شناسهٔ خبر: 101751 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خبر داد:

آمادگی برای احداث پایانه مرزی کیله سردشت

داریوش امانی معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای از آمادگی کامل برای بررسی شرایط فنی و اعتباری برای ساخت ساختمان پایانه مرزی کیله سردشت درصورت پذیرش رسمیت این مرز از سوی کشور عراق خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داریوش امانی ، رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای به همراه رئیس و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به آذربایجان غربی سفر کرد و در جلسه مشترک توسعه زیرساخت های شهری و روستایی شهرستان سردشت از آمادگی کامل برای آغاز بررسی فنی و اعتباری برای ساخت ساختمان پایانه مرزی کیله سردشت درصورت پذیرش رسمیت این مرز، از سوی کشور عراق خبر داد و گفت : مرز کیله سردشت در سال ۹۸ از سوی هیئت دولت بعنوان مرز رسمی معرفی شد که بدلیل ماهیت عملکرد بازارچه ای ساماندهی آن تاکنون بر عهده استانداری قرار داشته ولی مرز رسمی شدن آن در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: برای بهسازی و تعریض ۵ کیلومتر از ۱۷ کیلومتر محور سردشت - کیله برای سال آینده برنامه ریزی شده و با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال نیز جهت بهسازی و تعریض ورودی بازارچه کیله سردشت اختصاص یافته است که به محض اعلام این مرز به عنوان مرز رسمی از طرف دولت مرکزی عراق نسبت به احداث ساختمان‌های پایانه نیز اقدام خواهد شد.

این مقام مسئول در خصوص بهسازی محور ربط - بوکان یادآور شد: این پروژه هم اکنون فعال است و سال آینده با تامین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز به بهره برداری خواهد رسید.

معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای همچنین در مورد روشنایی گردنه زمزیران در محور سردشت - مهاباد نیز گفت : روشنایی این گردنه به طول ۱۵ کیلومتر با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال در دو فاز انجام خواهد گرفت که اتمام فاز اول آن برای پایان سال جاری و فاز دوم آن برای سال آتی برنامه ریزی شده است.

امانی همچنین از تامین اعتبار ۳۰ میلیارد ریال برای اورهال و بازسازی ماشین آلات راهداری و راه سازی شهرستان سردشت خبر داد.

در این سفر یک روزه پروژه های تعریض، روکش و ایمن سازی محور نقده-پیرانشهر و همچنین پایانه مرزی تمرچین مورد بازدید معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، رئیس و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

در ادامه محمدرضا رضائی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درخصوص اهداف سفر کمیسیون عمران به آذربایجان غربی گفت : این سفر به دعوت نمایندگان محترم عضو کمیسیون عمران مجلس و مسئولین استانی و محلی برای بررسی و بازدید از پروژه های عمرانی استان انجام گرفته و در شهرستان پیرانشهر هدف بازدید از محورهایی است که به پایانه مرزی تمرچین منتهی می‌شود.

وی افزود: پایانه مرزی تمرچین جزو پایانه های مرزی کشورمان است که توسط آن می توانیم با کشور عراق تبادلات بیشتری کنیم و به همین جهت توسعه آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی محور نقده - پیرانشهر نیازمند بهسازی و توسعه که با تلاش نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی از محل اعتبارات بانک سپه در قالب ماده ۵۶ قانون بودجه و اعتبارات بودجه سال ۱۴۰۰ منابع قابل توجهی برای بهسازی، آسفالت و تعریض محور نقده - پیرانشهر در نظر گرفته شده و تلاش بر این است که عملیات بهسازی و تعریض محور نقده به پیرانشهر و نهایتا منتهی به مرز تمرچین تا انتهای سال آینده به اتمام برسد.

رضائی گفت : ساماندهی پایانه مرزی تمرچین و راه منتهی به این مرز منجر به افزایش حجم مبادلات کالا با کشور عراق شده و ما در طرح تلاش هستیم تا با احداث جاده مناسب برای این پایانه بار ترافیک را از شهر پیرانشهر کاهش دهیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای وی اظهار کرد : بعد از این سفر در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با حضور مسئولین کشوری و استانی جمع‌بندی های لازم برای حل مشکلات و توسعه پروژه های عمرانی را خواهیم داشت.