شناسهٔ خبر: 101262 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

سازمان راهداری اعلام کرد:

جلب مشارکت‌های مردمی و استفاده از ظرفیت خیرین راه و ترابری در ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی کشور

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نشست هم‌اندیشی معاونت ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی با اعضای انجمن خیرین راه و ترابری به منظور ترغیب و تشویق خیرین در پروژه‌های راهسازی کشور و با هدف ارتقای ایمنی و محرومیت‌زدایی از روستاهای کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در نشست هم‌اندیشی معاونت ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی با اعضای انجمن خیرین راه و ترابری خداداد مقبلی معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ضمن تاکید بر جلب مشارکت خیرین و استفاده از ظرفیت و توان مردمی در جهت هم‌افزایی در اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی به تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه پرداخت و گفت: اطلاعات راه‌های روستایی کشور در سال ۹۸ و ۹۹ در " اطلس روستاهای بالای ۲۰ خانوار فاقد راه آسفالته" تدوین شد که تمامی اطلاعات شبکه‌ راه‌های روستایی کشور از جمله روستاهای بالای ۲۰ تا ۵۰ خانوار و همچنین میزان وضعیت توپوگرافی راه‌های باقی مانده در این مجموعه گردآوری شده است.

وی افزود: در این مجموعه مشخص شد ضریب برخورداری هفت استان از ۳۱ استان کشور زیر ۷۰ درصد است که در گروه استان‌های کمتر توسعه‌یافته یا کمتر برخوردار تلقی می‌شود، همچنین از ۴۶۲ شهرستان کشور، ضریب برخورداری ۷۲ شهرستان، زیر ۷۰ درصد است که به عنوان شهرستان‌های کمتر توسعه‌یافته یا استان‌های کم‌برخوردار تلقی می‌شوند.

وی با اشاره به نقش اطلاعات این اطلس در تعیین اولویت‌ها به لحاظ برنامه‌ریزی و توزیع اعتبارات، افزود: خوشبختانه در سال‌جاری اعتبارات خوبی در حوزه راه‌های روستایی مصوب و در مجموع مبلغ پنج هزار میلیارد تومان به‌ ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها ابلاغ شد و توزیع این اعتبارات براساس شاخص‌هایی بود که در حوزه راه‌ روستایی در گروه استان‌های کم‌برخوردار بودند.

بر اساس این گزارش علی خانقائی مدیرکل ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی در این نشست اظهار داشت: طرح ملی ابرار (اقدام برای راه‌های اولویت‌دار روستایی) با استفاده از ۱۵۰۰ دستگاه ماشین‌الات راهداری شروع شد که از این میان ۱۰۰ دستگاه استیجاری بود.

وی درخصوص برنامه‌های پیش‌بینی شده این معاونت اظهار داشت: ۷۷۲۲ روستای باقی‌مانده در کشور نیازمند ساخت ۳۲ هزار کیلومتر راه است و به طور تقریبی ۶۲ درصد از روستاهای کشور بین ۲۰ تا ۴۹ خانوار هستند.

وی طول باقی‌مانده راه‌های روستایی بالای ۱۰۰ خانوار کشور را ۳۷۳۰ کیلومتر اعلام کرد که ۱۲ درصد آن نیازمند ساخت و بهسازی است.

خانقایی با اشاره به انعقاد قرارداد سازمان با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) گفت: مقرر است با استفاده از ظرفیت این قرارگاه در مجموع ۹۱ درصد راه‌هایی که در مناطق سخت و کوهستانی است، بازسازی شود.

مهندس قیاسی مدیرکل نگهداری راه‌های فرعی و روستایی نیز با اشاره به اهمیت نگهداری راه ها اظهار داشت: خسارت‌هایی که به سرمایه‌های ملی کشور وارد می‌شود، بواسطه عدم نگهداری راه‌هاست.

وی با اشاره به نحوه همکاری و ارتباط انجمن با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: این همکاری کاملاً رسمی است و در این خصوص تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد که مسئولیت‌ها، وظایف انجمن، ادارات کل و سازمان کاملاً مشخص شده است.

قیاسی ضمن تاکید بر اجرای هماهنگ و منسجم اعضای انجمن خیرین راه و ترابری بیان داشت: اهداف باید براساس آیین‌نامه‌ها و مقررات بوده و ارتباط مجموعه باید براساس اولویت‌ها صورت پذیرد تا به یک جمع‌بندی درست و دقیق رسید.

وی اظهار امیدواری کرد این مجموعه بتواند با استفاده از تجربه‌ای که در جهاد سازندگی داشته، جلب و جذب خیرین بیشتر را داشته باشد.

در این جلسه نوروزی رئیس هیات مدیره و عضو اصلی انجمن خیرین راه و ترابری بیان داشت: این انجمن در طی فراز و نشیب‌هایی که در طول سال‌های گذشته داشته، توان و ظرفیت خود را به اشکال مختلف انتقال داده و به عنوان بازوان مجموعه وزارت راه و ترابری همواره تلاش نموده با درگیر کردن مردم و خیرین در فعالیت‌های خیرخواهانه در پیشبرد اهداف سازمان مثمرثمر باشد.

