شناسهٔ خبر: 102138 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

قطار نهضت ساخت مسکن در کشور به راه افتاده است/ اراده دولت و مجلس احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم است/اراضی ۵۷ هزارواحد مسکن طرح نهضت ملی مسکن استان یزد تا پایان سال تامین می‌شود

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با حضور در شورای اداری میبد بر اجرای طرح نهضت ملی مسکن تاکید کرد و گفت: سهم استان یزد در طرح نهضت ملی مسکن ۵۷ هزار واحد است که اراضی آن تا پایان سال باید تامین شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی امروز ۲۶ آذرماه در جریان سفر به استان یزد با حضور در شورای اداری شهرستان میبد به ارایه توضیحاتی در خصوص سفر خود به این استان و شهرستان و همچنین پیگیری مطالبات مردمی پرداخت.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اینکه این سفر دوازدهمین سفر استانی است که با رییس‌جمهوری به استان‌ها انجام می‌شود،گفت: با نمایندگان مختلف گفت و گوهایی داشتیم و مسائل و مشکلات متعددی مطرح شد که بخشی از آنها در حیطه وظایف وزارت راه و شهرسازی و بخشی دیگر خارج از حیطه وظایف وزارت راه است که به عنوان نماینده رییس جمهوری تمامی مطالب به ایشان اعلام خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حمل ونقل و مسکن دو ماموریت ویژه‌ای است که در وزارت راه و شهرسازی آن را پیگیری می‌کنیم. در بخش حمل ونقل موضوعات مختلفی در حوزه‌های مختلف جاده‌ای و هوایی و ریلی در استان و مسئولان استان مورد بحث قرار گرفت که تلاش خواهیم کرد برای میبد در این سفر حتما با دستاوردی همراه باشد.

قاسمی بر موضوع مسکن و اراده دولت و مجلس بر احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال تاکید کرد و توضیح داد: امروز وضعیت مسکن در کشور مناسب نیست. میانگین در کشور بیش از ۵۰ درصد از هزینه‌های سبد خانوار  را مسکن به خود اختصاص داده است. همچنین تعداد افراد فاقد مسکن در کشور فراوان است که با برنامه‌ریزی طرح نهضت ملی مسکن را اجرا خواهیم کرد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون سن ازدواج تغییر کرده است که اگر بخواهیم روال منطقی پیدا کند باید راهکارهایی داشته باشیم که این مهم در قانون جهش تولید مسکن و طرح نهضت ملی مسکن پیش‌بینی شده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: بنا داریم ۴ میلیون واحد میکونی را در ۴ سال به عنوان ابرطرح اجرا کنیم که با برنامه‌ریزی قطعا عملیاتی و اجرایی خواهد شد. طبق قانون در سال ۱۴۰۱ ، ۳۶۰ هزار میلیاردتومان تسهیلات بانکی به بخش مسکن تخصیص می‌یابد که بخشی از آن نیز کمک دولت است. بنابراین فرصت مناسبی است تا مردم صاحب خانه شوند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: از آنجایی که احداث مسکن در ایران معمولا بین دو تا سه سال زمان می‌برد برنامه‌ریزی کردیم تا در دو فاز احداث واحدها را با ۲ میلیون واحد آغاز کنیم تا در ۴ سال بتوانیم به نتیجه مطلوب دست یابیم.

وی افزود: نهضت ساخت مسکن در کشور آغاز شده و قطاری است که به راه افتاده است.

قاسمی گفت: ۳ ماه از ابلاغ قانون جهش تولید گذشته است و دولت سیزدهم استقرار یافته که در طی این مدت موفق شدیم نزدیک به ۷۰۰ هزار واحد مسکونی را اجرایی کنیم.

وی اجرای نهضت ملی مسکن را راهکاری مناسب برای خانه‌دار شدن مردم عنوان کرد و گفت: در آخرین جلسه شورای عالی مسکن تصمیم گرفتیم تا مجردان نیز بتوانند در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کنند مشروط بر آنکه در زمان تحویل واحدها ازدواج کرده باشند. این مهم ترویج و تشویقی برای ازدواج جوانان است.

قاسمی سهم استان یزد را در طرح نهضت ملی مسکن ۵۷ هزار واحد برشمرد و تاکید کرد: چنانچه متقاضیان بیشتری در استان شناسایی شود این میزان قابل افزایش است.

وی تصریح کرد: تا پایان سال جاری باید تکلیف اراضی ساخت ۵۷ هزار واحد مسکونی استان یزد تعیین شود و در این خصوص شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران الحاقات لازم و تغییر کاربری‌ها را انجام خواهد داد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت و مجلس مصمم هستند تا ۴ میلیون واحد مسکونی را بسازند و اینکار حتما انجام خواهد شد. زیرا هم مواد و هم مصالح مازاد و پیمانکاران ماهر در کشور وجود دارد.

وی تاکید کرد: در این راستا وزارت راه و سهرسازی در صدد است تا کارخانجات صنعتی سازی را در کشور فعال کند.