شناسهٔ خبر: 101428 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

عملکرد شرکت ساخت در سه ماه نخست دولت سیزدهم:

ابلاغ بیش از ۳۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار بابت تامین مالی پروژه‌های زیربنایی حمل‌ونقل کشور

بهره برداری از عملیات احداث راه دسترسی به شهرک کامبوزیا شهرستان زاهدان وزارت راه‌وشهرسازی در گزارشی مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های زیربناهای حمل‌ونقل کشور در سه ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، این وزارتخانه با تدوین گزارشی به ارائه دستاوردهای خود در سه ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف پرداخته است. یکی از اقدامات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در بخش جاده‌ای مربوط به تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های زیربناهای حمل‌ونقل کشور می‌شود.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۲۴۸ هزار و ۸۳۴ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع عمومی و سایر منابع به این شرکت ابلاغ شده که منجر به تخصیص مبلغ ۱۰۸ هزار و ۹۵ میلیارد ریال شده است. از این مبلغ اعتبار ابلاغ شده، ۱۷۹ هزار و ۲۹۷ میلیارد ریال برای بخش حمل‌ونقل جاده‌ای به تفکیک ۲۳ هزار و ۵۹۸ میلیارد ریال به بخش آزادراه و ۱۵۵ هزار و ۶۹۹ میلیارد ریال به حوزه راه‌ها و بزرگراه‌ها ابلاغ شده است.

از مجموع ۱۰۸ هزار و ۹۵ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته به شرکت ساخت و توسعه حمل‌ونقل، مبلغ ۸۰ هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال به حوزه‌ حمل‌ونقل جاده‌ای اختصاص یافته است. بر این اساس مبلغ ۱۹ هزار و ۹۰۸ میلیارد ریال به بخش آزادراه‌ها و ۶۰ هزار و ۷۵۷ میلیارد ریال نیز به حوزه بزرگراه‌ها و راه‌ها اختصاص یافته است.

همچنین در این گزارش آمده است که در سه ماه ابتدای دولت سیزدهم مبلغ ۳ هزار و ۵۴۳ میلیارد ریال اعتبار از محل بند ط ماده ۲۸ قانون الحاق برخي مواد به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت ۲ درخصوص توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده ای و ریلی کشور ابلاغ شده است.

اعتبارات مصوب، ابلاغی و تخصیص سال ۱۴۰۰ (میلیارد ریال)

عنوان طرح

منابع عمومی 

سایر منابع

جمع کل منابع عمومی و سایر

درصد تخصیص به کل اعتبارات ابلاغی

جمع کل اعتبارات

تخصیص

هدفمندی یارانه ها

ابلاغ

تخصیص

نقدی

بند (ب)

بند (و)

اوراق تسویه

جمع کل

ابلاغ

تخصیص

ابلاغ اعتبار

تخصیص

تخصیص

تخصیص

تخصیص

تخصیص

ابلاغ

تخصیص

ابلاغ

تخصیص

تخصیص

جمع كل

۲۲۳,۵۰۷

۱۸,۶۴۹

۳۴,۴۷۹

۲۹,۶۲۸

۱۳

۸۲۷۶۹

۲۵,۳۲۷

۲۵,۳۲۷

۲۴۸,۸۳۴

۱۰۸۰۹۵

۴۳

راه‌آهن

۶۰,۹۳۶

۳,۰۹۲

۹,۳۰۰

۶,۴۳۷

۰

۱۸۸۲۹

۸,۶۰۰

۸,۶۰۰

۶۹,۵۳۶

۲۷۴۲۹

۳۹

آزادراه

۱۸,۲۹۸

۷۷۰

۶,۹۸۱

۶,۸۵۸

۰

۱۴۶۰۸

۵,۳۰۰

۵,۳۰۰

۲۳,۵۹۸

۱۹۹۰۸

۸۴

راه‌ها و بزرگراه‌ها

۱۴۴,۲۷۲

۱۴,۷۸۷

۱۸,۱۹۸

۱۶,۳۳۳

۱۳

۴۹۳۳۰

۱۱,۴۲۷

۱۱,۴۲۷

۱۵۵,۶۹۹

۶۰۷۵۷

۳۹

بر اساس این گزارش، این شرکت اقداماتی نیز برای جذب مشارکت و بخش خصوصی انجام داده است. امضاء و ابلاغ قراردادهای واگذاری و انتقال کنارگذر شمال شرقی شیراز و محور امام‌زاده هاشم-خمام-بندرانزلی به شرکت‌های احداث مربوطه در شهریور ماه سال جاری برای تامین مالی، احداث، نگهداری و بهره‌برداری از جمله این اقدامات به‌شمار می‌رود.

همچنین احداث باند دوم سلطانیه-قیدار-کبودرآهنگ به مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از طریق بانک ملت (سندیکایی)،  محور مشهد-سرخس به مبلغ یک‌هزار میلیارد ریال از طریق بانک رفاه کارگران، الیگودرز- مسجد سلیمان به مبلغ ٤٠٠ میلیارد ریال از طریق بانک توسعه تعاون، کمربندی درود به مبلغ ۵٠٠ میلیارد ریال از طریق بانک توسعه تعاون،  الیگودرز-داران به مبلغ ٤۵٠ میلیارد ریال از طریق بانک توسعه تعاون و شازند-ازنا به مبلغ ٤٠٠ میلیارد ریال از طریق بانک توسعه تعاون دیگر اقدامات انجام شده است.