شناسهٔ خبر: 101832 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

قائم‌مقام فرودگاه بين‌المللی مهرآباد خبر داد:

برگزاری موفقيت‌آميز مانور عمليات زمستانی در فرودگاه بين‌المللی مهرآباد

عملیات زمستانی در فرودگاه مهرآباد قائم‌مقام فرودگاه بين‌المللی مهرآباد از برگزاری مانور عمليات زمستانی در اين فرودگاه خبر داد و انجام آن را موفقيت‌آميز دانست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شاپور حیدری گفت: مانور عمیات زمستانی با توجه به  فرارسیدن فصل سرما و به منظور ایجاد هماهنگی و کسب آمادگی هرچه بیشتر کارکنان بخش‌های مختلف و تست عملکرد ماشین‌آلات و تجهیزات در مواجهه با پدیده برف و یخ‌زدگی سطوح پروازی و بدنه هواپیماها با موفقیت انجام شد.

وی با بیان اینکه "این مانور با استفاده از امکانات و تجهیزات عملیات زمستانی فرودگاه و شرکت های هندلینگ‌کننده‌ در فرودگاه مهرآباد و با حضور نمایندگان اداره کل آتش‌نشاني و هدايت زميني هواپيما و دفتر مقررات فرودگاهی و اداره کل تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی و همچنین معاونان و تمامی دست‌اندركاران عمليات زمستاني برگزار شد" افزود: در این مانور سه شرکت هندلینگ‌کننده ایران‌ایر، همراه کوشا کیش و سامان به  منظور كسب آمادگي لازم جهت پاك‌سازي و يخ‌زدایی از بدنه هواپیما به هنگام بارش نزولات جوي حضور یافتند.

حیدری گفت: از جمله اهداف دیگر این مانور می‌توان به ایجاد هماهنگي ساير ارگان‌هاي مرتبط و به‌كارگيري نمادین همه امكانات موجود برای ارایه خدمات بهتر در راستای  ايمن‌سازي پروازها و جلوگيري از تآخيرات احتمالي انجام اشاره کرد.

وی ادامه داد: دستورالعمل‌های زمستانی فرودگاه بین‌المللی مهرآباد در راستاي هماهنگي بهره‌برداران فرودگاهي، شركت‌هاي هواپيمایي و همچنين شركت‌هاي هندلينگ‌كننده در كميته‌هاي تسهيلاتي و همچنین کمیته عملیات زمستانی با شركت‌هاي مرتبط از سوی این فرودگاه اعلام و به صورت مکتوب به همه ارگان‌ها ارسال شد و در نتیجه، برگزاری مانور عملیات زمستانی منجر به ايجاد همدلي و هماهنگي در راستاي انجام بهينه كارها در زمان بحران و شرايط خاص و هماهنگی نهایی بین تمامی اعضای كميته عمليات زمستاني پروازهای زمستانی شد.

به گفته قائم‌مقام فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، با توجه به حجم پروازهای فرودگاه مهرآباد و اجرای عملیات بهسازی باند ۲۹ چپ و انجام تمامی پروازها روی باند ۲۹ راست، این مانور در تاکسی‌وی‌ها انجام شد.

وی با بیان اینکه "آماده سازی سطوح پروازي فرودگاه در کمترین زمان ممکن، از مهمترین دستاوردهای برگزاری مانور عملیات زمستانی بود" بر استفاده از امكانات مناسب ايمني و قواعد تعيين‌شده در اين باره تاکید کرد و گفت: فرودگاه مهرآباد با آمادگي کامل از لحاظ نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات زمستانی به استقبال فصل زمستان مي‌رود و ما با برگزاری مانور زمستانی و برنامه‌ريزي مدون، تمامی تجهيزات، امكانات و نقاط ضعف و قوت را شناسایي  کرده و در جهت رفع نقاط ضعف اقدام خواهیم کرد.

حیدری با اشاره به اینکه امروز با برگزاری مانور عملیات زمستانی در حقیقت یک چک‌لیست میدانی درباره عملیات اجرایی زمستانی به دست آمد، افزود: در فرودگاه بین المللی مهرآباد سه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (ایران‌ایر)، سامان و همراه کوشا، عملیات هندلینگ پروازها از جمله De/Anti ICE هواپیما ها را انجام می‌دهند که در این مانور تجهیزات مربوطه را در اپرون غربی، موقعیت استندهای ۳۱۰ و ۳۰۸  مستقر کردند و هر یک از این شرکت‌ها توسط خودروهای خود به انجام آزمایشی De/Anti ICE  اقدام کردند.

به گزارش روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، وی ضمن قدردانی از تمامی نیروهای شرکت‌کننده در این مانور گفت: مانور زمستانی فرودگاه بین‌المللی مهرآباد با ۷ دستگاه برف‌روب، ۲ دستگاه برف خور، ۲ دستگاه اوره‌پاش مایع و یک دستگاه اوره‌پاش جامد و از داخل پاركينگ غربی با ورود به تاكسي‌وي A آغاز شد و این تجهیزات از انتهای تاکسی‌وی آلفا خارج شدند. عملیات یخ‌زدایی از ناوگان هواپیمایی نیز به صورت نمادین انجام شد و مانور برف‌روبي بر اساس ماموريت‌هاي تعريف شده مورد ارزيابي قرار گرفت و نقاط ضعف و قوت به عوامل اجرايي يادآوري شد.