شناسهٔ خبر: 101965 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت تولیدی تجهیزات ایمنی راه‌ها:

جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری مهم‌ترین مولفه توسعه حمل‌ونقل/نیاز کشور به داشتن متولی واحد در بحث حمل‌ونقل

جاده مدیرعامل شرکت تولیدی تجهیزات ایمنی راه‌ها جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری مهم‌ترین مولفه توسعه برای حمل‌ونقل به‌شمار می‌رود.

جواد تن‌زاده، مدیرعامل شرکت تولیدی تجهیزات ایمنی راه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با بیان اینکه حمل‌ونقل از زیرساخت‌های توسعه هر کشوری به‌شمار می‌رود، گفت: به‌طور کلی زیرساخت حمل‌ونقل برای افزایش منابع درآمدی کشور در اولویت اصلی قرار دارد؛ بنابراین جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری مهم‌ترین مولفه توسعه برای حمل‌ونقل است.

وی با اظهار اینکه کاهش سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل در بخش‌های مختلف ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی، مشکلات به‌ شکل‌های مختلفی خود را نشان می‌دهد، افزود: یکی از این مشکلات، فرسودگی ناوگان است که در تمام بخش‌های حمل‌ونقل شاهد فرسودگی ناوگان هستیم.

تن‌زاده علاوه‌بر وجود مشکل فرسودگی در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای به پیمایش کم این ناوگان اشاره و تصریح کرد: با مشکل تعداد ناوگان در حمل‌ونقل جاده‌ای روبه‌رو نیستیم. به‌طوری که تعداد آمار کامیون‌های موجود در کشور دو برابر سایر کشورها و حتی چهار برابر برخی از کشورهای توسعه یافته است؛ این درحالی است که آنها پیمایش بسیار کمی دارند.

به‌گفته وی، در حمل‌ونقل جاده‌ای پیمایش کامیون‌های ایران حدود یک چهارم است که دلیل آن غیر از فرسودگی ناوگان، راننده محور بودن ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور است.

مدیرعامل شرکت تولیدی تجهیزات ایمنی راه‌ها با بیان اینکه مالکیت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای ایران با رانندگان است و شرکت‌های خصوصی در این بخش ورود نیافته‌اند، گفت: راهکاری که در دنیا برای این مسئله در پیش گرفته شده، تبدیل راننده محوری ناوگان حمل‌ونقل به شرکت محور بوده است.

تن‌زاده با تاکید بر اینکه باید ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای ایران را از راننده‌ محوری به سمت شرکت محوری ببریم، افزود: راننده محور بودن ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای ایران موجب شده است که فرصت ترانزیتی کشور را از دست بدهیم.

لزوم جذب سرمایه از طریق ایجاد مشوق برای شرکت‌های خصوصی

وی با اظهار اینکه مسئله سایر حمل‌ونقل‌ها با حوزه جاده‌ای متفاوت است، توضیح داد:‌ بیشتر بار و مسافر از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای جابه‌جا می‌شود درنتیجه این معضل بیشتر نمایانگر است؛ بنابراین باید در وهله نخست از طریق ایجاد مشوق برای شرکت‌های خصوصی جذب سرمایه داشته باشیم.

تن‌زاده با اشاره به وجود مشکل بودجه دولتی در بحث ایمنی راه‌ها از نظر تاسیسات و تجهیزات راه‌ها و همچنین سطح روسازی، تصریح کرد: باید برآورد کاملی در این زمینه انجام شود چراکه هرچه بیشتر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم برای مسئله تصادفات و ایمنی کنونی راه‌ها هزینه شود، بر روی اقتصاد کشور اثر منفی خواهد گذاشت.

مدیرعامل شرکت تولیدی تجهیزات ایمنی راه‌ها با تاکید بر اینکه نباید به‌طور کامل بر روی کمک‌های دولتی حساب باز کرد، گفت: کمک‌های دولتی محدود هستند و در دنیا نیز فقط بر اساس دریافت کمک‌های دولتی، نوسازی ناوگان به نتیجه نرسیده است بلکه کمک‌های صندوق‌های بین‌المللی در سازمان‌های جهانی را نیز می‌طلبد.

وی با اظهار اینکه نوسازی ناوگان نیاز به جذب سرمایه دارد، تاکید کرد:‌ به دلیل تحمیل تحریم و محدودیت‌های ناشی از آن برای جذب کمک‌های صندوق‌های بین‌المللی و سرمایه خارجی با مشکل روبه‌رو هستیم؛ بنابراین نیاز است که در بحث حمل‌ونقل متولی واحدی داشته باشیم.

تن‌زاده در تکمیل توضیح خود اضافه کرد: هم‌اکنون شرکت‌های خصوصی باید از چندین سازمان و نهاد مجوز دریافت کنند که این امر موجب بروز تاخیر می‌شود؛ این مسئله در کنار وجود مشکلات بیمه‌ای و مالیاتی، کاهش استقبال شرکت‌ها را به دنبال دارد.

وی تاکید کرد: بنابراین یکی از راه‌های اساسی برای رفع مشکلات ایجاد یک متولی واحد در سازمان‌های حمل‌ونقلی کشور برای تسهیل مجوزهای شرکت‌های خصوصی و درنتیجه جذب سرمایه آنها است. به همین خاطر برگزاری نمایشگاه حمل و نقل که پنجمین دوره آن بعد از دو سال وقفه به خاطر کرونا قرار است برگزار شود، بستر و فرصت مناسبی برای فعالان این حوزه در مسیر توسعه و بهبود حمل و نقل کشور خواهد بود.

گفتنی است، نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته از تاریخ ۲۸ تا ۳۰ آذرماه به مناسبت هفته حمل‌ونقل در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.