شناسهٔ خبر: 101232 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد:

اجرای پروتکل‌‌‌ جدید در پایانه‌های مرزی برای مقابله با «امیکرون»

جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد: در پایانه‌‌های مرزی ورود مستقیم و غیرمستقیم همه مسافران غیرایرانی از همه مبادی‌‌ کشورهای‌ آفریقای جنوبی به کشور، تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد جواد هدایتی مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی درباره آخرین وضعیت تمهیدات بهداشتی در پایانه‌های مرزی با توجه به فعال شدن سویه جدید کرونا در کشورهای آفریقای جنوبی اظهار داشت: با توجه به اطلاعاتی که درباره سویه جهش‌‌یافته ویروس کرونا «ا‌میکرون» داریم، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم با دریافت ابلاغیه جدید وزارت بهداشت، تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته است.

وی افزود: در موضوع ورود اتباع خارجی و ایرانیان، از مرزهای کشور از طریق پایش‌های وزارت بهداشت و تنظیم پروتکل‌های ابلاغی برای سویه جدید در این مرزهای زمینی، شرایط ویژه اضطرار و کنترل را اعلام کرده‌ایم.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: در حال حاضر غربالگری بهداشتی و کنترل‌ها در قالب طرح آماده‌باش به دقت اجرا می‌شود نمایندگان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها هم در پایانه‌های مرزی مستقر هستند و غربالگری به صورت ۱۰۰ درصدی اجرا می‌شود.

هدایتی تأکید کرد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت، اتباع خارجی‌ که از مبدأ کشورهای آفریقای جنوبی نیستند و قرار است وارد کشور شوند باید حتماً کارت واکسن داشته باشند یعنی تزریق ۲ دوز واکسن انجام شده باشد و گواهینامه تست منفی کرونا با اعتبار ۷۲ ساعت داشته باشند.

وی تأکید کرد:‌ طبق ابلاغیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ورود مستقیم و غیرمستقیم همه مسافران غیرایرانی از همه مبادی‌‌ کشورهای‌ آفریقای جنوبی شامل ۸ کشور ‌‌آفریقای جنوبی، موزامبیک، نامیبیا، زیمبابوه، بوتسوانا، لسوتو، اسواتینی و غیره، به کشور ما تا اطلاع ثانوی ممنوع است، بنابراین اگر اتباع غیرایرانی پیش از این به این کشورها سفر کرده بودند و قصد ورود به کشور ما را داشته باشند از طریق پاسپورت مشخص می‌شود و ورود آنها ممنوع خواهد بود.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تأکید کرد: همه مسافران ایرانی که پیش از این به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم از مبادی کشورهای آفریقای جنوبی می‌آیند از بدو ورود ۱۴ روز در قرنطینه می‌مانند و در این ۱۴ روز سه بار تست منفی کرونا اخذ می‌شود و در صورت منفی بودن این تست‌ها آن زمان حق ورود به سرزمین اصلی را دارند.

هدایتی اظهار داشت: مسافران خارجی که از مبادی کشورهای آفریقای جنوبی هم نباشند باید حتما تزریق دو دز واکسن و تست PCR منفی داشته باشند.

هدایتی افزود: در پایانه‌های مرزی در شرق کشور کنترل‌ها به صورت دقیق‌تر و جامع‌تر انجام می‌شود.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، وی درباره کنترل راننده‌های کامیون‌های ترانزیتی توضیح داد: در حوزه مسافری به دلیل ارتباطات بیشتر، این کنترل‌ها شدید خواهد بود، اما در بخش باری رانندگان کامیون از آن منظر که ارتباط مستقیم و مواجه رخ به رخ چندانی با اتباع ایرانی ندارند و یا اینکه بسیاری از آنها در مرز بار خود را خالی کرده و سپس برمی‌گردند پروتکل‌ ویژه‌ای غیر از غربالگری در مرز ندارند، در اغلب کشورهای دنیا هم نظارت‌های پروتکلی در حوزه رانندگان بخش تجاری باری با مسافری متفاوت است، به هر حال در بخش مسافری ارتباطات رخ به رخ بیشتر است بحث اقامت در هتل، گشت و گذار، خرید از بازار و غیره وجود دارد بنابراین باید کنترل‌ها سختگیرانه‌تر با رعایت جدی‌تر پروتکل‌ها باشد اما در حوزه کامیونی چون مواجه مستقیم کمتر است و ناوگان وارد شهر نمی‌شود فقط تست غربالگری که در داخل پایانه مرزی انجام می‌شود، کفایت می‌کند.