شناسهٔ خبر: 102147 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

اجرای طرح نهضت ملی مسکن پیشران اقتصاد کشور می‌شود/ ایجاد تحول در حمل و نقل کشور با پیگیری تصویب طرح جامع در دولت و مجلس

شورای اداری عضو کابینه دولت سیزدهم اجرای طرح نهضت ملی مسکن را پیشران اقتصاد کشور برشمرد و گفت: با طرح جامع حمل و نقل که در مجلس و در دولت پیگیری و دنبال می شود، شاهد تحول در حمل و نقل کشور خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی امروز ۲۶ آذرماه در جریان سفر به استان یزد با حضور در شورای اداری راه و شهرسازی استان یزد به ارایه نقطه نظرات خود در حوزه حمل ونقل و مسکن پرداخت.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اینکه وضعیت کشور از نظر جاده‌ای و ریلی مناسب نیست، بر گسترش حمل ونقل ریلی هم در حوزه بار و هم مسافر از نظر ایمنی و هزینه برای درآمدزایی در کشور تاکید کرد.

قاسمی خواستار توجه به حوزه ترانزیت و موقعیت جغرافیایی ایران از نظر ترانزیت شد و با اشاره به اینکه ایران می‌تواند از ترانزیت کسب درآمد کند، گفت: روسیه ۳۰ میلیون میلیون تن زغال سنگ را از طریق دریای سیاه با هزینه بسیار زیاد و زمان بسیار طولانی به هند وارد می‌کند که اگر ما ۲۰ میلیون تن از این سهم را به خود اختصاص بدهیم و آن را از طریق راه‌آهن به جنوب کشور منتقل کند در حدود ۶ میلیارددلار درآمد در سال کسب خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در دنیای امروز ترانزیت و تقویت آن بسیار حائز اهمیت است، توضیح داد: ایران از نظر موقعیت جغرافیایی در شرایط مناسبی قرار دارد و ترانزیت می‌تواند نقش مهمی را برای ایران ایفا کند. این در حالی است که وضعیت حمل و نقل مناسب نیست و نتوانستیم برای ترانزیت کار مهمی انجام بدهیم. ضمن آنکه وضعیت ما به لحاظ زیرساختی و ناوگان مناسب نیست. بنابراین باید تحول اساسی در حوزه ریلی به وجود بیاید. در حوزه هوایی نیز وضعیت مناسبی نداریم که اقدامات خوبی در دست اجراست. امیدواریم با طرح جامع حمل و نقل که هم در مجلس و هم در دولت آن را پیگیری و دنبال می‌کنیم تحولی را در حمل و نقل کشور ایجاد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ما برای خدمت به مردم آمده‌ایم. همیشه تاکید کرده‌ام که اگر میزی وجود دارد متعلق به مردم است و بنابراین خدمت به مردم را وظیفه خود می‌دانیم.

۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر در استان‌ها با مشکلات مواجه است

قاسمی درخصوص مسکن نیز اعلام کرد: طرح نهضت ملی مسکن و احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم یک ابرطرح است و نیازمند اقدام جهادی است. مسکن مهر از سال ۱۳۸۸ شروع شده است و بنا بر گزارش‌هایی که  داریم ۲۰۰ هزار واحد در استان‌های مختلف با مشکلاتی مواجه است. بنابراین با استفاده از تجربه مسکن مهر باید این کار بزرگ را انجام بدهیم و من معتقدم که اجرای طرح نهضت ملی مسکن شدنی و قابل انجام است.

وی افزود: اجرای طرح نهضت ملی مسکن می‌تواند پیشران اقتصاد کشور باشد. بخشی از طرح نهضت ملی مسکن جزو تعهدات بنیاد مسکن است که در بخش روستایی اجرایی و عملیاتی خواهد شد. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در آخرین توافقی که با رییس بنیاد مسکن داشتیم ۶۰۰ هزار واحد را ظرف دو سال می‌سازد. این ۶۰۰ هزارواحد ۲۰۰ هزار واحد در روستاها، ۲۰۰ هزارواحد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر و ۲۰۰ هزار واحددر شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت احداث خواهد شد. به زودی گزارش پیشرفت بنیاد مسکن را در سامانه وزارت راه و شهرسازی خواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: مسکن و رونق تولید مسکن یکی از پیشران‌های صنایع دیگر است که میتواند علاوه بر رونق صنایع، ایجاد اشتغال نیز داشته باشد.

بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های بانک مسکن در ا جرای نهضت ملی مسکن

قاسمی با اشاره به اینکه بانک مسکن جزو خانواده وزارت راه و شهرسازی محسوب می‌شود، گفت:باید از تمامی ظرفیت‌های بانک مسکن استفاده کنیم. بانک مسکن هرچقدر توان داشته باشد باید به اجرای طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یابد و این موضوع جزو وظایف آن بانک است.

وی ادامه داد: ۴ هزار میلیاردتومانی که برای دو بخش راه‌آهن استان باید تخصیص یابد، باید از منابع خاصی تامین شود که در سال آینده به اتمام برسد و این موضوعی است که به استماع رییس جمهوری خواهد رسید. حدود ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان یزد در حال ساخت داریم. ۸۲۰ کیلومتر بزرگراه در استان داریم که از این ۸۲۰ کیلومتر ۳۵۰ کیلومتر به اتمام رسیده و در حال بهره‌برداری است. ۳۰۰ کیلومتر نیز در حال کار است. ۱۷۰ کیلومتر نیز در حال مطالعه است.