شناسهٔ خبر: 10196 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو اصلی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور مطرح کرد:

پرهیز کاندیداها از اعلام وعده‌های غیرعملی / لزوم بازنگری در قوانین نظام‌مهندسی ساختمان / جلوگیری از تشدید نگرش مادی به پروانه‌ اشتغال مهندسان

علی اکبر رمضانی عضو اصلی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور با انتقاد از تبلیغات برخی کاندیداهای انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان، نبود اعتماد به سازمان و وعده‌های غیرعملی را موجب تضعیف سازمان نظام مهندسی دانست.

علی‌اکبر رمضانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در بیان مشکلات پیش‌روی سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان با انتقاد از به‌روز نبودن قوانین و شیوه‌نامه‌های اجرایی گفت: زمانیکه قوانین نظام‌مهندسی ساختمان در کشور تدوین می‌شد تعداد مهندسان محدود بود و قوانین نیز بر اساس نیاز جامعه و تعداد مهندسان تدوین شد. در‌حال‌حاضر با توجه به اینکه سازمان نظام‌مهندسی بیش از ۳۰۰ هزار نفر عضو دارد و شهرها به سرعت گسترش پیدا کرده و ساختمان‌سازی نیز رونق پیدا کرده است نیازمند به روز کردن قوانین با توجه به نیاز فعلی جامعه هستیم.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی‌ خراسان شمالی افزود: نگاه امروز به جامعه مهندسی و انتخابات نظام مهندسی ساختمان تامین شغل برای مهندسانی است که هر ساله از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند در حالیکه انتخابات نظام مهندسی استان‌ها نیازمند افرادی است که در این زمینه علاوه بر دانش، در کار تبحر دارند. در حال حاضر، بزرگترین دغدغه در سازمان نظام مهندسی این است که نگاه درآمدزایی نسبت به پروانه اشتغال و عضویت در سازمان نظام مهندسی وجود دارد. اگر این نگاه تشدید شود قطعا سازمان‌های نظام مهندسی و حتی وزارت راه و شهرسازی با چالش‌های فراوانی روبه‌رو می‌شوند.

رمضانی ادامه داد: یکی از چالش‌هایی که در انتخابات سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان وجود دارد تبلیغات نادرستی است که برخی از کاندیداها در انتخابات نظام مهندسی ساختمان و برای کسب رای، انجام می‌دهند. متاسفانه عده‌ای از کاندیداها برای تشویق‌کردن مهندسان به حضور در انتخابات پرشور، قول‌هایی راجع به اشتغال به مهندسان می‌دهند که خلاف واقعیت موجود است.

به گفته این عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور در صورتیکه جلوی این تبلیغات سوء توسط عده‌ای سودجو گرفته نشود این رویه غلط در جامعه مهندسی رواج پیدا کرده و تبعات نامطلوبی برای سازمان نظام‌مهندسی و حتی وزارت راه و شهرسازی ایجاد می‌شود. این قبیل تبلیغات و وعده‌ها جامعه مهندسی را به انحراف کشانده و باعث عدم اعتماد به این قشر و قوانین موجود می‌شود. اگر انتخابات سازمان‌های نظام مهندسی به سمت و سوی اشتغال برود از مسیر و رسالتی که برعهده دارد دور می‌شود. در حال حاضر مشکل بیشتر استان‌ها این نوع نگاه به خدمات مهندسی است.

وی معتقد است: شیوه‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و قوانین سازمان‌های نظام‌مهندسی‌ساختمان نیازمند بازنگری و به‌روز شدن هستند تا از موازی‌کاری در بخش‌های نظارتی و اجرایی جلوگیری شود و سازمان‌های اجرایی خود را مکلف به تمکین از قوانین بدانند.

بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های نظام مهندسی برای تقویت پروژه‌های عمرانی

این عضو اصلی سازمان نظام مهندسی کشور با تاکید بر جایگاه و شناخت مردمی سازمان نظام مهندسی در استان‌ها به عنوان مرجع، گفت: سازمان‌ها در استان‌های کشور به عنوان مرجع شناخته می‌شوند و این جایگاه خوبی است که باید در جهت تقویت آن گام برداشت. شایسته است با ایجاد ساز و کار مناسب، از ظرفیت و جایگاه سازمان‌های نظام‌مهندسی به عنوان مرجع و در جهت تقویت برخی از پروژه‌های عمرانی بهره گرفت.

رمضانی در بیان پیشنهادات خود برای بهبود وضعیت موجود در جامعه مهندسان و سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: ساز و کارهای مالی در سازمان‌های نظام مهندسی تعریف نشده است و در درازمدت باید نظام‌نامه جامع و کاملی برای ساز و کارهای مالی سازمان‌ها تدوین و مصوب شود. در عین حال باید بدنه فنی، علمی و اجرایی خدماتی که سازمان‌های نظام مهندسی توسط جامعه مهندسی ارایه می‌دهند نیز تقویت شود.

اعتماد حاکمیتی به سازمان‌های نظام مهندسی وجود ندارد

وی افزود: اینکه نگاه مدیران ارشد نهادهای عمومی غیردولتی و همچنین دستگاه‌های دولتی به سازمان نظام مهندسی پس از ۲۰ سال هنوز هم نگاه بزرگتر به یک طفل نوپاست بزرگترین آسیبی است که جامعه مهندسی کشور را تهدید می‌کند. سازمان نظام مهندسی در حال‌حاضر با ظرفیت علمی و تعدد مهندسان روبه‌روست ولی هنوز به این سازمان با این گستردگی اعتماد حاکمیتی وجود ندارد در حالیکه اعتماد مردمی به آن بالاست و انتقادهایی که می‌شود نشان از اهمیت این سازمان در بین مردم دارد. سازمانی که قانون و ضابطه و همچنین ماموریت برایش تعریف شده، در صورتیکه از قوانین و ماموریت‌های خود فاصله گرفته و باید توسط نهادها و دستگاه‌های بالادستی کنترل شود.

نظر شما