شناسهٔ خبر: 101473 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل فرودگاه‌های استان سیستان و بلوچستان خبر داد:

رفع موانع بهره‌برداری از باند جدید فرودگاه زاهدان/ نصب شبیه‌ساز سه بعدی برج مراقبت برای اولین بار در کشور

فرودگاه زاهدان مدیرکل فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان از اجرای چندین پروژه مهم و بزرگ در فرودگاه‌های استان طی ماه‌های اخیر با وجود محدودیت‌های مالی و بحران کرونا خبر داد.

علی جزینی‌زاده مدیرکل فرودگاه‌های استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه شیوع بیماری کرونا مانع اجرای پروژه‌های فرودگاهی در استان نشده است، اظهار داشت:‌ با وجود بحران‌های مالی وارد شده به صنعت هوانوردی کشور دلیل شیوع بیماری کرونا، طی ماههای اخیر با حمایت مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و همچنین مسئولان استان، توانستیم پروژه‌های مهمی را در فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان اجرا کنیم.

وی افزود: از جمله پروژه‌های اجرایی در فرودگاه زاهدان می‌توان به اتمام دیوار حفاظتی جدید و تخریب دیوار حفاظتی قدیم در ضلع شرق و شمال شرقی باند جدید جهت رفع موانع و محدودیت‌های عملیاتی برای بهره برداری از آن، اجرای چراغ‌های تقرب دقیق باند ۳۵ راست، تعویض سیستم‌های سرمایش با نصب دو دستگاه چیلر۲۰۰ تن آب خنک، بهسازی ترمینال ورودی پروازهای خارجی، اصلاح و احیای خط کشی باند ۱۷ راست و ۳۵ چپ برابر استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری و مقررات ADR، اجرای پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا از جمله تب سنجی و پایش مستمر مسافران، استقرار ناظران سلامت و نصب یک دستگاه اسکن ضدعفونی با اشعه (UVC) جهت بار خروجی مسافران، گازکشی فرودگاه و نصب و عملیاتی کردن شش دستگاه راهبند دفنی اشاره کرد.

جزینی‌زاده ار اتمام نصب شبیه ساز سه بعدی برج مراقبت در فرودگاه زاهدان خبر داد و گفت: پروژه طراحی و نصب سخت افزار شبیه‌ساز سه بعدی فرودگاه بین المللی شهدای زاهدان، به عنوان اولین شبیه‌ساز سه بعدی برج مراقبت در فرودگاه‌های کشور به اتمام رسیده و با اجرای پروژه طراحی و اجرای نرم افزار مربوطه تا پایان سال جاری، آماده بهره‌برداری کامل خواهد بود.

وی افزود: از جمله اقدامات انجام شده در فرودگاه زابل می‌توان به نصب یک عدد چیلر۱۶۰ تن هوای خنک، اجرای چراغ های تاکسیوی و آستانه باند ۳۴ و اختصاص یک دستگاه خودروی بیماربر و برنامه‌ریزی جهت جابه‌جایی جاده زابل- دوست محمد برای برطرف کردن مانع پروازی در فاینال باند ۳۴ و همچنین برقراری پرواز در مسیر گرگان –زابل و بالعکس اشاره کرد.

نصب و راه اندازی سامانه کمک ناوبری  NDB/DME فرودگاه سراوان

این مدیر فرودگاهی با اشاره به اقدامات انجام شده در سایر فرودگاه‌های استان گفت: در فرودگاه ایرانشهر نیز می‌توان به ساماندهی گیت‌های بازرسی سالن ترانزیت،  ساماندهی کانترهای پذیرش بار مسافر و جابه‌جایی تیرهای برق فاینال باند ۳۵ و برقراری پروازهای شرکت پارس ایر در روزهای دوشنبه و چهارشنبه، اشاره کرد.

وی ادامه داد: سند مالکیت تک برگی فرودگاه خاش به مساحت حدود ۱۸۱ هکتار اخذ و پیگیری تخصیص اعتبار استانی جهت احداث دیوار حفاظتی و بهسازی باند در حال انجام است.

مدیرکل فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان همچنین با اشاره به اتمام پروژه تطویل باند فرودگاه سراوان و اجرای سیویل ورک سیستم روشنایی باند، گفت: خط کشی و رنگ زدایی باند فرودگاه سراوان، اجرای نمازخانه و پارتیشن‌های گیت‌های بازرسی و دفاتر شرکت‌های هواپیمایی در ترمینال انجام شده است و از دیگر اقدامات می‌توان به رفع موانع پروازی در راستای باندهای ۱۳ و ۳۱ با جابه‌جایی دیوار حفاظتی فاینال باند ۱۳ و نیز جابه‌جایی تیرهای برق فاینال باند ۳۱ آن فرودگاه و همچنین نصب دو عدد برج نوری جهت روشنایی اپرون و احداث ساختمان پست باند و برق در آن فرودگاه اشاره کرد.

وی همچنین از نصب و راه اندازی سامانه کمک ناوبری  NDB/DME فرودگاه سراوان و وارسی پروازی این سامانه خبر داد و افزود: اخیرا با حمایت اداره کل آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما چهار دستگاه خودروی کفساز به فرودگاه‌های استان اختصاص یافته و عملیاتی شده‌اند. همچنین برای جابه‌جایی آشیانه پروازهای هواناجا در فرودگاه زاهدان به اراضی تحویلی و تملک اراضی ضلع شمالی فرودگاه ایرانشهر برنامه‌ریزی شده است.

جزینی‌زاده از انجام ممیزی گواهینامه‌های زیرساخت و عملیات فرودگاه زاهدان برای اولین بار در ایران بصورت ترکیبی از راه دور و حضوری خبر داد و گفت: نتایج اولیه اعلامی از طرف سازمان هواپیمایی کشوری حاکی از آن است که یافته‌ای دال بر عدم صدور گواهینامه‌ها در این فرودگاه وجود ندارد و بزودی گواهینامه زیرساخت و عملیات از سوی سازمان هواپیمایی کشوری بر اساس قوانین و  مقررات (ADR) صادر و تحویل خواهد شد. همچنین پیگیری های لازم برای صدور مجوز بهره‌برداری از فرودگاه سراوان و رفع محدودیت‌های عملیاتی باند جدید فرودگاه زاهدان از  سازمان هواپیمایی کشوری انجام شده است.

مدیرکل فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان در پایان با اشاره به آمار نشت و برخاست پروازها و تعداد مسافر در فرودگاه‌های استان گفت: در ۸ ماهه نخست سال در فرودگاه بین المللی زاهدان و مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با تعداد ۳۱۸۶ سورتی پرواز رشد ۱۵.۲ درصدی و با تعداد ۲۶۲۴۵۸ نفر مسافر با کاهش منفی ۸.۴ درصدی و در فرودگاه زابل با تعداد پرواز ۲۵۸ سورتی افزایش ۳۳ درسدی و تعداد مسافر ۱۴۲۶۰ نفر با رشد ۳۳.۷ درصدی و فرودگاه ایرانشهر با تعداد پرواز۱۹۲ سورتی رشد ۸۴.۶ درصد و تعداد مسافر۶۷۷۴ نفر رشد ۱۳۱.۶ درصد انجام شده است و در آینده‌ای نزدیک برقراری پرواز در مسیرهای داخلی و خارجی جدید از فرودگاه بین‌المللی زاهدان را در برنامه داریم.