شناسهٔ خبر: 102241 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه‌وشهرسازی در رویداد بزرگداشت هفته حمل‌ونقل،‌ رانندگان و راهداری:

نقش تاثیرگذار حمل‌ونقل در بخش اقتصادی کشور/ نیاز ۳۰ هزار کیلومتر راه روستایی کشور به بهسازی، نوسازی و آسفالت

رستم قاسمی رویداد آنلاین بزرگداشت هفته حمل‌ونقل، رانندگان و راهداری، عصر بیست‌وهفتم آذر ماه با حضور وزیر راه‌‌شهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، رستم قاسمی، در رویداد آنلاین بزرگداشت هفته حمل‌ونقل، رانندگان و راهداری که در مرکز مدیریت راه‌های کشور برگزار شد، ضمن تبریک این هفته گفت: امروز در سازمان راهداری از دانش نوینی برای اداره جاده‌ها و انجام راهداری استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با استفاده از سیستم‌ها و سامانه‌های در اختیار خود، حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای کشور را تحت کنترل دارد، افزود: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به اطلاعات زیادی به واسطه این سامانه‌‌ها و سیستم‌ها دسترسی دارد که توسط آنها می‌تواند در حوزه حمل‌ونقل کشور به ایجاد تردد خوب و ایمن برای مردم کمک کند.

وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به گزارش اخیر سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع بارش باران و برف در برخی استان‌های کشور، تصریح کرد: هم‌اکنون راهداران و همکاران سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در آمادگی کامل برای ارائه خدمت به مردم و ایمن‌سازی محورها هستند.

قاسمی با اظهار اینکه همه مردم به نوعی با حوزه حمل‌ونقل در بخش‌های مختلف هوایی،‌ زمینی، ریلی و دریایی و وزارت راه‌وشهرسازی سروکار دارند، اظهار داشت: بخش حمل‌ونقل به ویژه در کشور بزرگ ایران با موقعیت خاص ژئوپلیتیکی آن در منطقه بسیار تعیین کننده است؛ بنابراین حوزه حمل‌ونقل ایران با توجه به این شرایط ویژه‌ای که دارد می‌تواند در بخش اقتصادی کشور بسیار موثر باشد.

وی همچنین با اشاره به بخش راهداری سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، گفت: بخش راهداری کشور علاوه‌بر اینکه مسیرهای کنترلی بخش حمل‌ونقل را برعهده دارد، اقدام به حفظ راه‌های ارتباطی جاده‌های کشور با هم، نگهداری راه‌ها و همچنین راه‌سازی و ایجاد راه‌ها و جاده‌های جدید می‌کند.

وزیر راه‌وشهرسازی درباره طرح جامع حمل‌ونقل کشور نیز توضیح داد: امروز با توجه به شرایط کشور شاهد عقب‌ماندگی‌هایی در حوزه حمل‌ونقل به ویژه در مقوله نوسازی ناوگان حمل‌ونقل هستیم.

قاسمی با بیان اینکه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل از برنامه‌های جدی وزارت راه‌وشهرسازی است، گفت: در حوزه ریلی، توسعه ریلی کشور و نوسازی لوکوموتیو به عنوان حمل‌ونقل ارزان، توسعه و نوسازی ناوگان هوایی و همچنین نوسازی ناوگان جاده‌ای به خصوص کامیون‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است که آن را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی اظهار امیدواری کرد: در طرح جامع حمل‌ونقل بتوان تحول جدیدی را ایجاد کرد تا مردم نیز شاهد نتایج خوب آن باشند.

وزیر راه‌وشهرسازی همچنین با اشاره به شاهراه‌ها و کریدورهای اصلی جاده‌ای کشور و مسیرهای ترانزیتی، اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم در بخش ترانزیت سهم بیشتری داشته باشیم، مسیرهای ترانزیتی کشور نیازمند توسعه هستند.

قاسمی درباره برخورداری روستاییان از راه‌های روستایی مناسب و آسفالت نیز تاکید کرد:‌ عدالت یعنی همه مردم بتوانند از امکانات استفاده کنند؛ این درحالی است که حدود ۳۰ هزار کیلومتر راه روستایی کشور نیاز به بهسازی، نوسازی و آسفالت دارد.

وی اضافه کرد:‌ قراردادهای بزرگی برای راه‌‌های روستایی منعقد شده است که با تخصیص اعتبارات می‌توانیم موضوع عدالت در راه‌ها را با رسیدگی به راه‌های روستایی محقق کنیم.

قاسمی در نهایت از دست‌اندرکاران، فعالان در پایانه‌ها، جاده‌ها و راهدارخانه‌ها و همچنین در حوزه‌های هوایی، دریایی و ریلی قدردانی کرد که شبانه‌روز و در شرایط دشوار به مردم خدمت می‌کنند.

رونمایی از چند طرح بزرگ در حوزه حمل‌ونقل توسط وزیر راه‌وشهرسازی

وزیر راه‌وشهرسازی در این رویداد از چند طرح رونمایی کرد و این طرح‌ها با دستور مستقیم قاسمی فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کردند.

رونمایی از آغاز فاز دوم طرح جامع حمل‌ونقل جاده‌ای کشور به‌عنوان مهم‌ترین طرح مطالعاتی در حوزه حمل‌ونقل و توسعه زیرساخت  که این طرح با هدف تهیه و تدوین برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و همچنین افزایش بهره‌وری اجرا می‌شود.

همچنین وزیر راه‌وشهرسازی در این رویداد از پروژه ملی رگولاتوری حمل‌ونقل با هدف بررسی جزئی و مدیریت داده‌ها، تجمیع درخواست‌ها، اعمال قوانین و مقررات، استانداردسازی، نظارت مستمر و برخط بارها و برنامه‌ریزی هدفمند و بهره‌وری بیشتر رونمایی کرد.

رونمایی از سامانه جامع حمل‌ونقل بین‌المللی با هدف یکپارچه‌سازی و به‌روزرسانی فرایندهای حمل‌ونقل بین‌المللی و همچنین رونمایی از تکمیل و بهره‌برداری از سامانه‌های جامع راهداری (RMS)، مدیریت روسازی راه‌ها (PMS)، مدیریت پل‌ها و ابنیه فنی (BMS) و ارزیابی زیرساختی و عملکردی راه‌‌های کشور از دیگر رویدادهای این شب بود.

علاوه‌بر این وزیر راه‌وشهرسازی از آغاز پروژه به‌کارگیری فناوری‌های فضاپایه و پایش هوشمند زیرساخت جاده‌ای و همین‌طور طرح‌های برگزیده اولین رویداد فناورانه راهداری INNO-ROAD رونمایی کرد.

رونمایی از اولین نمایشگاه مجازی طرح‌های نوآورانه و خلاقانه سازمان راهداری با تمرکز بر حوزه راه روستایی و همچنین فراخوان ملی جلب مشارکت فعال دانشگاهیان،‌ نخبگان، شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و تیم‌های تخصصی دیگر طرح‌هایی بودند که توسط وزیر راه‌وشهرسازی رونمایی شدند.