شناسهٔ خبر: 101931 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد؛

پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک وزارتخانه‌های راه، کشاورزی و نیرو برای مقابله با مخاطره فرونشست

فرونشست زمین در اشتهارد رییس مرکز تحقیقات با تشریح بخشی از فعالیت‌های آن مرکز در حوزه پژوهشی به منظور اجرایی شدن قانون مدیریت بحران پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک وزارتخانه‌های راه، کشاورزی و نیرو را برای کاهش مخاطره فرونشست ارایه کرد.

محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بخشی از اقدامات آن مرکز در خصوص پژوهش، تقویت آن و به کارگیری نتایج حاصل از پژوهش در فعالیت‌های اجرایی را برشمرد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن تبریک هفته پژوهش به تمامی پژوهشگران گفت: مرکز از ابتدای تاسیس به عنوان بازوی تحقیقاتی و فکری وزارت راه و شهرسازی عمل کرده است. بعد از ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی تقریبا تمامی فعالیت‌های پژوهشی دو وزارتخانه در مرکز تحقیقات متمرکز و پژوهشکده‌های متعددی در مرکز راه‌اندازی شد  که تمامی حوزه‌های کاری مربوط به وزارت راه و شهرسازی را پوشش می‌دهد. تشکیل پژوهشکده حمل و نقل، پژوهشکده معماری و شهرسازی، پژوهشکده اقتصادی و مالی، پژوهشکده ساختمان و ابنیه فنی از جمله پژوهشکده‌هایی است که ایجاد شده است و به ارایه خدمات می‌پردازند.

تدوین ضوابط ساخت و ساز در پهنه گسل‌ها

شکرچی‌زاده ادامه داد:  مرکز تحقیقات متناسب با ماموریت‌های وزارت راه و شهرسازی در طول سال‌های گذشته، ضوابط ساخت و ساز در پهنه گسل‌ها را تدوین و منتشر کرد. همچنین با همکاری مرکز مدیریت بحران شهرداری تهران دستورالعمل‌های بهسازی نسبی لرزه‌ای ساختمان‌های موجود نیز تدوین شد که اقدامی به جا بود. شهرداری‌ها بر اساس این دستورالعمل می‌توانند به نحو سهل و آسانی پروانه مقاوم‌سازی برای ساختمان‌ها صادر ‌کنند و همچنین مهندسان نیز می‌توانند با دوره‌هایی که می‌گذرانند طراحی و اجرای بهسازی لرزه ای نسبی ساختمانها را به انجام برساننند. چنانچه این دستورالعمل اجرایی شود می‌تواند اثر فراوانی در کاهش خطر زلزله به ویژه برای تهران داشته باشد.

تدوین دستورالعمل مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله و آتش

وی افزود: در سال جاری دستورالعمل مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود برای زلزله و دستورالعمل مقاومت ساختمان‌ها در برابر آتش تدوین شد که در تلاش هستیم تا این دو دستورالعمل را در مقررات ملی و کنترل ساختمان منتشر کنیم که برای کل کشور بسیار موثر خواهد بود.

تقویت همکاری مرکز تحقیقات با سازمان نقشه‌برداری

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: در اجرای ماده ۱۴قانون مدیریت بحران و تکالیفی که برای مرکز تحقیقات در قانون آمده است، ما با همکاری ۱۲ دستگاه توافق‌نامه‌هایی را به امضا رساندیم تا بتوانیم تکالیف مصرح در ماده ۱۴قانون مدیریت بحران را عملیاتی کنیم. جلساتی در مرکز تحقیقات درباره این موضوع برگزار شد و در هفته جاری جلسه‌ای را در سازمان نقشه‌برداری برگزار می‌کنیم تا بتوایم این وظیفه مهم را انجام بدهیم.

شکرچی‌زاده تصریح کرد: به دلیل اهمیت موضوع فرونشست تمرکز اصلی فعلا بر روی این موضوع  است و پیشنهاد ما نیز تشکیل کمیته ملی مقابله با مخاطره فرونشست است که علاوه بر وزارت راه و شهرسازی، وزارتخانه‌های کشاورزی و نیرو باید همکاری کنند تا بتوانیم خطرات ناشی از فرونشست را کاهش بدهیم.