شناسهٔ خبر: 102225 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خبر داد:

عمر ناوگان راهداری استان اردبیل ۲۴ سال است

تجهیزماشین آلات راهداری زمستانی (آذرشرقی ).jpeg مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: عمر ناوگان راهداری استان اردبیل با ۲۴ سال فرسوده است و در بودجه سال آینده تلاش بر نوسازی این ناوگان است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(اردبیل)،کلیم اله وثوقی تصریح کرد: یکی از چالش‌های اساسی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کمبود منابع مالی است که به شدت اجرای طرح‌های نیمه‌تمام و زیربنایی را در این حوزه با تأخیر و تعلل روبه‌رو کرده است.

وی کل راه‌های استان را ۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر و ارزش این راه‌ها را ۲۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت:‌ در بحث نگهداری راه‌ها باید ۲ تا ۶ درصد ارزش راه‌ها صرف امر نگهداری آنها شود که متأسفانه این کار نادیده گرفته شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل کمبود نیروی انسانی و بالا بودن امر ناوگان راهداری‌ را از دیگر چالش‌ها و نگرانی‌ها برشمرد و تصریح کرد: ما تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم تا ارتقا آسفالت‌ریزی را در راه‌های استان از ۵۳ درصد موجود به ۷۰ درصد برسانیم.

وثوقی افزود: در این زمینه هر چند ۲ درصد از میانگین کشوری فعالیت راهداری و آسفالت‌ریزی ما بالاتر است اما همچنان به تناسب جمعیت روستایی و خانوارهای ساکن در این مناطق باید سطح بهره‌مندی نیز افزایش پیدا کند.

عضو شورای اداری استان اردبیل هزینه سنگین ترمیم و بهسازی راه‌ها و اجرای طرح روکش را یادآور شد و خاطر نشان کرد: تمام تلاش ما بر این است تا از منابع ملی و استانی در مسیر ارتقا راه‌های اصلی،‌ فرعی و روستایی به کیفی‌ترین وضعیت استفاده کنیم.

وثوقی به فعالیت پایانه مرزی بیله‌سوار نیز اشاره کرد و ادامه داد: در ۸ ماهه امسال میزان صادرات کالا ۳۲۲ هزار تن با استفاده از ظرفیت ۱۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه انجام شده که ۷۸ درصد رشد را در این حوزه شاهد هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در نقطه مقابل ۹ هزار و ۲۰۰ تن واردات کالا به پایانه مرزی بیله‌سوار با استفاده از ۴۴۰ دستگاه کامیون انجام شده که عمده ناوگان حمل کالا در این زمینه مربوط به کامیون‌های آذری بوده است.

وثوقی به رشد ۱۱ درصدی ترانزیت ورودی و ۱۴۳ درصدی ترانزیت خروجی کالا از پایانه مرزی بیله‌سوار اشاره کرد و گفت: در چند ماه اخیر روزانه ۴ دستگاه اتوبوس جابجایی مسافران را در پایانه مرزی بیله‌سوار انجام دادند که در مجموع کل ترددهای مرزی در ۸ ماهه امسال اعم از کالا و مسافر ۶۵ هزار دستگاه کامیون و اتوبوس بوده است.
وی با گرامیداشت ۲۶ آذرماه به عنوان روز حمل و نقل بیان کرد: در سال ۶۲ با فرمان امام رانندگان برای تخلیه بار از بنادر به این مناطق عزیمت کردند تا با یک کار جهادی کالاهای دپو شده در بنادر را به سمت شهرهای مختلف انتقال دهند.

وثوقی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: با هدف ارج‌ نهادن به این خدمات ۲۶ آذرماه به عنوان روز حمل و نقل معرفی شده و در گرامیداشت این ایام و روز راهداری نیز هفته‌ای به همین نام نامگذاری شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل به آخرین وضعیت آسفالت‌ راه‌های روستایی نیز اشاره کرد و افزود: ۵۵ روستا در استان با جمعیت بالای ۵۰ خانوار نیاز به ۱۶۵ کیلومتر راه آسفالت دارند که هزینه اجرای آسفالت‌ریزی ۴۰۰ میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور ۱۶۰ میلیارد تومان منابع در این حوزه پیش‌بینی شده که امیدواریم با تخصیص ۱۰۰ درصد این منابع به سرعت بتوانیم روستاهای بالای ۵۰ خانوار را آسفالت کنیم.

وثوقی از شناسایی ۱۶ نقطه پرحادثه و ضرورت ترمیم آن خبر داد و خاطر نشان کرد: مسدود شدن محور خلخال به اسالم توسط پلیس راه خلخال انجام شده و شورای ترافیک در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی پروژه‌های افتتاحی این ایام را روشنایی مسیر اردبیل به خلخال به طول ۱۰ کیلومتر و راهدارخانه‌ اردبیل به سمت نیر اعلام کرد و ادامه داد: در طول سال پروژه‌های بهسازی، روکش آسفالت، روشنایی و نصب علایم ایمنی به بهره‌برداری رسیده و هموطنان از آن استفاده می‌کنند.