شناسهٔ خبر: 101896 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در راستای توسعه شبکه شتاب نگاری کشور انجام گرفت:

اتصال شهرستان مهران به شبکه شتاب نگاری آنلاین کشور

دستگاههای شتابنگار ایلام.jpg مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام از اتصال شهرستان مهران به شبکه شتاب نگاری آنلاین کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (ایلام)، عبدالله بهادری، مدیرکل این دستگاه اجرایی با بیان اینکه زلزله یک رخداد طبیعی است که هنوز بشر با تمام پیشرفت‌هایی که داشته نتوانسته وقوع آن را پیش‌بینی کند، گفت: غیرمنتظره بودن زلزله و نداشتن آمادگی پیش از وقوع آن باعث می‌شود ویرانی‌ها و خسارات جانی و مالی فراوانی به بار بیاورد.  آنچه که در هنگام وقوع زلزله خطر آفرین است پایدار نماندن ساختمان‌ها و سازه‌ها است

 وی رعایت اصول ایمنی در ساخت‌و‌سازها را از عوامل کاهش خسارتهای ناشی از حوادث طبیعی به خصوص زمین لرزه عنوان کرد و افزود: تهیه نقشه مخاطرات زمین شناسی از وظیفه ذاتی وزارت راه و شهرسازی است و پس ازآماده سازی آن به منظور تهیه طرح‌های شهری در اختیار ارگان‌های مربوطه قرار می گیرد.

بهادری خاطر نشان کرد: در زمان تهیه نقشه طرح‌های تفصیلی و جامع از نقشه‌های مخاطرات طبیعی به عنوان نقشه‌های بالادستی استفاده می شود تا بر اساس آن نحوه توسعه شهر را در نظر بگیرد.

کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری زلزله کشور نیزکه در استان ایلام حضور دارد در این زمینه گفت: تهیه نقشه پهنه بندی خطرزلزله در کشور عناصری همچون زمین لرزه، حرکات دامنه‌ای، سیلاب‌ها و فرسایش در نظر گرفته می‌شود؛ این چهار فاکتور به صورت سرفصلی در تهیه این نقشه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و مطالعات منطقه‌ای و ژئوپلتیکی برای آنها انجام می‌شود.

محمدرضا ابراهیم پور با اشاره به اینکه کشورمان ایران با توپوگرافی عمدتا کوهستانی، شرایط زمین ساختی و لرزه خیزی زیاد، شرایط متنوع زمین شناسی و اقلیمی، عمده شرایط طبیعی را برای ایجاد طیف وسیعی از زمین لغزش ها دارا است. زمین لغزش در ایران به عنوان یک مخاطره طبیعی، سالیانه خسارات جانی و مالی فراوانی را به همراه دارد. شناسایی عوامل موثر در وقوع زمین لغزش های موجود در یک حوضه و پهنه بندی خطر آن یکی از ابزارهای اساسی جهت دستیابی به راه کارهای کنترل این پدیده و انتخاب مناسب ترین و کاربردی ترین گزینه موثر می باشد

وی با بیان اینکه یکی از موضوع هایی که بیشتر شهرهای بزرگ با آن دست به گریبان هستند، موضوع حوادث طبیعی است. با توجه به ماهیت غیر مترقبه بودن غالب حوادث طبیعی و لزوم اتخاذ سریع و صحیح تصمیم ها و اجرای عملیات، مبانی نظری و بنیادی، دانشی را تحت عنوان مدیریت بحران به وجود آورده است. این دانش به مجموعه فعالیت هایی اطلاق می شود که قبل، بعد و هنگام وقوع بحران جهت کاهش اثرات این حوادث و کاهش آسیب پذیری انجام گیرد. این موضوع ارتباط خاصی با مباحث برنامه ریزی شهری و مدیریت شهری و جغرافیا دارد. با به کارگیری اصول و ضوابط شهرسازی و تبیین مفاهیم موجود در این دانش مانند فرم، بافت و ساختار شهر، کاربری اراضی شهری، شبکه های ارتباطی و زیرساخت های شهری و غیره می توانیم تا حد زیادی اثرات و تبعات ناشی از حوادث طبیعی را کاهش دهیم.

کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری زلزله کشور لزوم و شناسایی حریم شهرها و تبیین توسعه آنها با توجه به شکل زمین ساختی آنها ،شناخت دقیقی از گسل های و وضعیت لرزه خیزی این منطقه در شکل گیری و توسعه شهری آن بسیار حائز اهمیت می باشد.

 در این راستا مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی را بعنوان متولی شبکه شتابنگاری زلزله کشور در صدد توسعه شبکه شتابنگاری آنلاین در استان ایلام برداشته است که با پیگیری های صورت گرفته توسط اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان و مدیریت بحران استانداری استان ایلام آماده سازی زیر ساخت ۱۶ ایستگاه شتابنگار در دستور این کارگروه قرار گرفت

کارشناس ارشد شبکه شتابنگاری با اشاره بیان کرد: تاکنون ۲۰ ایستگاه شتاب‌نگار زلزله در استان ایلام نصب شده‌است که با پیگیری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، مدیریت بحران استانداری، اداره کل راه و شهرسازی استان تعداد ۱۲ ایستگاه شتابنگار برخط دیگر در شهرهای ایوان، چوار، لومار، صالح آباد، بدره، دره شهر، مهران، دهلران، مورموری، آبدانان، ارکواز ملکشاهی و چرداول تا اواخر آذرماه نصب و راه اندازی خواهد شد که با آماده سازی زیر ساخت ایستگاه در شهرستان مهران  توسط اداره کل راه و شهرسازی استان راه اندازی و بهربرداری قرار  گرفت همچنین جهت کنترل وسیعتر شهرستان مهران یک دستگاه شتابنگار برخط دیگر برای شهر صالح آباد در نظر گرفته شده است تا با آماده سازی آن در این شهر نصب و راه اندازی گردد. همچنین دستگاه دیجیتال شهر مهران  در *روستای چالاب* نصب و راه اندازی گردید. تا وسعت لرزه خیزی بیشتر این شهرستان مورد پایش قرار گیرد.