شناسهٔ خبر: 102294 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواشناسی:‌

بهره‌مندی از داده‌های اطلاعاتی سازمان هواشناسی راهکاری برای کاهش خسارت و تلفات در حمل‌ونقل / لزوم تعامل هرچه بیشتر بخش خصوصی با سازمان هواشناسی

رادار رئیس سازمان هواشناسی، حوزه حمل و نقل را دارای گستردگی و وسعت دانست که نیازمند برخورداری از یکسری ملزومات است.

سحر تاج بخش، رئیس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، لچسنیک و صنایع وابسته با بیان اینکه حوزه حمل و نقل دارای گستردگی است که این وسعت نیازمند برخورداری از یکسری ملزومات است، گفت: یکی از راهکارهای کاهش خسارت و تلفات در حمل‌ونقل بهره‌مندی این حوزه از داده‌های اطلاعاتی سازمان هواشناسی است.

وی با اشاره به برگزاری پنجمین نمایشگاه حمل و نقل افزود: برپایی اینگونه نمایشگاه‌ها می‌تواند بسیار اثربخش بوده و مجموعه‌های مختلف را با یکدیگر بیشتر آشنا کرده و توانمندی‌ها را آنگونه که شایسته است به نمایش بگذارند. 

رئیس سازمان هواشناسی تصریح کرد:حضور کارشناسان در این گونه نمایشگاه‌ها و همچنین تعداد شرکت‌ها می‌تواند شناخت خوبی را بین مشتری و ارائه دهنده خدمات ایجاد کند. این اتفاق نه تنها در مسیر تحقق شعار نمایشگاه حمل نقل، یعنی توسعه زیر ساخت، نوسازی ناوگان و حمل و نقل کارآمد موثر است بلکه بخش خصوصی، شرکت‌های دانش بنیان و بخش دولتی را به یک وفاق و همدلی مطلوب سوق می‌دهد. 

وی ادامه داد:سازمان هواشناسی اساسا یک سازمان خدمت رسان است و داده ها و اطلاعاتی را که تولید می‌کند در همه حوزه‌های حمل و نقل استفاده می‌شود، اطلاعات این سازمان از این جهت اهمیت دارد که در صنعت حمل و نقل هوایی اگر داده‌های هواشناسی به خلبان اعلام نشود و تنها یک ساعت فشار هوا به خلبان اطلاع‌رسانی نشود هیچ پروازی توانایی نشست و برخاست نمی‌تواند داشته باشد. 

رئیس سازمان هواشناسی عنوان کرد:حوزه حمل و نقل ملزوماتی نیازمند است که یکی از این موارد داده‌های هواشناسی است. این مهم در زمان تغییرات ملموس تر میشود، نه تنها حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی بلکه در حوزه حمل و نقل دریایی نیز هواشناسی بسیار اهمیت دارد. 

تاج بخش گفت:آخرین تجربه‌ای که در این خصوص وجود دارد طوفان نیلوفر بود که از روی سواحل جنوبی کشور عبور کرد، در خصوص این طوفان تعامل سازنده‌ای بین سازمان هواشناسی و بنادر برقرار شد و همین امر خسارات و تلفات ناشی از این طوفان را به حداقل رساند.

رئیس سازمان هواشناسی افزود:در بخش حمل و نقل جاده‌ای نیز وجود گردنه‌های مه‌گیر، گردنه‌های برف گیر و لغزندگی جاده‌ها اهمیت بالایی دارد و پیش‌بینی و ایجاد ایمنی و اطلاع‌رسانی آن می‌تواند مخاطرات جاده‌ای را کاهش دهد. در این بخش نیز با راه‌اندازی ایستگاه‌های جاده‌ای اطلاعات مورد نیاز را در اختیار سازمان راهداری و عموم مردم قرار می‌دهد. 

وی خاطر نشان کرد:سازمان هواشناسی مجموعه‌ای موثر در حوزه کاهش تلفات و خسارات است. ارگان‌های دولتی همراه هستند و نیاز است که بخش خصوصی بیش از پیش با مجموعه هواشناسی تعامل داشته باشند.این امر در کاهش خسارات و تلفات احتمالی آن مجموعه ها به طور حتم اثر خواهد گذاشت. 

تاج بخش در پایان خاطر نشان کرد:در همه حوزه ها سازمان هواشناسی اطلاعات خود را در اختیار قرار می‌دهد. حوزه حمل و نقل نیاز به داده‌های هواشناسی دارد، البته امری که می‌تواند در این مسیر یاری رسان باشد با فرهنگ‌سازی و آموزش اطلاع‌رسانی بشود، اطلاعات هواشناسی کاربردی است و می‌تواند در حوزه حمل و نقل کارآمد اقدام زیرساختی شکل بگیرد.