شناسهٔ خبر: 101495 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران اعلام کرد:

تشریح مزایای فوق‌العاده شناورهای رو-رو/ ایجاد بیشترین نفع اقتصادی در زمینه حمل و نقل/ ضرورت خرید شناورهای رو-رو توسط خطوط کشتیرانی

شناورهای رو-رو مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران مزایای متعدد شناورهای رو-رو را تشریح کرد و گفت: این نوع شناورها می‌توانند بیشترین نفع اقتصادی را در زمینه حمل و نقل برای کشورها رقم بزنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدتقی انزان‌پور در رابطه با مزیت‌های شناورهای رو-رو و نیاز بنادر شمالی کشور به ویژه بنادر مازندران به این نوع شناورها و نیز تاثیر آن بر توسعه حمل و نقل دریایی حوزه دریای خزر، اظهار داشت: کشتی‌های رو-رو را می‌توان به عنوان پل ارتباطی میان کشورها به حساب آورد و با توجه به موقعیت جغرافیایی بنادر شمالی، این نوع کشتی‌ها بیشترین منفعت اقتصادی را در زمینه حمل و نقل دارد و حمل بار از کریدور شمال جنوب را اقتصادی‌تر می‌کند.

ویژگی های مثبت شناورهای رو-رو

وی ادامه داد: یکی از جنبه‌های مثبت استفاده از کشتی‌های رو-رو،‌ بهره‌مندی از ظرفیت‌های بندر در جهت ارائه خدمات تخصصی به کالاهای رو-رو و کانتینری است و از دیگر ویژگی‌های آن با توجه به چشم‌انداز توسعه کریدور شمال-جنوب، زمان تحویل کالا از چین و سایر کشورهای آسیایی به اروپا است که به شدت کاهش می‌یابد و می‌تواند ظرفیت استفاده از کریدور شمال و جنوب را افزایش دهد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با اشاره به اینکه پذیرش کالاهای رو-رو، راهی برای افزایش تجارت محصولات کشاورزی، خودرو از روسیه با کشورهای حوزه خلیج فارس و هند از طریق ایران و همین طورکالاهای چینی به مقصد اروپا است، گفت: انتظار می‌رود بیشتر بار ترافیکی رو-رو از هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس از مسیر بنادر شمالی منتقل شود.

شناورهای رو-رو چه شرایطی دارند؟

انزان‌پور افزود: کشتی‌های رو-رو؛ کشتی‌های باری هستند که برای حمل محموله‌های چرخ‌دار شامل اتومبیل، کامیون، کامیون نیمه تریلر، اتوبوس و...طراحی شده‌اند و منحصرا برای حمل و نقل اتومبیل‌ها و کامیون‌ها در اقیانوس‌ها استفاده می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه این نوع حمل و نقل، معمولا کم هزینه‌ترین روش حمل و نقل است، اظهار داشت: در مقایسه با روش‌های مختلف حمل و نقل کانتینری استفاده از کشتی‌های رو-رو کم هزینه‌تر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با بیان اینکه کشتی‌های رو-رو مدرن، شاهکارهای بسیار پیچیده مهندسی مدرن هستند، خاطرنشان کرد: برخی از بزرگترین کشتی‌هایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند بیش از ۸۶۰ فوت طول و ۹ عرشه داخلی دارند و قادر به حمل ۶۰۰۰ اتومبیل در هر دریانوردی هستند.

وی با اشاره به اینکه سرعتی که یک کشتی رو-رو می‌تواند به آن برسد حدود ۲۰ گره است، گفت: انواع مختلفی از کشتی‌های رو-رو وجود دارد که شامل کشتی، کشتی‌های کروز، کشتی‌های باری و بارج می‌شود.

سرعت تخلیه بالا

انزان پور در مورد برخی از مزایای کشتی‌های رو-رو، توضیح داد: سرعت تخلیه یکی از مزایای این کشتی‌ها است و از آن‌ جا که ماشین‌ها و کامیون‌ها می‌توانند مستقیم به سمت کشتی در یک بندر حرکت کنند، بارگیری شوند و سپس در چند دقیقه پس از پهلوگیری کشتی به سمت بندر دیگر حرکت کرده و در آن محل تخلیه شوند، بنابراین در زمان حمل‌کردن صرفه‌جویی بسیاری صورت می‌گیرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران افزود: علاوه بر این محصولات به صورت پکیج و کانتیری قابلیت تخلیه و بارگیری مستقیم دارند و به دلیل داشتن رامپ شرایط آسان است و تخلیه و بارگیری به سرعت و با ایمنی انجام می‌شود.

انزان‌پور با اشاره به اینکه مقوله تصادفات، نیاز کم به تجهیزات قدرتمند و استراتژیک تخلیه و بارگیری و انبارداری و کاهش هزینه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای از دیگر مزایای کشتی‌های رو-رو است، گفت: شناورهای رو-رو می‌توانند به خوبی با سایر روش‌های حمل و نقل مانند کانتینرها ادغام شوند و استفاده از واحدهای پلمب شده گمرکی امکان عبور از مرزها را با حداقل تاخیر فراهم می‌کند و باعث افزایش سرعت و کارایی فرستنده می‌شود.

تطبیق پذیری مناسب

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با اشاره به اینکه تطبیق پذیری کشتی‌های رو-رو برای حمل و نقل محموله‌های متنوع و اقامت کوتاه در بندر نشان دهنده کارایی این کشتی‌ها است، اظهار داشت: ظرفیت حمل بار هر کشتی باعث افزایش کارایی کشتی‌ها می شود و استفاده بهینه از فضای بار که ذاتا با مفهوم Ro-Ro مشکل‌ساز بوده است، به منظور ایجاد نقشه‌های انبار بهینه بسیار مهم است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، انزان‌پور با تاکید بر اینکه در قالب تفاهم نامه‌ها باید فرایند استفاده از شناورهای رو-رو فراهم شود و ارایه تعرفه‌های مناسب مانند حقوق، عوارض و هزینه‌های بندری، برای این کشتی‌ها مدنظر قرار گیرد، گفت: خطوط کشتیرانی به ویژه کشتیرانی دریای خزر باید پیشگام در خرید شناورهای رو-رو باشند هرچند که اقتصادی بودن استفاده از کشتی‌های رو-رو مستلزم داشتن بار در دو طرف مسیر است.