شناسهٔ خبر: 101528 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در ۸ ماهه اول سال ۱۴۰۰ انجام شد

جابه‌جایی ۱۳ میلیون تن کالا در استان مرکزی

جابه جایی کالا استان مرکزی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی از جابه‌جایی ۱۳ میلیون تن کالا توسط ۱۳۵ شرکت حمل و نقل داخلی از مبدأ استان مرکزی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی (استان مرکزی)، مهرداد جهانی با اشاره به فعالیت ۱۳۵ شرکت حمل‌ و نقل کالای داخلی و یک شرکت ترانزیت بین‌المللی در استان مرکزی گفت: بطور میانگین یک میلیون و ۶۲۵ هزار تن کالا بصورت ماهیانه از ابتدای سال‌جاری تاکنون از مبدأ استان مرکزی جابه‌جا شده است.

وی افزود: در راستای حمل کالاهای اساسی نیز اقدامات قابل ملاحظه‌ای توسط ناوگان حمل و نقل کالای استان مرکزی بعمل آمده است.

مديرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی تصریح کرد: در راستای ایفای مسئوليت مدنی و تحقق رسالت سازمانی، بالغ بر ۲۲ هزار دستگاه ناوگان برای حمل ۴۸۰ هزار تن کالای اساسی به استان خوزستان و بنادر جنوب کشور اعزام شده است.

به گفته وی ۱۰ هزار و ۸۹۹  نفر راننده ناوگان حمل و نقل کالا توسط ۷ هزار و ۹۴۲ دستگاه انواع تریلی، کامیون و کامیونت در استان مرکزی فعالیت می‌کنند.

استان مرکزی دارای سه پایانه بار است که مبدأ اصلی بار در آن، شهرستان‌های اراک، ساوه و دلیجان و مقصد اصلی آن استان‌های تهران، اصفهان و خوزستان است.

جهانی به افزایش هفت درصدی جابه‌جایی مسافر نیز اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۸۰۵ هزار و ۵۰۰ نفر مسافر در قالب ۹۲ هزار و ۸۷۲ سفر توسط ناوگان عمومی مسافری از مبدأ استان مرکزی جابجا شده که به ترتیب نسبت به سال گذشته رشد هفت و چهار درصدی در بر داشته است.

به گفته او ۲۷ درصد از مسافرین جابه‌جا شده بصورت درون استانی و ۷۳ درصد بصورت برون استانی جابجا شده است که مبدأ و مقصد اصلی آن به ترتیب اراک و تهران است.

استان مرکزی دارای ۵ پایانه مسافربری است که ۴۸ شرکت حمل و نقل مسافری در آن فعالیت می‌کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی اظهار داشت: تعداد رانندگان ناوگان مسافری استان هزار و ۹۲۵ نفر و تعداد ناوگان اتوبوسی برابر با ۲۶۵ دستگاه اتوبوس است که میانگین عمر آنها برابر با ۱۲ سال است.

وی ۲۵ درصد از سهم تردد جاده‌های استان را متعلق به ناوگان حمل و نقل عمومی برشمرد و افزود: ۲۴ درصد از این رقم شامل ناوگان کالا و یک درصد شامل اتوبوس‌های مسافربری است.

با توجه به موقعیت جغرافیایی استان مرکزی از لحاظ تقسيمات کشوری و وجود شهرک‌های صنعتی متعدد در آن و بر اساس تحلیل داده‌های ۶۸ دستگاه ترددشمار آنلاین مرکز مديريت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی در محورهای شریانی، به گفته جهانی میزان تردد خودروهای سنگین در شبکه راه‌های استان ۱۰ درصد بیشتر از میانگین کشوری است.