شناسهٔ خبر: 102033 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری خبر داد:

ساخت راه‌های روستایی با اولویت روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار/نیاز سالانه حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان برای ساخت و نگهداری ۱۱۳ هزار کیلومتر راه‌ روستایی

خداداد مقبلی معاون ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، توسعه روستاها را در گروه آسفالت و قابل تردد شدن راه‌ها و مسیرهای روستایی اعلام کرد.

خداداد مقبلی، معاون ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه روستاها در گرو آسفالت و قابل تردد شدن راه‌ها و مسیرهای روستایی است، گفت: در حوزه احداث راه‌های روستایی پروژه‌های بیشتری را در حال انجام داریم و امیدواریم تا پایان سال طول بیشتری را برای تردد راحت‌تر روستائيان آسفالت و آماده بهره‌برداری کنیم.

وی با بیان اینکه شرایط راه‌ها به نحوی مناسب شود که روستاییان بتوانند تولیدات خود را با حداقل هزینه و زمان ممکن به بازار مصرف برسانند، افزود: در اعتبارات سال ۱۴۰۱ نگاه ویژه‌ای به مقوله راه‌های روستایی شده است تا بدین‌طریق بتوانیم مسیرهای باقی‌مانده مد نظر در برنامه پنج‌ ساله که حدود ۵ هزار کیلومتر می‌شود را بسازیم.

مقبلی با اشاره به اولویت‌بندی ساخت ۵ هزار کیلومتر راه برنامه‌ریزی شده، توضیح داد: اولویت در نظر گرفته شده برای ساخت راه‌های روستایی با روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار است که شامل ۸۱۰ روستا در کشور می‌شوند و طول قابل ملاحظه‌ای دارند.

وی با بیان اینکه همچنین روستاهای دارای تولیدات دامی و کشاورزی نیز در اولویت برنامه‌ریزی برای ساخت این ۵ هزار کیلومتر راه قرار دارند، تصریح کرد:‌ تحقق همه این برنامه‌ها در گروی اعتباراتی است که در بودجه ابلاغی ۱۴۰۱ دیده شده است.

مشخصات هندسی حدود ۱۵ هزار کیلومتر راه روستایی نیاز به اصلاح دارد

معاون ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یکی از مشکلات اصلی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای را تامین اعتبار برای نگهداری راه‌های روستایی و فرعی بیان کرد و گفت:‌ از ۱۱۳ هزار کیلومتر راه موجود در حوزه راه روستایی، حداقل ۴۰ هزار کیلومتر راه نیاز به روکش دوباره آسفالت دارد.

مقبلی با اظهار اینکه بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در یک دوره هشت ساله، باید حداقل سالی ۵ هزار کیلومتر از راه‌هایی که سطح رویه آنها بسیار نامناسب است، دوباره روکش آسفالت شوند، تاکید کرد: انجام این پروژه که به دلیل تردد زیاد در این مسیرها و استهلاک بالای وسایل نقلیه اهمیت زیادی دارد، نیازمند حداقل سالی ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

به‌گفته وی، برای کاهش هزینه‌های تحمیلی ناشی از نامناسب بودن رویه آسفالت راه‌های روستایی، باید نسبت به روکش دوباره آسفالت‌ آنها اقدام شود که اعتبارات خاص خود را می‌طلبد.

مقبلی همچنین با اشاره به عمر ۳۰ تا ۳۵ ساله ساخت و آسفالت بسیاری از مسیرهای روستایی، گفت: به مرور زمان برخی از روستاها توسعه یافته‌اند و امروز به بخش، شهر و شهرستان تبدیل شده‌اند، اما راه‌های آنها هنوز همان مشخصات راه روستایی را دارند و سطح رویه آنها بسیار نامناسب است.

معاون ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه باید مشخصات هندسی حدود ۱۵ هزار کیلومتر از این راه‌های روستایی ارتقاء یابد، اظهار داشت: در این راه‌های روستایی تردد زیادی انجام می‌شود بنابراین برای کاهش تصادف و تلفات جاده‌ای باید اصلاح هندسی انجام شود که این امر نیازمند رقم قابل توجهی اعتبار است.

به‌گفته وی در حوزه راه‌های فرعی نیز با چنین مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

اصلاح ۲۲۱ نقطه پرحادثه در محورهای روستایی و فرعی

مقبلی با بیان اینکه در مجموع حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان در سال برای ساخت و نگهداری راه‌های روستایی نیاز داریم، تاکید کرد: این رقم برای نگهداری ۱۱۳ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت شده و همچنین روکش آسفالت ۴۰ هزار کیلومتر راه از این میزان راه روستایی در یک دوره پنج تا هشت ساله مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه هر سال به حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان برای روکش ۵ هزار کیلومتر راه نیاز داریم، گفت: تاکنون ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تقریبا ۲۲۱ نقطه پرحادثه در محورهای روستایی و فرعی کشور را اصلاح کرده‌اند.

مقبلی با تاکید بر اینکه اصلاح نقاط حادثه‌خیر به کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای کمک می‌کند، تصریح کرد: ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، اصلاح سایر نقاط حادثه‌خیر را در دستور کار قرار داده‌اند و عملیات اجرایی آنها در حال انجام است که امیدواریم تا پایان سال بخشی از آنها برطرف شود.