در ادامه مهندس میرشفیع مدیر عامل انجمن خیرین راه و ترابری اظهار داشت: از ابتدای شروع انجمن چندین کارگروه فعالیت داشتند و با توجه به اعلام آمادگی برخی از داوطلبان برای مشارکت در کارگروه بر آن شدیم که کار را توسعه داده و برای این منظور بخش آموزش به منظور فعالیت در حوزه فناوری آماده شد.

جوانمردی قائم مقام مدیر عامل انجمن خیرین راه و ترابری نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت فعالیت‌های راهداران در کشور و ضرورت آگاهی دهی به مسئولان در مورد مسئولیت‌های راهداری بر ضرورت توجه به موضوع نگهداری راه‌ها به عنوان سرمایه‌های ملی کشور تاکید کرد و گفت: جلب و جذب خیرین از اولویت‌های انجمن است و باتوجه به تجربه‌‌ای که اعضای انجمن در جهاد سازندگی دارند، معتقدند زمانی‌که مردم در ساخت مشارکت داشته باشند، در نگهداری از راه‌ها نیز مشارکت خواهند نمود.

وی بر لزوم حضور گروه‌های علاقمند در استان و ایجاد ارتباطات منسجم در سطح ملی در ایجاد یک ساختار قوی در این حوزه تأکید کرد و افزود: با اعلام آمادگی گروه‌های مختلف خیر در استان‌ها مشخص شد خیرین زیادی در این حوزه مشغول فعالیت هستند که خوشبختانه کارهای بسیار خوبی در استان‌ها در حال انجام است که در صورت ساماندهی فعالیت‌هایی که هم‌اکنون در استان‌ها انجام می‌شود اثربخشی افزون‌تری را بدنبال خواهد داشت و سازمان نیز به تبع آن به اهداف خود در جهت توسعه برنامه‌ها و نتیجه‌بخش بودن فعالیت‌ها خواهد رسید.

در ادامه این جلسه نظریان از اعضای اصلی انجمن خیرین راه نیز اظهار داشت: شکل‌گیری مشارکت خیرین با راهداران اتفاق خوبی خواهد بود و در صورت عملیاتی شدن، ظرفیت خوب و مناسبی در جهت نیل به اهداف انجمن خواهد بود.

وی با اشاره به افزایش مهاجرت معکوس به روستاها گفت: اگر بتوانیم کمیته روابط‌عمومی را فعال کنیم و تفاهم‌نامه‌ای با سازمان صدا و سیما داشته باشیم، می‌توان از این ظرفیت در جهت پخش تبلیغات ملی استفاده کرد و با جذب مشارکت از صاحبان سرمایه و ایجاد هم‌افزایی، حس تعلق مردم نسبت به نگهداری از راه‌ها را افزایش دهیم زیرا باتوجه به پراکندگی زیاد روستاهای کشور، خدمات نگهداری کار آسانی نیست و نیاز به مشارکت مردم و خیرین برای نگهداری راه‌ها خواهد بود.

در این نشست افشار از دیگر اعضای انجمن، هدف اصلی انجمن خیرین راه و شهرسازی را حل مشکلات موجود دانست و افزود: در حقیقت وزارت راه و شهرسازی، خیرین را در سراسر کشور ترغیب و تشویق می‌کند تا در قالب انجمن خیرین راه مشارکت داشته باشند.

وی راه رسیدن به این هدف را ایجاد یک ساختار سازمان‌دهی شده براساس آیین‌نامه و دستورالعمل دانست و اهمیت ابتکار عمل برای ترغیب و تشویق افکار عمومی و آبادانی کشور، ایجاد نمایندگی‌های مختلف در استان‌ها و تشکیل یک هسته مرکزی در ستاد مرکزی و برگزاری جلسات منظم و پیاپی در ستاد تاکید کرد.

بر اساس این گزارش گروسی از دیگر اعضای این انجمن از خیرین راه و شهرسازی در کشور به عنوان انسان‌های خدوم و اثرگذار در کشور یاد کرد و افزود: با تشکیل معاونت ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این خصوص مقوله راه‌های روستایی و خدمات‌رسانی به روستاها و قشر مستضعف ترفیع پیدا خواهد کرد.

وی افزود: وظیفه ما جذب سرمایه‌گذار و خیر می‌باشد تا با استفاده از توان فنی، مالی، فکری و مشاوره‌ای به چارت کامل‌تر و بهتر برسیم و تلاش داریم تا دفاتر استانی را رونق ببخشیده و با مدد از نیروهای استانی بتوانیم خدمات بهتری را ارائه دهیم.

شایان ذکر است مهندس نوروزی مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران نیز این جلسه ضمن تایید سخنان اعضای نشست بر ادامه نشستی در آینده با حضور اعضای حاضر تاکید کردند.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مدیر کل راه و شهرسازی لارستان نیز در این نشست با اشاره به پتانسیل خوب خیرین در حمایت از پیشبرد پروژه‌های راهداری، خواستار حمایت این انجمن در رفع محرومیت زدایی از چهره روستاهای کشور شد.