شناسهٔ خبر: 101930 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:‌

صنعت کشتی‌سازی و تعمیر کشتی از صنایع پردرآمد اما مهجور ایران است/ کمبود تخصیص ارز و تحریم‌ها از مشکلات جدی در حمل و نقل دریایی است

غرق شدن كشتی-جزیره سیری کارشناس حوزه امور وسائط نقليه دريائی و غواصی، صنعت ساخت و تعمیر کشتی‌ را حوزه‌ پردرآمدی خواند و هرگونه سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها را با بازخورد مثبتی در اقتصاد کشور همراه دانست.

بهزاد روشنی، کارشناس حوزه امور وسائط نقليه دريائي و غواصي در گفت و گو با خبرنگار ستاد خبری پنجمین نمایشگاه حمل و نقل یکی از راهکارهای از بین بردن مشکلات، در صنعت حمل و نقل دریایی را برطرف شدن موانع بین‌المللی و تخصیص مناسب ارز دانست.

این کارشناس حوزه امور حمل و نقل دريائي و غواصی با اعلام اینکه اگر دولت منتخب بتواند بودجه مناسبی برای صنعت دریایی تخصیص دهد و بهای بیشتری به این صنعت بدهد بازخورد سرمایه‌گذاری در صنعت ذکر شده به سمت دولت بازخواهد گشت، گفت: صنعت کشتی‌سازی و تعمیر کشتی حوزه‌های پردرآمدی هستند و هرگونه سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها بازخورد مثبتی در اقتصاد کشور خواهد داشت.

روشنی، بزرگترین مشکل در توسعه زیرساخت‌ها، نوسازی ناوگان و حمل و نقل کارآمد را کمبود تخصیص ارز و مشکلات اقتصادی و وجود تحریم‌ها خواند و تصریح کرد: صنعت کشتی‌سازی و تعمیر کشتی در کشور وجود دارد اما به علت مشکلات و کمبودها، مسائل مالی و تحریم‌ها، سرعت و کیفیت کشتی‌سازی در ایران بسیار پایین است و شرایط اقتصادی اجازه نمی‌دهد اقدامات لازم صورت بگیرد.

وی در خصوص نبود نیروی کار ماهر و متخصص ایرانی گفت: نیروی کار ماهر و متخصص ایرانی به علت نبود بستر مناسب در این حوزه از کشور خارج می‌شود و تخصص خود را به کشورهای بیگانه عرضه می‌کند دولت باید بستر را برای حضور دائم و مستمر متخصصین داخلی فراهم کند.

کارشناس حمل و نقل دريائي و غواصي با اشاره به برگزاری پنجمین نمایشگاه حمل و نقل با تاکید بر اینکه با برگزاری این دست نمایشگاه‌ها بستر را برای معرفی و رشد متخصصان فراهم می‌کند، اظهار داشت: متاسفانه همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد تمامی صنعت‌ها در حوزه‌های مختلف رکود را تجربه کنند و افراد زیادی مجبور شدند در سکوت کار خود را پیش ببرند.

وی افزود: همین موضوع عدم آگاهی را در حوزه‌های مختلف برای مخاطبان رقم زد. به همین خاطر برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست کمک می‌کند مخاطبان هر حوزه شناخت بیشتری را از شرکت‌های فعال داشته باشند و هم‌افزایی صورت بگیرد تا از قابلیت‌های داخل کشور به شکل مناسب استفاده شود. از معضلات عدم آگاهی این است که مخاطبان و متقاضیان یک حوزه به علت عدم آگاهی نیازشان را با استفاده از یک شرکت خارجی برطرف کردند در صورتی که همتای ایرانی خدمات مشابه و با کیفیتی را در همان شاخه عرضه کرده است اما به علت عدم شناخت و ناآگاهی از وجود شرکت ایرانی، تقاضا به شرکت خارجی با هزینه‌ای فزاینده محول شده است. معرفی کردن و معرفی شدن افراد متخصص در نمایشگاه‌هایی از این دست هم به اقتصاد ملی و در سطح کشوری و هم به اقتصاد شرکت‌ها در سطح اقتصاد خرد کمک می‌کند.

وی اظهار امیدواری کرد تا با همکاری مدیران در دولت جدید، وزارت صنایع، وزارت راه و شهرسازی و سایر ارگان‌های مرتبط شرایط صنعت دریایی ایران که ۸۰ تا ۹۰ درصد از سهم حمل و نقل کالا را به دوش می‌کشد بهبود یابد و با استفاده از پتانسیل حضور در خلیج فارس، راه ابریشم جدیدی برای اتصال کشورهای اروپایی و آسیایی ساخته شود تا ارزآوری مناسبی برای ایران به ارمغان آورد.