روستایی امام زاده شاه غالب به روستای ادور آخرین روستا در مرز این استان با چهار محال و بختیاری خبر داد.

حسین فدایی  در این باره افزود: در سفر اخیر نماینده ولی فقیه در استان به همراه جمعی از مسئو لان و مدیران اجرایی به منطقه محروم سیلاب کلوار، سید حسین میرشفیع معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی درتماس تلفنی با آیت الله ملک حسینی با تخصیص این میزان اعتبار موافقت کرد.

فدایی تاکید کرد: معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی نیز در این زمینه و با بیان اینکه اعتبار لازم برای تکمیل و بهسازی این جاده تامین شده است بر آمادگی کامل این وزارتخانه برای کمک به توسعه استان کهگیلویه وبویراحمد در حوزه راه نیز تاکید کرد.

آیت سید شرف الدین ملک حسینی نماینده ولی فقیه در کهگیلویه وبویراحمد به همراه جمعی از مسئولان و مدیران اجرایی استان  هفته گذشته از این منطقه محروم بازدید و از نزدیک با مشکلات و دغدغه های مردم و اهالی این روستاها آشنا شد. 

مسیر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد تا منطقه محروم سیلاب کلوار و آخرین روستای مرز استان چهار و محال و بختیاری را نیز حدود 220 کیلومتر است. منطقه محروم سیلاب کلوار دارای 23 روستا، 870 خانوار و حدود چهار هزار نفر جمعیت است./

نظر شما