شناسهٔ خبر: 101509 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

عملکرد سه ماه نخست دولت سیزدهم در حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای:

رشد ۹۳ درصدی ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی از پایانه‌های مرزی/ بهسازی و ارتقای محورهای منتهی به پايانه‌های مرزی

افزایش تردد کامیون های صادراتی و ترانزیتی در پایانه مرزی میلک در سه ماه نخست عملکرد دولت سیزدهم در حوزه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای می‌توان به رشد ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی از پایانه‌های مرزی کشور در سه ماه نخست عملکرد دولت سیزدهم است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، وزارت راه‌وشهرسازی با تدوین گزارشی به ارائه دستاوردهای خود در سه ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف از جمله سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در زمینه ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی پرداخته است.

بر اساس این گزارش، بررسی تغييرات سه ماه منتهي به ۱۴۰۰/۸/۱۹ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ در حوزه ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی نشان می‌دهد که در سه ماه ابتدایی فعالیت دولت سیزدهم، ۸۴ درصد دستگاه‌های ترانزیت رشد داشته است. همچنین با رشد ۹۳ درصدی تناژ ترانزیتی در عملکرد سه ماهه دولت جدید روبه‌رو هستیم.

باتوجه‌به واگذاری مديريت پايانه‌های مرزی كشور از بهمن ماه سال گذشته به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای،‌ اين سازمان ضمن بررسی نقاط ضعف و قوت، برنامه‌های عملياتی برای پايانه‌های مرزی كشور به منظور افزايش ظرفيت عبور و مرور و تحرك‌پذيری به این پايانه‌ها تدوین و به اجرا گذاشته است.

 

ارتقای زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در پایانه‌های مرزی

‌ارتقاي زيرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در پايانه‌های مرزی، بهسازی و ارتقای محورهای منتهی به پايانه‌های مرزی، پيگيری رويكرد لجستيكی در محدوده مرزها و انتقال رويه‌های غیر مرزی از صفر مرزی به پسكرانه از جمله این برنامه‌های عملیاتی هستند.

همچنین پيگيری پیاده‌سازی سامانه نوبت‌دهی مکانیزه در پسکرانه پایانه مرزی با اولويت مرزهای با تردد بالا، برگزاری منظم جلسات كميته ساماندهی پايانه‌های مرزی در داخل سازمان برای طرح و رفع موضوعات و مشكلات مرزی و... از جمله دیگر این برنامه‌های عملیاتی به‌شمار می‌روند.

بر اساس این گزارش، این برنامه‌‌های عملیاتی منجر به افزايش ترددها از پايانه‌های مرزی به خصوص در ترانزيت كالا شده است؛ به‌گونه‌ای كه ترددها در سه ماه نخست نخست فعالیت دولت سيزدهم نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ و همچنين دوران قبل از اپيدمی كرونا به خصوص در بخش ترانزيت، افزايش قابل توجهی داشته است.

پيگيری و انجام هماهنگی‌های لازم همچون انجام عبور آزمايشی ناوگان ترانزيتی از كريدور ITI (استانبول، تهران، اسلام آباد) در مهر ماه سال جاری برای افزايش سهم كشور از ترانزيت منطقه از دیگر اقدامات مهم این سازمان در بازه زمانی یاد شده است.

راه‌اندازی خطوط اتوبوسی در مسيرهای تركيه و عراق در آبان و ارمنستان از شهريور سال جاری

بر اساس این گزارش، پيگيری و انجام هماهنگی لازم برای فعاليت خطوط بين‌المللی مسافری بر اساس مصوبات ستاد ملی كرونا و راه‌اندازی خطوط اتوبوسی در مسيرهای تركيه و عراق در آبان ماه و ارمنستان از شهريور ماه سال جاری اقدام مهم دیگری است که در سه ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم انجام شده است.

علاوه‌بر این، پيگيری برگزاری كميته و نشست‌های مشترك حمل‌ونقل جاده‌ای در سطح ستادی، استانی و مرزی كه در ۱۰۰ روز شروع دولت سيزدهم با كشورهای صربستان، تركيه، عراق، تركمنستان، پاكستان، افغانستان، سوريه، ارمنستان، آذربايجان و گرجستان هماهنگی برگزاری نشست‌های مشترك به عمل آمده كه تاثير به‌سزايی در رفع مشكلات حمل‌ونقلی داشته است.

اجرای مصوبات ستاد ملی كرونا و رعايت پروتكل‌‌های بهداشتی در محدوده پايانه‌های مرزی همچنين به منظور جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از طریق مرزهای جاده‌ای، همکاری و هماهنگی لازم با پایگاه‌‌های بهداشت قرنطینه در مرزها از سوی مدیران پایانه‌های مرزی کشور انجام شده است و جلسات کمیته هماهنگی در پایانه‌های مرزی با حضور نمایندگان مرکز پیشگیری از بیماری‌ها برگزار و گردش کار و نحوه کمک و هماهنگی سایر دستگاه‌ها برای کنترل و جلوگیری از انتقال ویروس کرونا مشخص شده است.