شناسهٔ خبر: 101937 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

برنامه‌ریزی برای فروش خدمات فنی و آموزشی به ۱۵ کشور منطقه/ ارائه تخفیف در عوارض و اصلاح مسیرهای پروازی برای جذب پروازهای عبوری

احمد مظفر معاون برنامه‌ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از برنامه‌ریزی برای فروش خدمات فنی و آموزشی به ۱۵ کشور منطقه خبر داد.

احمد مظفر، معاون برنامه‌ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ضمن تبریک هفته حمل ونقل با اشاره به نقش و اهمیت حمل‌ونقل هوایی در توسعه کشور گفت: حمل‌ونقل محور توسعه و حلقه واسط تمامی صنایع است، بنابراین نقش مهمی را در پیشرفت کشور ایفا می‌کند و نیاز است که به تمام شقوق مختلف حمل‌ونقل توجه ویژه شود.

وی ادامه داد:  یکی از شقوق مهم حمل‌ونقل، هوانوردی و حمل‌ونقل و ترانزیت هوایی بار و مسافر است که در کنار توسعه کشور، گسترش تجارت خارجی را نیز در پی دارد. اگر بپذیریم این اصل را که حمل‌ونقل محور توسعه است، حمل‌ونقل هوایی یکی از شاخص‌های مهم توسعه به شمار می‌رود.  کشور ما از ظرفیت بسیار خوبی در حوزه حمل‌ونقل هوایی برخوردار است. با توجه به زیرساخت‌های موجود و فضای آسمانی مناسبی که در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه در اختیار ایران است، کشور سالیانه ظرفیت جابه‌جای ۷۵ میلیون مسافر و ۶۰۰ هزار تن بار را دارد.برای بازگرداندن پروازهای عبوری به فضای کشور، یک بسته تشویقی تعریف و به ایرلاین‌های خارجی با شروط خاص در عوارض عبور تخفیف ارائه شد که پروازهای بیشتری به آسمان کشور منتقل شود

مظفر با بیان اینکه عوامل مختلفی باعث عقب ماندن از استفاده از ظرفیت کشور شده است، گفت: حمل‌ونقل هوایی یک صنعت حساس و آسیب‌پذیر و تاثیرپذیر از موضوعات سیاسی است. تحولات منطقه خاورمیانه و شیوع کرونا که صنعت هوانوردی را در دنیا زمین‌گیر کرد، هوانوردی ایران را نیز تحت تاثیر قرار داد. بنابراین صنعت هوانوردی و حمل‌ونقل هوایی یک صنعت اقتصادی، تاثیرگذار، توسعه محور اما آسیب پذیر است. باید به همه ابعاد توجه داشته و نقشه راه در اختیار داشته باشیم که بتوانیم تصمیمات مقتضی را در موضوعات خاص اتخاذ کنیم.

وی افزود: در ۱۰ سال گذشته ظرفیت جابه‌جایی بار و مسافر با توجه به عواملی که ذکر شد، متغیر بوده است، اما خوشبختانه با تصمیمات بسیار خوب و هوشمندانه‌ شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، کشور توانست آسیب را به حداقل برساند. به عنوان نمونه برای بازگرداندن پروازهای عبوری به فضای کشور، یک بسته تشویقی تعریف و به ایرلاین‌های خارجی با شروط خاص در عوارض عبور تخفیف ارائه شد که پروازهای بیشتری به آسمان کشور منتقل شود. 

این مقام مسئول ادامه داد: تصمیم مهم‌تر نیز اصلاح مسیرهای هوایی بود. با این دو اقدام مهم و مدبرانه و هوشمند در شرایط سخت پیش آمده تحت تاثیر تحولات سیاسی منطقه و اپیدمی کرونا موفق شدیم رونق را به فضای کشور بازگردانیم. 

تلاش برای ورود فناوری‌های نو به نظام فرودگاهی 

معاون برنامه‌ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در ادامه با اشاره به برگزاری پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسطه گفت: برگزاری نمایشگاه‌ها با توجه به تاثیرگزاری در رونق تولید و توسعه نقش به سزایی در تجارت خارجی و داخلی ایفا می‌کند. به نوعی نمایشگاه‌ها حلقه واسط تولیدات داخل و بازار تجارت هستند.

وی ادامه داد: بنابراین برگزاری نمایشگاه‌ها امکان برقراری ارتباط نزدیک بین تولیدکننده و بازار و تجارت را فراهم می کنند. رونق کسب‌وکار، برگزاری نشست‌های بی تو بی و تبادل فرهنگ و افکار از آثار و نتایج نمایشگاه هست.

مظفر با اشاره به شرکت فعال شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در این نمایشگاه گفت: هدف‌گذاری ما در نمایشگاه‌ها علاوه بحث انتقال دانش روز، فروش ظرفیت‌های فنی و مهندسی است. این شرکت ظرفیت‌های مناسبی در فروش خدمات فنی و مهندسی و ارزآوری  دارد. علاوه بر مسیرهای عبوری شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای فروش خدمات فنی و مهندسی به ۱۵ کشور منطقه اعلام آمادگی کرده و نیاز است که این ظرفیت در نمایشگاه عرضه شود. 

وی افزود: سه هدف عمده شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از شرکت در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته ارائه ظرفیت های فروش خدمات فنی و مهندسی و آموزشی، به روز رسانی دانش مهارتی و همچنین انتقال و ورود فناوری جدید به نظام فرودگاهی و هوانوردی کشور است.