شناسهٔ خبر: 102112 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

در گفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان شد:

تدوین سند جامع شبکه فرودگاهی و حمل‌ونقل هوایی/ هوانوردی عمومی، راهکاری برای اقتصادی کردن حمل ونقل هوایی/ پروازهای عبوری به آسمان ایران بازگشتند

احمد مظفر معاون برنامه‌ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از تدوین سند جامع شبکه فرودگاهی و حمل‌ونقل هوایی خبر داد.

احمد مظفر، معاون برنامه‌ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با تشریح اقدامات انجام شده توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای افزایش بهره‌وری صنعت هوانوردی کشور گفت: وزارت راه و شهرسازی یک سند جامع حمل‌ونقل را تدوین و ابلاغ کرده که تکالیف و وظایف هر یک از سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه در آن مشخص شده است. بر این اساس شرکت فرودگاه‌ها پیش‌نویس سند جامع شبکه فرودگاهی و حمل‌ونقل هوایی در افق ۱۴۲۰ را منطبق بر سند مادر تهیه کرده و این سند توسط داشنگاه تربیت مدرس در حال جمع‌بندی و تدوین نهایی است که به هیئت مدیره ارائه شود.

وی با بیان اینکه اجزای مهم این سند جامع ایمنی، محیط زیست، انرژی و بهره‌وری است، ادامه داد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دولت سیزدهم مبنی بر همکاری و موثر و ویژه با کشورهای منطقه، اوراسیا و اکو است.  بر همین اساس در حوزه بین‌الملل با ۱۵ کشور از جمله کشورهای عضو اکو وارد مذاکره شده و ارتباطات تجاری و اقتصادی و فرودگاهی و هوانوردی را برقرار کردیم. ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه فرودگاهی ایران و ظرفیت های فروش خدمات فنی و مهندسی ایران به کشورهای منطقه را اعلام کردیم و این مساله نیز در سند جامع دیده شده است.

مظفر افزود: از دیگر اقدامات شرکت فرودگاه‌ها در سند جامع در بخش بازرگانی و تجاری به روزرسانی تعرفه‌های حمل‌ونقل، به روزرسانی تعرفه خدمات و فعالیت‌های فرودگاهی و به روزرسانی تعرفه عوارض مسافری است. 

ظرفیت جابه‌جایی ۷۵ میلیون مسافر در سال وجود دارد

معاون برنامه‌ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اجزای سند جامع شبکه فرودگاهی و حمل‌ونقل هوایی توسعه هوانوردی عمومی است، گفت: هوانوردی عمومی بسیار مهم است و بخش مهم تجاری و اقتصادی حمل‌ونقل هوایی محسوب می‌شود. هوانوردی عمومی مواردی از جمله پروازهای آموزشی، تفریحی، ایرتاکسی و اورژانس هوایی را در بر می‌گیرد که این مهم نیز در سند جامع پیش‌بینی شده است.هوانوردی عمومی بخش مهم تجاری و اقتصادی حمل‌ونقل هوایی محسوب می‌شود و در سند جامع پیش‌بینی شده است

وی افزود: در حوزه فرودگاهی بحث مدیریت انرژی، مدیریت بهره‌وری، آموزش و فرهنگ‌سازی، توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی و مهم‌تر از همه ارتقای کیفیت خدمات فرودگاهی در این سند جامع دیده شده است. در حوزه هوانوردی بحث اصلاح مسیرهای هوایی، تدوین بسته های تشویقی عوارض و تعرفه‌های عبوری، به روز رسانی عوارض ناوبری هوایی، اصلاح سامانه‌های راداری و نظارتی، اصلاح ساختار پایانه های هوایی، سامانه یکپارچه اطلاعات هوانوردی، سامانه مدیریت ترافیک هوایی و همچنین ایمنی زمینی و هدایت زمینی هواپیما در سند آورده شده است.

این مدیر ارشد صنعت هوانوردی کشور ادامه داد: موارد ذکر شده سرفصل‌های هدف‌گذاری شده در سند جامع حمل‌ونقل شبکه فرودگاهی است. برنامه‌ای کاملا مدون، توسعه‌ای و پیشرو در حمل‌ونقل و شبکه فرودگاهی آماده شده است و به عنوان یک نقشه راه به کار گرفته می‌شود که بتوانیم به ظرفیت هدف گذاری شده یعنی جابه‌جایی۷۵ میلیون مسافر و ۶۰۰ هزار تن بار و ترانزیت برسیم. این ظرفیت منطبق با زیرساخت‌های داخل کشور شامل سطوح پروازی یعنی باند، اپرون و تاکسی وی، لندساید و ترمینال‌ها، مسیرهای هوایی و ظرفیت تقاضا برآورد شده است. 

اقدامات هوشمندانه شرکت فرودگاه‌ها برای بازگرداندن پروازهای عمومی

مظفر با بیان اینکه آسمان کشور ظرفیت خدمات‌رسانی به تعداد زیادی پرواز عبوری را دارد، گفت: در یک مقطعی روزانه ۱۲۰۰ پرواز عبوری از آسمان ایران گذر می‌کردند . متاسفانه در شرایط کرونا و پس از حادثه هواپیمای اوکراینی این تعداد به زیر ۱۰۰ پرواز در روز رسید. اما با اقدامات و تصمیمات هوشمندانه شرکت فرودگاه‌ها‌ و ناوبری هوایی ایران توانستیم با ارائه بسته‌های تشویقی و اصلاح مسیرها و برقراری ارتباطات سیاسی با منطقه پروازها را به ۶۰۰ پرواز در روز برگردانیم. امیدواریم این تعداد به همان ۱۲۰۰ پرواز در روز برسد.

وی با اشاره به برخی اقدامات کشورهای رقیب آسمان ایران از جمله کاهش تعرفه‌های این کشورها گفت: تصمیماتی که کشورهای منطقه اخذ می‌کنند که شامل کاهش تعرفه‌ها و تغییر مسیر می‌شود، اثرات دائمی ندارند و مقطعی هستند. این مساله که ایکائو فضای ایران را فضای امنی اعلام می‌کند برای ایرلاین‌های خارجی مهم است. ایمنی و امنیت مسیر هوای از عوامل مهم انتخاب مسیر هستند. ما برای مواجهه با این مدلی که کشورهای منطقه  در پیش گرفتند، سیاست تعدیل نرخ‌ها را در پیش گرفته و با ایرلاین‌های بزرگ از جمله لوفتانزا که پیشرو تعداد زیادی از ایرلاین‌ها است، الاتحاد، قطر و امارات وارد مذاکره شدیم. با این سیاست‌ها توانستیم بخش بزرگی از پروازها را به آسمان کشور بازگردانیم.

معاون برنامه‌ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در ادامه با اشاره به بند «ی» تبصره ۱۰ سند بودجه گفت: برداشتی که از این سند شده اشتباه است. بنا نیست که درآمد شرکت فرودگاه‌ها از محل عوارض عبوری کاهش یافته و یا با نیروهای مسلح تقسیم شود.

وی افزود: بر اساس این بند، پیش‌بینی شده که اگر ستاد کل نیروهای مسلح با کاهش مناطق ممنوعه پروازی و کمک به کوتاه کردن مسیرهای پروازی، باعث افزایش سفرهای هوایی از آسمان ایران شود، به میزان ۵۰ درصد از درآمد مازاد ایجاد شده را در اختیار بگیرد. این تصمیم با قوانین بین‌المللی نیز مغایرت ندارد، چراکه تعرفه پروازهای عبوری همچنان بر اساس وزن هواپیما، مسیر پروازی و مدت سفر اخذ خواهد شد.