شناسهٔ خبر: 102061 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بازآفرینی شهری؛ پیوستن حاشیه به متن شهرهای سیستان و بلوچستان

زاهدان (7).JPG برنامه بازآفرینی شهری در سیستان و بلوچستان سعی دارد در بازه زمانی کوتاهی گره‌گشای بسیاری از مشکلات ساکنان مناطق حاشیه‌ای استان شود و شاخص‌های زیستی شهروندان این مناطق را بهبود بخشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(سیستان و بلوچستان)، حاشیه‌نشینی به عنوان یکی از پیامدهای مدرنیته در دهه های گذشته همواره مطرح بوده پدیده ای که به همراه خود بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را هم به همراه دارد شاید تا حدود یک قرن گذشته سکونت در حاشیه شهرهای بزرگ به عنوان یک مساله محسوب نمی‌شد و به نوعی سکونت در این مناطق تفاوت چندانی با مناطق روستایی نداشت، اما با گسترش شهرها و افزایش جمعیت که به تبع آن امکانات رفاهی و نیازهای زیستی این افراد را به سوی شهرها سرازیر می‌کرد، آرام آرام پدیده‌ای به نام حاشیه‌نشینی بیشتر برجسته شد.

زمانی که صحبت از پدیده‌ای به نام حاشیه‌نشینی می‌شود، ناخواسته بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مانند جرم، فساد، اعتیاد، خشونت هم تداعی می‌شود، متاسفانه آمارها حکایت از آن دارد که به شکل واقعی این قبیل مسائل و آسیب‌های اجتماعی در این مناطق بروز و نسبت به سایر مناطق شهر بیشتر است، همچنین به دلیل عدم نظارت صحیح بر ساخت و سازهای مسکونی شاهد ناهمخوانی کالبد و فعالیت، وجود عناصر ناهمخوان شهری، ضعف در سرانه برخی کاربری ها مانند فضاهای تفریحی، فرهنگی و غیره را این مناطق هستیم.

در این میان بازآفرینی شهری سیاستی جامع و یکپارچه برای حل مشکلات مناطق حاشیه شهرها است به نحوی که منجر به ارتقای شاخص‌های زیست‌پذیری و کیفیت زندگی شهروندان می‌شود، همچنین اجرای این طرح که در برگیرنده شبکه‌ای از اقدامات و برنامه‌های همه‌جانبه، مشارکتی، راهبردی، اجتماع محور است با مدنظر قرار دادن مشارکت حداکثری شهروندن در تمامی سطوح به دنبال بهبود زیرساخت های اجتماعی و خدماتی این مناطق است.

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان از اجرای حدود ۵۰ پروژه بازآفرینی شهری با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان در حاشیه شهرهای زاهدان، زابل، خاش و سراوان حوزه تحت پوشش این اداره کل خبردادو افزود: این ادره کل در راستای اجرایی شدن سیاست‌های محرومیت‌زدایی از چهره محلات حاشیه چهار شهر مذکور در چند سال اخیر اجرای پروژه‌های زیربنایی و روبنایی محرک رشد و توسعه محلات را به عنوان یکی از مهمترین مسوولیت‌های سازمانی خود در دستور کار ویژه قرار داده است.

عطاء اکبری ادامه داد: به همین ‌منظور در شهرهای مورد هدف طرح‌های بازآفرینی سیستان و بلوچستان اقداماتی مختلف نظیر اجرای زیرسازی، بهسازی و آسفالت معابر، ساخت و تکمیل فضاهای آموزشی، بهسازی مسیل‌های مناطق هدف، ساخت فضاهای تفریحی، تکمیل بازارچه‌های محله‌ای، برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی به منظور اشتغال ساکنان محلات هدف و همچنین برپایی دوره آموزشی تامین سرپناه امن در اولویت کاری قرار گرفته است.

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: محلات پیش‌بینی شده اجرای پروژه‌های باز آفرینی شهری استان به ترتیب با هفت محله به شهر زابل، پنج محله به شهر زاهدان، ۲ محله شهر خاش و سه محله به شهر سراوان اختصاص دارد.

وی بیان کرد: هم‌اینک ۳۱۵ هزار نفر از جمعیت سیستان و بلوچستان در حوزه شهرستان‌های تحت پوشش این اداره کل در سکونتگاه‌های غیررسمی ساکن هستند که از این تعداد بیشترین جمعیت به زاهدان اختصاص دارد.

اکبری همچنین وسعت سکونتگاه‌های غیررسمی سیستان و بلوچستان در شهرستان‌های زیرپوشش اداره کل راه و شهرسازی شمال استان را ۲ هزار ۷۷۸ هکتار عنوان کرد و افزود: تمام تلاش همکاران ما با اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری خلق فضاها و مکان‌های شهری مناسب با هدف رسیدن به توسعه پایدار در محلات هدف باز آفرینی شهری است.