به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد سعیدنژاد اظهار کرد: از حدود پنج ماه پیش و قبل از موافقتنامه ١+٥ شرکتهای بزرگ کشتیرانی دنیا و شرکتهای مدیریت بنادر یا پورت اپراتورها به سازمان بنادر و دریانوردی و مراجع مختلف داخلی ایران مراجعه کردند و مذاکراتی درباره راه اندازی مجدد خطوط کشتیرانی به صورت مستقیم به ایران و فعالیت در بنادر انجام شد.
وی ادامه داد: در شرایط تحریم، بار کشتیهایی که قرار بود به ایران وارد شود، ابتدا برای تخلیه به دیگر بنادر خلیج فارس به عنوان بندر ثالث میرفت، کشتیها بار خود را آنجا تخلیه میکردند و سپس از آنجا به ایران ارسال میشد که این مورد برای ایران با این ظرفیت سنگین و بزرگ بندری مناسب نبود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد: تاکنون ١١ شرکت کشتیرانی بزرگ دنیا از کشورهایی نظیر کره، چین و از این قبیل وارد بندر شهید رجایی شدهاند، همچنین به تازگی خطوط بزرگ کشتیرانی نیز برای حضور در بندر کانتینری ایران اعلام آمادگی کردهاند؛ اولین شرکت کشتیرانی اروپایی هم ماه آینده وارد بندر کانتینری شهید رجایی میشود.
وی افزود: همه کشورها میدانند به دلیل جایگاه جغرافیایی ایران بین کریدورهای بینالمللی ترانزیتی، موقعیت جغرافیایی بنادر ایران نسبت به بنادر دیگر کشورها بسیار بهتر و استراتژیک تر است؛ در واقع ایران در موقعیتی بسیار مناسب از نظر حمل و نقل ترانزیتی قرار گرفته است و جمعیتی بیش از ٣٠٠ میلیون نفر در منطقه میخواهند بار خود را از طریق خلیج فارس و دریای عمان جابهجا کنند؛ قطعاً صاحبان کالا علاقه مند هستند بار خود را به جای ارسال به بنادر سوم مستقیماً وارد بنادر ایران کنند تا موجب جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش هزینهها شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در این راستا درخواست سرمایهگذاری برای توسعه و تجهیز بنادر و افزایش سرعت عملیات، تخلیه و بارگیری در بنادر ایران زیاد است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برنامهریزی کردهایم، سازمان بنادر و دریانوردی تفاهمنامههایی را با شرکتهای مذکور به امضا برساند، البته طبیعتاً واگذاری کار سرمایه گذاری از طریق یک فراخوان عمومی و در قالب یک شرایط رقابتی خواهد بود و شرکتهایی که شرایط مناسبتری از نظر امکانات فنی، قدرت حملونقلی، توانایی مالی و تعهدات قوی داشته باشند، بیشتر مورد توجه هستند.
وی افزود: در حال حاضر در مرحله مذاکرات اولیه و شناسایی هستیم و طبیعتاً پس از لغو شرایط تحریم و عملیاتی شدن مفاد توافق نامه با کشورهای مذکور قرارداد سرمایهگذاری منعقد میکنیم.
سعیدنژاد با تأکید بر اینکه بستههای پیشنهادی برای سرمایهگذاری دریافت کردهایم، افزود: سرمایهگذاری در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و توسعه بندر شهید رجایی از بستههای مهم پیشنهادی است؛ همچنین سرمایهگذاری در ساخت اسکلههای جدید، تجهیز بندر و تأمین خدمات مدیریتی و اپراتوری بنادر هم برخی از این پیشنهادات است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه مسیر ترانزیتی کشور به عنوان یک اولویت مورد توجه کشورها است، اظهار کرد: در بنادر شمالی کشور هم پیشنهاداتی برای سرمایهگذاری و اپراتوری داریم که در اینباره میتوان به پیشنهاد حضور در بندر امیرآباد اشاره کرد./
نظر شما