شناسهٔ خبر: 102126 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس:

استفاده از ظرفیت دانش بنیان برای توانمندی تولید واگن/ عملکرد سه ماهه وزیر راه قابل قبول است/ اراده خودکفایی حمل ریلی و هوایی در وزارت راه وجود دارد

صدیف بدری نایب رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: استفاده از فناوری های نوین و دانش بنیان در تمامی حوزه های هوایی، حمل ریلی و تولید واگن باید صورت گیرد.

صدیف بدری نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ستاد خبری پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته، عملکرد سه ماهه اخیر وزارت راه را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: عملکرد سه ماهه اخیر  وزیر راه و شهرسازی قابل قبول و مناسب است چرا که در حوزه های مختلف کارهای زیربنایی صورت گرفته است.

وی افزود: در قانوت جهش تولید و تامین مسکن و زیرساخت ها که در وزارت راه و شهرسازی لازم بود، تمهیدات لازم همچون تهیه محتوای جلسات شورای عالی مسکن و اقداماتی که برای تامین زمین در شهرهای مختلف انجام شده، عملکرد وزارتخانه مناسب بوده است، اما هماهنگی های بین بخشی و همکاری دولت در بخش های مختلف و بانک بیش از گذشته لازم است تا قانون جهش تولید به اهداف خود برسد.

بدری ادامه داد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱، انتظاراتی که از دولت در خصوص منابع صندوق توسعه مسکن بود، برآورد نشده است، حال کمیسیون تلفیق و کمیسیون عمران باید کمک کند تا منابع مورد نیاز صندوق ملی مسکن تامین شود.

نایب رئیس کمیسیون عمران با تاکید بر اجرای پروژه های زیرساختی بیان کرد: در حوزه پروژه های زیرساختی اقداماتی باید صورت گیرد، هم اکنون در جذب مشارکت بخش خصوصی و نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی زیرساخت و برنامه های خوبی صورت گرفته است.

وی با اشاره به استفاده از فناوری های نوین و دانش بنیان در تمامی حوزه ها گفت: استفاده از فناوری های نوین و دانش بنیان و توانمندی بومی در تمام حوزه های هوایی، حمل و تقل ریلی و تولید واگن باید استفاده شود، هر چند از منظر کمیت ممکن است جوابگوی نیاز باشد، اما از نظر شروع و تقویت خصوصی و توانمندی کشور، وزارت راه و شهرسازی باید بیش از گذشته عنایت داشته باشد.

بدری با اشاره به خودکفایی تولید داخل در حوزه حمل ریلی و شرکت فرودگاه ها بیان کرد: توانمندی خودکفایی در داخل وجود دارد و همواره این اراده در وزارت راه و شهرسازی است، اما تحقق این امر نیازمند حمایت و تقویت پروژه هاست.

وی ادامه داد: طی سال های اخیر در حوزه تولید ریل واگن کارهای خوبی صورت گرفت به طوریکه عمده ریل ها که در پروژه ها استفاده می شود، تولید داخل است، اما تولید واگن داخل جوابگو نیست و همواره باید تقویت شود تا در سال های آتی به خودکفایی برسیم.

نایب رئیس کمیسیون عمران درباره تاثیر راه اندازی صندوق حمل و نقل گفت: راه اندازی صندوق حمل و نقل قانون دارد و این موضوع در بودجه سال آینده پیش بینی شده، اما رقم آن کم است. 

وی ادامه داد: علی رغم آنکه از راه اندازی صندوق حمل و نقل می توان در راستای نوسازی بحث حمل و نقل جاده ای استفاده کرد، اما دولت آن طور که باید و شاید تاکنون از این فرصت قانونی استفاده نکرده است.

نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته از تاریخ ۲۸ تا ۳۰ آذرماه به مناسبت هفته حمل و نقل در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می شود.