شناسهٔ خبر: 101283 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نشست بررسی ‌پیشرفت نهضت ملی مسکن مطرح شد؛

تامین اراضی ۹۷ هزار واحد مسکونی نهضت ملی موضوع تفاهم با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح/تسریع در تعیین تکلیف متقاضیان و تامین زمین

جلسه بررسی وضعیت اجرای نهضت ملی مسکن با حضور وزیر راه و شهرسازی در نشست بررسی پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن بر تعیین‌تکلیف متقاضیان، تامین زمین، اخذ پروانه‌های ساختمانی، انعقاد قراردادهای ساخت و پیشرفت فیزیکی پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن تاکید شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان امروز ۹ آذر در نشست بررسی روند پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن که در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد بر تعیین‌تکلیف متقاضیان، تامین زمین، اخذ پروانه‌های ساختمانی، انعقاد قراردادهای ساخت و پیشرفت فیزیکی پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن تاکید کرد.

در این نشست عملکرد استان‌ها در اجرای قانون جهش تولید مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن بررسی و ارزیابی شد. همچنین مشکلات هریک از استان‌ها به تفکیک در خصوص تعیین‌تکلیف متقاضیان، تامین زمین، اخذ پروانه‌های ساختمانی، انعقاد قراردادهای ساخت و پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها موردبررسی قرار گرفت و راهکارهای مناسبی برای حل هریک از این مشکلات مطرح و مقرر شد طی زمانبندی مشخص عملکرد استان‌ها به سطح برنامه‌ریزی شده برسد.

همچنین در این نشست موضوع تفاهم وزارت راه و شهرسازی با وزارت دفاع با حضور مسئولان ارشد وزارت دفاع بررسی شد. بر اساس اعلان معاونت مسکن و ساختمان از مجموع ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در تفاهم اولیه منعقد شده با وزارت دفاع تاکنون برای حدود ۹۷ هزار واحد مسکونی تامین زمین انجام شده و حدود ۵۸ هزار واحد مسکونی دارای پیشرفت فیزیکی ۵ تا ۴۰ درصد هستند. با توجه به محقق شدن بخشی از تفاهم‌نامه  که ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را در برنامه قرار داده بود، متمم تفاهم‌نامه‌ای در ۱۴ مهر امسال با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای افزایش واحدهای مسکونی از۱۰۰ به ۵۰۰ هزار واحد مسکونی به امضا رسید که مقرر است تا این تفاهم در قالب طرح نهضت ملی مسکن اجرایی و عملیاتی شود.

در این جلسه همچنین تاکید شد با توجه به اینکه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بسیاری از شهرها اراضی مناسب قابلیت بارگذاری مسکونی دارد چنانچه مصوبه‌های ستاد کل نیروهای مسلح در قالب اراضی مازاد اخذ شود از ظرفیت این اراضی برای ساخت مسکن استفاده می‌شود.

خاطرنشان می‌شود در شورای راهبردی تفاهم‌نامه مشترک برخی چالش‌ها و مشکلات طرفین تفاهم‌نامه در استان‌های سراسر کشور طرح و تصمیم‌های عملیاتی برای برخی از مشکلات به منظور تسهیل و تسریع شروع عملیات اجرایی اراضی تامین‌شده اخذ شد.