به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(قزوین)، فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین، آبیک والبرز در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین، معاونان وی و روسای تشکل های صنفی حمل و نقل جاده ای با تسلیت ایام فاطمیه و گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری از خدمات و تلاش های کارکنان و فعالان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و تشکل ها و انجمن های صنفی این حوزه تقدیر و تشکر کرد.
محمدبیگی ادامه داد: با توجه به صدمات و افزایش آلودگی ناشی از تردد ناوگان فرسوده در فراکسیون محیط زیست مجلس هم این موضوع با جدیت پیگیری خواهد شد.
نماینده مردم استان قزوین در مجلس شورای اسلامی در ادامه بر توسعه حمل و نقل الکترونیک تاکید کرد و گفت: امروز که دولت سیزدهم با جدیت به دنبال تحقق دولت الکترونیک بوده و بودجه ویژه ای هم در سال آینده به آن اختصاص یافته دست اندرکاران صنعت حمل و نقل باید با همفکری نخبگان این حوزه و با نگاهی آینده پژوهانه طرح ها و ایده های خود را در این زمینه ارایه کنند.
وی ادامه داد:در حاضر استان قزوین با ثبت تردد سالانه 270میلیون خودرو بعد از تهران و البرز سومین استان پرتردد کشور و محل عبور 13 استان کشور است اما سهم آن از این جایگاه تنها آلودگی و تصادفات بوده در حالی که باید متناسب با این جایگاه سهمیه ویژه ای از بودجه کشور هم به آن اختصاص یابد.
وی گفت:قزوین از نظر گردشگری در این سالها نه یک مقصد بلکه معبر گردشگری بوده و در این بخش هم، چنان که از شواهد بر می آید طی سالهای شیوع کرونا 80 درصد آن تعطیل بوده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قزوین نیز در ادامه این دیدار با ارایه گزارشی از فعالیت های انجام شده در حوزه حمل و نقل کالا و مسافر گفت: در سال جاری به دلیل حجم زیاد محموله های دپو شده 3هزار و 412 دستگاه ناوگان حمل و نقل کالای استان قزوین راهی بندر امام خوزستان شدند و توانستند 82 هزار 312 تن کالا را به مقصد قزوین و استان های همجوار حمل کنند.
جواد حقلطفی افزود با توجه به فعالیت کارخانه قند در استان قزوین امسال ناوگان باری این استان در این مدت با پشتکار و همت رانندگان 133هزار تن محصول چغندر قند را در شرایط سخت آب و هوایی از جنوب کشور به مقصد قزوین حمل کرد.
حقلطفی ادامه داد: ناوگان حمل و نقل مسافر نیز در هشت ماهه نخست امسال 240هزار مسافر را جابجا کرده که گرچه نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند افزایشی داشته اما در مقایسه با سال های پیش از شیوع کرونا رقم خوبی نیست و رانندگان ما در این حوزه به دلیل ممنوعیت و محدودیت ترددها ضررهای زیادی را متحمل شدند.
وی با اشاره به هزینه ها و مشکلات ناوگان حمل و نقل استان قزوین گفت:تشکل های صنفی حمل و نقل و رانندگان ناوگان حمل و نقل کالا و مسافر در شرایط سخت اقتصادی کشور با وجود همه مشکلات، کارهای بزرگی انجام دادند و برای ادامه کار نیز نیازمد حمایت های دولت و مجلس هستند.
حقلطفی گفت:واحدهای تولیدی استان با توجه به اینکه از تمام ظرفیت و امکانات استان استفاده می کنند باید حمل این کالاها را نیز به ناوگان حمل و نقل قزوین واگذار کنند اما گاهی دیده می شود صاحبان کالا این کار را به استان های دیگر می سپارند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزون افزود:پایانه های بار استان به هیچ وجه اجازه جابجایی بار را بدون بارنامه به رانندگان خود نمی دهند و همین مساله نیز کمک بزرگی به ارسال محموله به شکل صحیح و سالم به مقصد برای صاحبان بار ایجاد می کند.
حقلطفی همچنین به مشکلات تردد خودروهای حامل مواد معدنی با اضافه تناژ در راههای استان اشاره کرد و گفت: این خودروها مشکلات و خسارت های زیادی را هم به راه ها وارد می کنند و هم موجب افزایش احتمال حوادث در جاده ها می شود.
در ادامه این مراسم تعدادی از روسای انجمن های صنفی حمل و نقل جاده ای استان قزوین نیز درخواست های خود را از نماینده مردم استان قزوین در مجلس شورای اسلامی مطرح کردند.