شناسهٔ خبر: 102133 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

کارشناس حوزه ریلی مطرح کرد:

حل مشکلات حمل و نقل نیازمند تشکیل اتاق فکر منسجم با نیروهای متخصص/راهگشا و اثربخش بودن زمینه سازی انتقال دانش فنی با بهره گیری از شرکت های دانش بنیان/ از دست دادن درآمدهای حاصل از ترانزیت منطقه با عدم توجه به حمل و نقل

ریل کارشناس حوزه ریلی با اشاره به اهمیت اثر بخشی فراهم کردن زمینه انتقال دانش فنی، بهره گیری از شرکت های دانش بنیان، کاهش بوروکراسی های اداری و حمایت دولتی در صنعت حمل و نقل گفت:حل مشکلات حمل و نقل نیازمند تشکیل اتاق فکر های منسجم با نیروهای متخصص، دلسوز و جهادی است.

سید محمود کمالی کارشناس حوزه امور وسائط نقليه ریلی در گفت و گو با ستاد خبری پنجمین نمایشگاه حمل و نقل با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه حمل و نقل به صورت تخصصی با حضور عوامل مرتبط که رتبه های علمی و عملی بالایی دارند، گفت: امر مهمی که می تواند تحقق شعار پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، یعنی "توسعه زیرساخت‌ها، نوسازی ناوگان و حمل و نقل کارآمد"، را مهیا کند نیازسنجی دقیق و هدف گذاری و تدوین برنامه های اثر بخش با بهره گیری از توان بالای علمی موجود است.

وی افزود: در بسیاری از حوزه های حمل و نقل پیشرفت های خوبی داشته ایم و با تلاش های متخصصان داخلی در امور مرتبط با حمل و نقل ریلی به خودکفایی رسیده ایم اما برخی سیاست ها و همچنین خود تحریمی ها موجب شد که سرعت پیشرفت کمی با خلل روبرو شده و از آن تب و تاب یک دهه قبل بیفتد. 

کمالی ادامه داد: امروز باید تلاش شود تا گلوگاه های اصلی مورد بررسی قرار گرفته و مشکلات آن رفع شود تا بتوانیم در حوزه حمل و نقل ریلی و دیگر حوزه های حمل و نقل هم پیشرفت ایجاد کرده و این مهم را مستمر و پایدار کنیم تا به واقع تولید کننده باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد:تخصص گرایی، بهره گیری از شرکت های دانش بنیان و حضور شرکت های پیشرو در ارائه خدمات می تواند اثر خوبی در اقدامات داشته باشد، این را نباید از یاد برد که هر برنامه ریزی و هدفی را که در پی آن هستیم باید با نگاه رفع مشکلات صنعت حمل و نقل دنبال کنیم و این با نیازسنجی و هدف گذاری زمان دار محقق می شود. همچنین باید زمینه انتقال دانش فنی را به طور کاملا ملموس فراهم کنیم و این موارد می تواند در کنار بهره بری و بهبود فرایندهای رشد، موتور محرک حرکت عملی و علمی در جهت تحقق شعار "توسعه زیرساخت‌ها، نوسازی ناوگان و حمل و نقل کارآمد" باشد.

این کارشناس حوزه ریلی اظهار داشت: فاکتور توسعه در حوزه حمل و نقل متعدد است اما اولین آن نیروی انسانی متخصص است، حوزه حمل و نقل به دلیل گستردگی که دارد و به جهت متصل بودن به امورات عموم جامعه اگر با نیروی متخصص و کارآمد اداره نشود و زیر ساخت ها هم اندازه با نیازها پیشرفت نکند و هر آنچه که موجب نگاه نو و نوسازی در برنامه ها، خدمات و ناوگان باشد با تصمیمات غلط مسیرش عوض شود، موجب هدر رفت نیروی انسانی و هم ایستایی در رشد و توسعه حمل و نقل استم. بر همین اساس باید اهمیت نیروی انسانی متخصص و حرکت در مسیر راهبردهای این نیرو ها را از اهم برنامه ها دانست و با تشکیل اتاق فکر منسجم از این نیروها، کارها را بنیادی بررسی و مشکلات را ریشه ای حل کرد.

کمالی با اشاره به این مهم که تحریم ها در این زمینه اثری داشته است، گفت: با فراهم کردن زمینه انتقال دانش فنی، بهره گیری از شرکت های دانش بنیان، کاهش بوروکراسی های اداری و حمایت دولتی از سوی وزارتخانه های مرتبط، می توان تاثیرات تحریم را به کمترین میزان اثرگذاری تقلیل داد. در واقع با توجه به همه جوانب توسعه و پیشرفت نه تنها از یک مجموعه وارد کننده به یک مجموعه صادر کننده تبدیل می شویم، بلکه با وجود دانش بالایی که داریم می توانیم در برخی موارد مرجع باشیم. برای تحقق خواسته ها باید زیرساخت ها را فراهم کنیم، قوانین دست و پا گیر را تلطیف و دیدگاه ها و نظرات را به یک مسیر متعالی سوق دهیم.

این کارشناس حوزه ریلی در پایان خاطر نشان کرد:توسعه حمل و نقل موجب افزایش فزاینده اشتغال می شود و اثر این مهم را در سرعت بخشی پیشرفت شاهد خواهیم بود.  همچنین سرمایه های سرگردان به صنعت و تولید جذب می شود که صد البته صنعت ریلی می تواند محلی برای سرمایه گذاری با بازگشت سود مناسب باشد. در خاتمه این را باید گفت با توجه به قرارگیری در کریدور مهم منطقه اگر توجه به حمل نقل را مد نظر قرار ندهیم درآمد های حاصله از ترانزیت منطقه که سهم قابل توجهی در ارز آوری دارد را از دست می دهیم. برای تحقق همه اهداف به واقع نیازمند مدیریت جهادی هستیم تا در کنار رفع موانع اداری، روان سازی در صنعت، بهره گیری از نیروهای متخصص و همچنین ایجاد اشتغال پایدار، شاهد رشد حمل و نقل و بهرمندی کشور از این صنعت پویا باشیم.