شناسهٔ خبر: 101826 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام خبر داد:

نصب دستگاه شتابنگار لحظه ای در شهرستان بدره

دستگاههای شتابنگار ایلام.jpg در راستای نصب دستگاههای شتابنگار در استان ایلام،دستگاه شتابنگار برخط شهرستان بدره نیز نصب شد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(ایلام)، عبدالله بهادری مدیرکل راه و شهرسازی استان در این خصوص گفت: ظرفیت گردشگری شهرستان بدره با توجه به سد و نیروگاه سیمره و دریاچه پشت سد, تنگه های زیبای این منطقه بسیار جالب آن را به یکی از شهرهای در حال توسعه در استان و کشور بعنوان قطب گردشگری تبدیل نموده است. لزوم و شناسایی  حریم شهرها و تبیین توسعه آنها با توجه به شکل زمین ساختی آنها، شناخت دقیقی از گسل های و وضعیت لرزه خیزی این منطقه در شکل گیری و توسعه شهری آن بسیار حائز اهمیت است.

وی خاطر نشان کرد: در این راستا مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی بعنوان متولی شبکه شتابنگاری زلزله کشور در صدد توسعه شبکه شتابنگاری آنلاین در استان ایلام برداشته است که با پیگیری های صورت گرفته توسط اداره کل راه و شهرسازی  ، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان و مدیریت بحران استانداری استان ایلام آماده سازی زیر ساخت ۱۶ ایستگاه شتابنگار در دستور این کارگروه قرار گرفت. 

ابراهیم پور کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری در این زمینه گفت: تاکنون ۲۰ ایستگاه شتاب‌نگار زلزله در استان ایلام نصب شده‌است که با پیگیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی، مدیریت بحران استانداری واداره کل راه و شهرسازی استان تعداد ۱۲ ایستگاه شتابنگار برخط دیگر در شهرهای ایوان، چوار، لومار، صالح آباد، بدره، دره شهر، مهران، دهلران، مورموری، آبدانان، ارکواز ملکشاهی و چرداول تا اواخر آذرماه نصب و راه اندازی خواهد شد که با آماده سازی زیر ساخت ایستگاه شتابنگار  بدره توسط اداره کل راه و شهرسازی استان این دستگاه  راه اندازی و مورد بهربرداری قرار  گرفت همچنین جهت وسیعتر شهرستان بدره یک دستگاه شتابنگار دیجیتال در روستای تلخاب نیز نصب و راه اندازی شد. 

وی تاکیدکرد: کشور ایران در غرب آسیا دارای بزرگترین شبکه شتاب‌نگاری ثبت زمین لرزه است و در این میان تنها کشور ترکیه با بیش از ۵۰۰ ایستگاه شتاب‌ نگاری در این عرصه فعال است. وی درباره نحوه عملکرد این سامانه ادامه ادامه داد: امواج رادیویی با سرعتی بیشتر نسبت به امواج زلزله منتقل می‌شود، بنابراین می‌توان قبل از رسیدن امواج زلزله به منطقه هدف، به کمک امواج رادیویی هشدار زلزله را به مناطق دورتر اعلام کرد.

وی تصریح کرد: البته زمان هشدار، به الگوریتم مورد استفاده در سامانه هشدار سریع نیز وابسته است، به طور کلی در سامانه‌های هشدار سریع از دو الگوریتم برجا (تک ایستگاهی) و ناحیه‌ای (شبکه لرزه‌ای) استفاده می‌شود.

ابراهیم پور با اشاره به اینکه شعاع عملکرد این دستگاه تا چند صد کیلومتر است، گفت: همچنین این دستگاه بعد از وقوع زلزله با ارائه میزان شتاب به استفاده از نقشه‌های لرزش (Shake Map) به مدیریت بحران در مناطق مختلف کمک خواهد کرد، بدین صورت که با تهیه نقشه در هر منطقه‌ای که شتاب بیشتر باشد قطعا خرابی در آن منطقه نیز بیشتر است.

کارشناس ارشد شبکه ملی شتاب‌ نگاری کشور، سامانه‌های هشدار پیش هنگام و پاسخ سریع را مهمترین ابزار مدیریت بحران توصیف کرد و یادآور شد: اهمیت این سامانه‌ها به‌قدری است که امروزه کشورهای لرزه خیز و پیشرفته جهان قدم‌های بسیار مهمی را در طراحی و اجرای آن‌ها در شهرها و مناطق مهم و پرجمعیت برداشته‌اند. در کشور ما نیز ضرورت راه اندازی این قبیل سامانه‌ها در شهرهایی مانند تهران، تبریز، مشهد، کرمان، شیراز، اصفهان، ارومیه، رشت، ساری، سن ندج،ایلام و سایر شهرهای لرزه خیز اجتناب ناپذیر است.

 

امیرامیرلو کارشناس شبکه شتابنگاری نیز با بیان این‌که ماهیت این دستگاه‌ها سنجش ابعاد حوادث زلزله و خسارات ناشی از آن است، افزود:    سرعت در انتقال اطلاعات مربوط به شتاب زلزله به مراکز مدیریت بحران، زمینه افزایش سرعت عمل مسئولان مدیریت بحران و گسیل نیروهای امدادی به مناطق زلزله واقع شده در جای جای کشور را فراهم می‌کند.

  مهندس امیرلو همچنین در خصوص اهم کاربرد این دستگاه عنوان داشت: طبق ضریب آیین نامه ۲۸۰۰ مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی شتاب و لرزه منطقه وقوع زلزله توسط این دستگاه ثبت می شود و در مهندسی زلزله، تحلیل سازه ها و شناخت زمین شناسی مناطق جهت ساخت و ساز اصولی کاربرد دارد.