شناسهٔ خبر: 102045 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

معاون برنامه ريزی شرکت فرودگاه‌ها خبر داد:

تاسيس پژوهشکده تحقيقات صنعت هوانوردی

سر در ساختمان شرکت فرودگاه‌های کشور معاون برنامه ريزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران همزمان با هفته پژوهش از تاسيس پژوهشکده تحقيقات صنعت هوانوردی خبر داد و گفت: مجوزهای لازم در اين زمينه اخذ شده و در حال نگارش اساسنامه اين پژوهشکده هستيم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، صبح امروز و برای نخستین بار در تاریخ شرکت فرودگاه ها مراسم هفته پژوهش و فناوری برگزار و ضمن رونمایی از نخستین نظامنامه پژوهشی، از پژوهشگران برتر و نمونه و فعالان این حوزه تجلیل شد.

این مراسم در سالن اجتماعات شهید سپهبد قاسم سلیمانی و با حضور علی رستمی عضو هیات مدیره و راهبر حوزه معاونت برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی، احمد مظفر معاون برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی، علی شورمیج معاون توسعه مدیریت و منابع و جمعی از مدیران و مدیران کل ستادی و مهمانان ویژه همچون صفارزاده شورای عالی پژوهش و مهمانانی از دانشگاه های صنعتی شریف، صنعی اصفهان، علامه طباطبایی، خواجه نصیرالدین طوسی، امیرکبیر، شهید بهشتی، حضور داشتند.

علی رستمی، عضو هیات مدیره و راهبر حوزه معاونت برنامه ریزی نظارت و امور اقتصادی ضمن تبریک هفته پژوهش گفت: به اهمیت دانستن و پژوهش از منظر اسلام توجه زیادی شده است و یک ساعت اندیشیدن و تفکر در حوزه علم بالاتر از ۷۰ سال عبادت است و طبق گفته امام علی(ع) بهترین علم آن است که برای جامعه مفید باشد.

رستمی گفت: در شرکت فرودگاه ها سعی بر این است که تصمیمات بر پایه پژوهش، تحقیقات، مطالعات و علم صورت گیرد چراکه اتخاذ تصمیم بر پایه مطالعات، هزینه ها را کاهش می دهد.

 وی افزود: در این راستا باید باور موفقیت در سطح بین المللی و داخلی از مسیر مطالعه و تحقیقات علمی در بین کارمندان بوجود بیاید و باید قوه خلاقیت و ابتکار کارکنان را بیدار کرد. 

رستمی با بیان اینکه نباید به ظرفیت های موجود بسنده کنیم، گفت: بستر مناسب برای نیل به اهداف فراهم است و حرکت همکاران هم باید به آن اضافه شود و از ظرفیت های نهفته در مسیر رسیدن به هدف می بایست استفاده کرد.

وی افزود: در این راستا نظامنامه پژوهشی توسط هیات مدیره تدوین و تصویب شده است.

 رستمی با اشاره به حل گره ترافیکی فرودگاه بین المللی مهرآباد طی چند سال گذشته بر اساس مطالعات و با کمترین هزینه اظهار داشت: برای فائق آمدن به مشکلات باید با پژوهش هایی بر اساس تجربه های گذشته، مشکلات را احصا کنیم و این موضوع را به سمت رفع آن هدایت کنیم.

رستمی گفت : تجربه لازم را در این راه داریم و هیات مدیره امروزه موضوعات پژوهشی متعددی  را به دانشگاه ها ارجاع داده است

علی رستمی در مورد نظامنامه گفت: با تفکر قشر دانشگاهی تغییراتی در نظامنامه فعلی انجام شد و آن را ارتقا دادیم و اگر خوب اجرا شود امید است که نتیجه مطلوب حاصل شود.

 وی در مورد پرداختن به حل مشکلات گفت: بحث پژوهش و تحقیقات اهمیت بسزایی در کاهش هزینه ها دارد.

علی رستمی در پایان گفت : ممکن است این نظامنامه در زمان اجرا ایراداتی داشته باشد که امید است زیر نظر دانشگاهیان به بلوغ بیشتر بیانجامد و نتیجه مطلوب حاصل شود.

 

پژوهش زیربنای توسعه و تحول است

در ادامه نیز احمد مظفر معاون برنامه ریزی نظارت و امور اقتصادی، ضمن قدردانی از بینش پژوهشی مدیرعامل شرکت فرودگاه ها گفت: بر اساس این بینش، شاهد افزایش 300درصدی رشد اعتبارات پژوهشی طی دو سال گذشته هستیم و این اعتبارات از شش میلیارد و 700 تومان به بیش از بیست میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گفته وی ظرفیت تخصیص اعتبار در شرکت فرودگاه ها بر اساس مبادی قانونی تا 50 میلیارد تومان است.

مظفر گفت: در بنگاه های اقتصادی اساس کار افزایش درآمد و موضوعات اقتصادی است و شرکت فرودگاه ها به عنوان یک بنگاه اقتصادی با برگزاری این مراسم نشان داد که پژوهش از چه جایگاه بالایی برخوردار است.

وی از پژوهش به عنوان زیربنای توسعه و تحول یاد کرد و گفت: پژوهش تسریع کننده توسعه و حلقه واسط بین صنعت و دانشگاه است و با آن امکان ارتباط علمی و عملی در صنعت فراهم می شود.

