شناسهٔ خبر: 101940 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

در بازدید مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها از فرودگاه‌ها مازندران مطرح شد:

صرف ۵۸۰۰ میلیارد ریال برای بهسازی و توسعه فرودگاه‌های مازندران/ درخواست برای برقراری پروازهای خارجی و ایرتاکسی در مازندران

بازدید مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از فرودگاه‌های استان مازندران بازدید کرد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در آستانه هفته حمل‌و‌نقل، سیاوش امیرمکری رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به منظور بازدید از روند اجرایی پروژه‌های فرودگاه‌های استان مازندران و دستور تسریع در اتمام و بهره‌برداری و همچنین دیدار با استاندار به منظور بحث و تبادل نظر و تشریح مساعی در جهت هدایت برنامه‌های حمل‌و‌نقل هوایی استان و ارتقای سطح خدمات در فرودگاه‌های استان به مازندران سفر کرد.

امیرمکری در دیدار با حسینی‌پور، استاندار مازندران در خصوص وضعیت فرودگاه‌های استان و برنامه‌های آتی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و توسعه فرودگاه‌های مازندران توضیحاتی ارائه داد.

استاندار مازندران نیز از اهتمام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها به مسایل حمل‌ونقل هوایی استان و انجام پروژه‌های گوناگون زیرساختی و توسعه‌ای در فرودگاه‌های سه گانه استان قدردانی کرد و خواستار افزایش پروازها به ویژه در مسیر تهران و برقراری پروازهای خارجی و ایرتاکسی در فرودگاه‌های این استان شد.

در مدت سه سال گذشته شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، بالغ بر ۵۸۰۰ میلیارد ریال در فرودگاه‌های این استان هزینه کرده که رکورد قابل ملاحظه‌ای در بین فرودگاه‌های کشور و در طول عمر فعالیت فرودگاه‌های استان محسوب می‌شود.

امیرمکری در این سفر از پروژه بزرگ و منحصر به فرد فاضلاب و دفع آب‌های سطحی و زهکشی فرودگاه ساری که یکی از پروژه‌های سال جاری و مهم این فرودگاه است، بازدید کرد. این پروژه با اعتبار بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال و با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد در حال انجام بوده و امید است در فصل بهار سال۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.

وی سپس از پروژه حصار پیرامونی فرودگاه و اراضی تملک شده و اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه اراضی و امکان نصب سامانه کمک ناوبری و پس از آن از پروژه بلوار جدید دسترسی به فرودگاه بازدید کرد. 

در طول مدت ۲ سال گذشته، حدود ۳۰ هکتار از اراضی و باغات و زمین‌های کشاورزی پیرامون فرودگاه با اعتباری بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد ریال خریداری و تملک شده است. با حصارکشی دیوار بتنی پیرامون فرودگاه ساری علاوه بر تامین ایمنی، ضریب امنیتی فرودگاه نیز به سطح قابل ملاحظه ای ارتقاء یافته است

همچنین با اجرای پروژه بلوار ورودی فرودگاه ساری، دسترسی مسافران به فرودگاه تسهیل شده و همچنین منظر عمومی فرودگاه از دیدگاه مسافران و بهره‌برداری مردم در حد قابل قبولی بهبود یافته و با اجرای حدود ۵۷۰۰۰ مترمربع فضای سبز، جلوه زیباتری برای مسافران بوجود خواهد آمد

امیرمکری همچنین از پروژه سایت های دوگانه سامانه کمک ناوبریILS (سیستم فرود دقیق هواپیما) بازدید کرد که برای آماده‌سازی سایت و کابل کشی‌های انرژی و دیتا و تجهیزات جانبی همچنین خرید و نصب سامانه مذکور بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه صورت گرفته است. با بهره برداری از این سامانه، نشست و برخاست هواپیما در شرایط نامساعد هوایی تسهیل می‌شود و تاخیر و ابطال پروازها به حداقل خواهد رسید.

امیر مکری همچنین دستورات لازم در جهت تسریع در اتمام و بهره‌برداری از پروژه‌های فرودگاه رامسر و رفع مشکلات پیمانکار و نواقص آن صادر کرد.

طی سال‌های اخیر، باند جدید پروازی فرودگاه رامسر که دومین باند بتنی کشور محسوب می‌شود به بهره برداری رسید که اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد ریال را به خود اختصاص داده است همچنین پروژه توسعه ترمینال و پارکینگ هواپیما (اپرون) با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال در حال انجام است که امید می‌رود ظرف یکسال آینده به بهره‌برداری برسد که با بهره برداری از آن ظرفیت پذیرش مسافر به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت. همچنین طی یکسال گذشته مبالغ ۳۰۰ میلیارد ریال بابت معوض اراضی و مستحدثات دانشگاه علمی کاربردی فنی حرفه‌ای و آموزش و پرورش در راستای رفع موانع پروازی و آزادسازی دالان هوایی در جهت ارتقای سطح ایمنی فرودگاه پرداخت شده است.

پروژه های بهسازی و توسعه ایستگاه ایمنی و آتش نشانی آن فرودگاه نوشهر، توسعه بهسازی و احداث استخر ذخیره آب عملیاتی و خرید و نصب دربهای اتوماتیک ایستگاه ایمنی و آتش نشانی فرودگاه نوشهر از پروژه‌های مهم استان مازندران بوده که اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال را به خود اختصاص داده است . همچنین پروژه‌های بهسازی شامل توسعه بخش اداری، بهسازی مکانیکال و الکترونیکال و برج مراقبت با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد ریال از دیگر پروژه‌های آن فرودگاه است .