شناسهٔ خبر: 102224 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

کارشناس حوزه ریلی مطرح کرد:

یکپارچه سازی و توسعه جامع و پایدار نیاز صنعت حمل و نقل/استفاده از فناوری هوش مصنوعی تحول در صنعت حمل و نقل را در پی دارد/ضرورت نزدیکتر کردن ارتباط صنعت و دانشگاه در حوزه حمل و نقل

ریل کارشناس حوزه امور وسائط نقليه ریلی گفت: یکپارچه‌سازی، توسعه جامع و پایدار و استفاده از فناوری‌های نو و هوش مصنوعی تحول در صنعت حمل و نقل را در پی دارد.

مسعود زارع در گفت و گو با خبرنگار ستاد خبری پنجمین نمایشگاه حمل و نقل با اشاره به اهمیت هدفگذاری مناسب در برگزاری نمایشگاه ها برای رسیدن به خواسته ها و تحقق دستاوردها مربوطه، گفت: امر مهمی که می تواند درتحقق شعار پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، یعنی "توسعه زیرساخت‌ها، نوسازی ناوگان و حمل و نقل کارآمد"، موثر باشد، تعریف، اجرا نمودن و رعایت برخی شاخص های مهم از سوی برگزارکنندگان و شرکت کنندگان در این نمایشگاه است.

وی بیان کرد: حضور شرکت های داخلی که دارای نوآوری در خدمات و محصولات صنعت ریلی می باشند موجب شکوفایی و رونق هر چه بیشتر نمایشگاه صنایع ریلی برای برگزار کنندگان، شرکت ها و بازدید کننده ها خواهد شد. البته حضور فعال شرکت های معتبر خارجی، صنایع وابسته، و همچنین حضور فعال شرکت های بیمه ای و بانک ها نیز می‌تواند بر افزایش اثر بخشی و کارایی نمایشگاه مذکور بسیار موثر باشد.

این کارشناس حوزه امور وسائط نقليه ریلی افزود: امروزه صنعت ریلی دنیا به دنبال رشد و توسعه در همه جوانب است و در این مسیر از تکنولوژی‌های جدید همچون هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، اتوماسیون، سیستم‌های هوشمند و تحلیل داده‌های حجیم بهره می‌برد، بنابراین ضروری است ما نیز در سیستم حمل و نقل ریلی و ترکیبی به این سمت حرکت کنیم.

زارع این کارشناس حوزه امور وسائط نقليه ریلی عنوان کرد: در خصوص انواع ناوگان حمل و نقل ریلی، با وجود پیشرفت ها و اقداماتی گسترده ای که طی چند سال اخیر در کشور انجام شده است همچنان کمبود ها و نیاز های جدی وجود دارد و ضروری است در خصوص محصولات جدید و به روز ناوگان ریلی، سیستم های نوین تعمیراتی و نگهداری و همچنین درحوزه بهره برداری و بهینه ناوگان ریلی برنامه ریزی های مناسب انجام شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که ساز و کارهای رشد و بهبود زیر ساخت‌ها و همچنین ارتقاء سطح کمی و کیفی در حوزه حمل و نقل نیازمند نگاه ویژه مجلس شورای اسلامی و دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه تخصیص بودجه‌های هدف‌مند، مستمر و جامع در راستای توسعه صنعت حمل و نقل ریلی بعنوان یکی از ایمن‌ترین و پاک‌ترین صنایع است.

 زارع افزود: اگر تسهیلات و بسته های حمایتی به شکل متمرکز به سمت تولید انواع ناوگان ریلی و توسعه خدمات مربوطه سوق داده شود، علاوه بر توسعه زیر ساخت صنعت ریلی، موجب اشتغال زایی پایدار در کشور خواهیم بود.

وی بیان کرد: هر چند تاثیر تحریم‌های ظالمانه در عدم توسعه این صنعت انکار ناپذیر است، اما همین محدودیت ها سبب شد تا شرکت‌های داخلی برای بومی‌سازی و توسعه محصولات ریلی کوشاتر بوده و محصولات جدید ریلی به بازار عرضه نمایند، که این مهم نیز موجب کاهش ارز بری و اشتغال زایی در صنعت حمل و نقل ریلی شده است.

این کارشناس حوزه امور وسائط نقليه ریلی اظهار داشت: شاخص های مهمی که می تواند ساخت داخل را توانمند تر و پیشرفته تر نماید بحث تدوین قوانین و مقرارت جامع توسعه صنعت ریلی و ارایه تسهیلات مربوطه، رعایت قانون حداکثر بکارگیری توانمندیهای داخلی(قانون ۵۱ درصد)، تعیین موارد تشویقی برای تولید کنندگان داخلی و نگاه آینده نگر به شرکت های دانش بنیان و شرکت های نوپا در این صنعت است. چرا که با بستر سازی مناسب و بکارگیری مدیریت های تخصصی می توان اتفاقات ارزنده ای را در حوزه حمل و نقل رقم زد. بعلاوه ضروری است تا ارتباط صنعت و دانشگاه را نیز نزدیک تر و هدفمند تر نمود تا بتوان از توانمندیهای و پتانسیل های مهندسی موجود در دانشگاه ها هر چه بیشتر استفاده کرد.

زارع با تاکید بر این موضوع که باید تلاش کرد تا بحث رقابت مخرب بین شرکت های داخلی کنار گذاشته شود و به دنبال ایجاد وفاق برای رقابت با خارج از مرز هایمان باشیم تصریح کرد: بحث رقابت می تواند موجب بهبود کیفیت محصول و توسعه این صنعت شود اما می توان چرخه رقابت را با تخصیص تعرفه های گمرکی مناسب برای قطعات و محصولات ناوگان ریلی، انگیزشی کرد و شرکتهایی که موفق به کسب شاخص ها صادراتی شوند مورد تشویق مناسب قرار داد و نیم نگاهی به بازار ریلی در کشور های همسایه داشت.

این کارشناس امور وسائط نقليه ریلی در پایان گفت: اهمیت مواردی همچون یکپارچه‌سازی و توسعه جامع و پایدار، استفاده از فناوری‌های نوین همچون هوش مصنوعی، فعال نمودن شرکت های دانش بنیان، تخصیص مشوق های هدفمند، حضور فعال شرکت‌های بیمه و بانک‌ها در حوزه خدمات پوشش بیمه‌ای در زمینه تولید و تعمیرات و بهبود ارائه تسهیلات در توسعه و رشد حمل و نقل ریلی بسیار مفید و ضروری است. نباید فراموش کرد که باید طرحی نو در اندازیم و راهکارهای اجرایی که به نوعی در شعار نمایشگاه مذکور نیز متبلور است، به راهبردهای اجرایی تبدیل کرده و شاخص‌هایی تعیین شده را بطور مستمر پایش و اندازه‌گیری کرد.