مظفر همچنين اضافه کرد: پژوهش خوب بايد مساله‌محور، کاربردي، موجب به‌روزرساني دانش مهارتي سيستم و ارتقاي بهره‌وري و کاهش هزينه و اصلاح فرآيندها باشد.

معاون برنامه‌ريزي، نظارت و امور اقتصادي افزود: پژوهش بايد قابليت تبديل ايده و انديشه به محصول و امکان تجاري‌سازي را نيز داشته باشد.

مظفر با بیان اینکه هزینه در حوزه پژوهش، یک نوع سرمایه گذاری در سازمان خواهد بود و اثر عمیق و ماندگاری در سیستم خواهد گذاشت، از انعقاد  ۱۸ قرارداد پژوهشي با ۱۰ دانشگاه تراز اول کشور از جمله دانشگاه صنعتي شريف، دانشگاه صنعتي اميرکبير، دانشگاه صنعتي اصفهان، دانشگاه تربيت مدرس، دانشگاه علامه طباطبايي، دانشگاه علوم‌وتحقيقات و دانشکده صنعت هواپيمايي در موضوعاتي همچون مديريت انرژي، فرهنگ سازماني، هوشمندسازي فرودگاه‌ها، مديريت بهره‌وري، کسب‌وکارهاي نو و استارت‌آپ‌ها، زيرساخت‌هاي راداري، نرم‌افزارهاي مديريت اپرون و ايرسايد خبر داد.

مظفر در راستاي نيل به آثار مطلوب پژوهشي ادامه داد: با دعوت از نخبگان پژوهشي شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران، يک نظام‌نامه جامع نوشته شده است که در اين نظام‌نامه يک شوراي مرکزي و چهار کميته تخصصي ترکيبي از صاحب‌نظران حوزه پژوهشي دانشگاه‌ها و صاحب‌نظران حوزه مهارتي و مديران تخصصي صنعت است.

وی اظهار داشت: یک برنامه پژوهشی هدفمند به عنوان نقشه راه پژوهشی نیازمند یک نظامنامه پژوهشی است و شرکت فرودگاه ها بر این اساس اقدام به تدوین نظامنامه جامعی کرده است و در این راستا از ظرفیت علمی دکتر کرمانشاهی استفاده کردع است.

وی ادامه داد: برای تدوین این نظامنه، شناخت ماموریت های سازمانی، اهداف، چالشها و نقاط قوت و ضعف و بررسی بنگاه های مشابه توسط ایشان انجام شد و در نهایت مورد ارزیابی هیات مدیره قرار گرفت.

معاون برنامه‌ريزي شرکت فرودگاه‌ها افزود: مبناي موضوعات پژوهشي بررسي شده در اين کميته‌ها، مساله‌محور و کاربردي بودن، خلاقيت و ارتقاي بهره‌وري، تبديل ايده و انديشه به محصول توسط ترکيب تيم پژوهشي حاصل افرادي داراي دانش علمي و دانش مهارتي -هردو- و همچنين تجاري‌سازي ايده‌ها و برنامه‌ها خواهد بود.

تجلیل از پژوهشگران برتر شرکت فرودگاهها در هفته پژوهش

در مراسم روز پژوهش از پژوهشگران برتر و نمونه در شش حوزه و فعالان حوزه پژوهشی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران قدردانی شد.

بر این اساس در حوزه معاون عملیات هوانوردی، امیر افتخاری برای موضوع پژوهشی «سامانه ذخیره اطلاعات پروازی»، حوزه مدیرعامل، امیر سلیمانی برای موضوع پژوهشی نرم افزار سیستم ایمنی فرودگاه ها، در حوزه فرودگاه مهرآباد، محمد سلیمانی برای موضوع پژوهشی طراحی و اجرای نرم افزار جانبی اتوماسیون آریا، حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع، مرتضی خیرخواه  برای موضوع پژوهشی طراحی مدل استراتژی منابع انسانی  فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، در حوزه معاونت برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی، ابراهیم رهنما  با موضوع پیش فلایت چک و در حوزه فرودگاه ها، حسن درستکار از فرودگاه یزد با موضوع پژوهشی ساخت دستگاه سیستم روشنایی باند و الکتریکال با اهدای لوح و تندیس قدردانی شدند.

به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران؛ در این مراسم همچنین شکوهی مهر (فرودگاه بیرجند)، مختاری(فرودگاه تبریز)، عرب هاشمی(فرودگاه بجنورد)، اخوان(مدیریت ایمنی)، باقری سنجری(معاونت عملیات هوانوردی)، عطایی(معاونت عملیات فرودگاهی)، سینجعلی(آموزش)، کرمانشاهی( مشاور معاون برنامه ریزی)، عباس زاده(معاونت برنامه ریزی)، هاشمی نژاد(معاونت برنامه ریزی)، احسان کوچکی( فرودگاه ساری)، اسعدی(فرودگاه بجنورد) و شاملو، نساج، خداوردی( همکاران حوزه پژوهش ) و حوزه روابط عمومی به عنوان فعالان حوزه پژوهشی مورد تقدیر واقع شدند.