شناسهٔ خبر: 101798 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان مطرح کرد؛

تحلیل اثرات الحاق نقاط روستایی به شهرها

هنردان اصفهان رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: با بررسی پیامدهای الحاق نقاط روستایی به شهرهای استان می‌توان آثار منفی الحاق را بسیار بیشتر از پیامدهای مثبت احتمالی آن تلقی کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ علی هنردان رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه پدیده الحاقِ نقاط روستایی به شهرها را باید در چارچوب مفهومی توسعه پایدار بررسی و تحلیل کرد، اظهار داشت: بر پایه این مفهوم هر گونه تغییر فضایی و کالبدی در شهرها و نقاط سکونتگاهی باید در راستای شاخص‌های پایداری شامل عدالت اجتماعی، یکپارچگی اکولوژیکی و رونق اقتصادی عمل کند.  

وی افزود: در غیر این صورت آن تغییر و یا تغییرات، زمینه ناپایداری شهری را فراهم می‌کنند.  

رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت: از اینرو پدیده الحاق نقاط روستایی به شهرها را بر اساس هر یک از شاخص های سه گانه پایداری بررسی می‌کنیم لذا در ارتباط با شاخص عدالت اجتماعی؛ یکی از اولین اثرات الحاق نقاط روستایی به شهرها تبدیل ماهیت اراضی روستایی به زمین شهری است.  

 وی اضافه کرد: این تغییر ماهیت موجب افزایش قیمت اراضی روستایی شده و مزیت نسبی آنها را در زمینه فعالیت‌های روستایی مانند تولید محصولات کشاورزی و دامی از بین می‌برد و زمینه تغییر کاربری، گسترش تخلفات ساختمانی و ایجاد رانت روی اراضی روستایی را فراهم می‌کند.  

 هنردان با بیان اينکه این تغییرات فضایی و اقتصادی، خود باعث تغییرات اجتماعی شده گفت: ضمن از بین بردن یکپارچگی اجتماعی، قومی و محلی روستا زمینه مهاجرت و جدایی‌گزینی طبقات اجتماعی و اقتصادی را فراهم می‌کند.  

وی بیان داشت: از دیگر اثرات اجتماعی پدیده الحاق نقاط روستایی به شهر، می‌توان به ازهم پاشیدگی هویت روستایی، مخدوش شدن وجه تاریخی نقاط روستایی الحاق شده و گره خوردن هویت تاریخی آنها به شهر  اشاره کرد.  

رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: علاوه‌ بر این‌ موارد، در خصوص اثرات اجتماعی الحاق روستاها و حتی نقاط کوچک شهری اطراف شهرهای بزرگ و کلانشهرها می‌توان به برهم خوردن نظام آمایش شهری منطقه کلانشهری و مهاجرت طبقات پایین‌تر به حاشیه‌های دورتر از نقاط الحاق شده و گسترش بیش از پیش حاشیه نشینی اشاره کرد.  

 وی در ارتباط با شاخص یکپارچگی اکولوژیکی اذعان داشت: ایجاد ارزش افزوده و رانت روی اراضی روستایی الحاق شده به شهر موجب تبدیل اراضی کشاورزی و باغی به اراضی شهری شده و محیط روستا را که خود زمانی در خدمت تعادل اکولوژیکی و پایداری زیست محیطی شهر بود به بخشی از مسأله‌ی ناپایداری اکولوژیکی تبدیل می‌کند.  

 هنردان اضافه کرد: به زبان علمی از این پدیده با عنوان Urban Creep (خزش شهری) نام می‌برند و این اصطلاح نیز اشاره به تبدیل اراضی بکر و نفوذپذیر روستایی از نظر جذب نزولات آسمانی به اراضی سخت و نفوذ ناپذیر شهری دارد چرا که یکی از دلایل آسیب پذیری شهرها در مقابل حرکت آبهای سطحی و سیل تبدیل اراضی روستایی مجاور و یا داخل شهرها به زمین‌های شهری است.  

وی گفت: از نظر شاخص رونق اقتصادی نیز از آنجا که الحاق نقاط روستایی به شهرها، زمینه بروز رانت روی اراضی روستایی و حدفاصل شهر و روستا را موجب می‌شود شاهد از بین رفتن اقتصاد روستا بر پایه فعالیت‌های تولیدی و کشاورزی هستیم.  

 رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان تصریح کرد: ایجاد رانت و ارزش افزوده ناشی از آن علاوه بر اثرات خٌرد در اقتصاد شهر و نقاط روستاییِ الحاق شده، موجب اثرات کلان اقتصادی شده و  بخشی از نیروی فعال کشور را به سمت فعالیت‌های غیر تولیدی، واسطه گری و زمین خواری سوق می‌دهد.  

 وی افزود: از دیگر مسائل ایجاد شده در اثر این پدیده می‌توان به از بین رفتن و خورندگی اراضی حدفاصل شهر با روستای الحاق شده و در نتیجه گسترش افقی شهرها اشاره کرد.  

هنردان ادامه داد: گشترش ناپایدار شهری باعث افزایش هزینه ایجاد و نگهداری فضاهای شهری و زیرساخت‌های وابسته به آن شده و پدیده شهر ناكارآمد را موجب می‌شود.  

وی اظهار داشت: با بررسی پیامدهای الحاق نقاط روستایی به شهرهای استان می‌توان آثار منفی الحاق را بسیار بیشتر از پیامدهای مثبت احتمالی آن تلقی کرد؛ از این‌روی با اتخاذ راهبردهای مناسب و حرکت در راستای اصول آمایش سرزمین و توسعه پایدار باید در راستای حفظ بافت روستاهای اطراف شهرها و تقویت هویت تاریخی، اجتماعی و اقتصادی آنها کوشید.