شناسهٔ خبر: 102316 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

کارشناس سازمان هواشناسی خبر داد:

بارش باران و وزش باد در شمال‌غرب، غرب، جنوب‌غرب و دامنه‌های جنوبی البرز/هشدار آبگرفتگی معابر، کاهش دید و کولاک برف در مناطق پربارش

آبگرفتگی معابر کارشناس سازمان هواشناسی با اعلام بارش باران و وزش باد در شمال‌غرب، غرب، جنوب‌غرب و دامنه‌های جنوبی البرز نسبت به آبگرفتگی معابر، کاهش دید و کولاک برف در مناطق پربارش هشدار داد.

کبری رفیعی کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تازه‌ترین وضعیت جوی کشور را برای امروز ۲۹ آذر و روزهای آتی اعلام کرد.

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: امروز در استان‌های واقع در شمال‌غرب، غرب، جنوب‌غرب، دامنه‌ها و بلندی‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، بخش‌هایی از اصفهان، نیمه شمالی فارس، بوشهر، بارش باران همراه با وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است که در مناطق مستعد سبب رعد و برق و وزش تگرگ خواهد شد.

رفیعی ادامه داد: شدت بارش‌ها امروز مربوط به جنوب لرستان، شمال خوزستان، چهارمحال‌و‌بختیاری خواهد بود. فردا نیز بارش‌ها ادامه دارد و از میزان بارش‌ها در مناطق شمال‌غرب و غرب کشور کاسته می‌شود. با حرکت این سامانه به سمت شرق، مناطقی از خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی، همچنین دامنه‌ها و ارتفاعات البرز شرقی در استان‌های گلستان، مازندران و سمنان نیز بارش رخ می‌دهد.

وی افزود: شدت بارش‌ها فردا مربوط به چهارمحال و بختیاری، شمال کهگیلویه و بویراحمد، شرق خوزستان است که با توجه به شدت بارش‌ها آبگرفتگی معابر عمومی، جاری شدن رواناب، بالاآمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها پیش‌بینی شده است. این شرایط نیز سبب لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید و کولاک برف در جاده‌های کوهستانی و برف‌گیر خواهد شد.

کارشناس سازمان هواشناسی توصیه کرد: هموطنان باید توجه لازم را در این مناطق داشته باشند. از اواخر وقت سه‌شنبه سامانه بارشی جدید از سمت شمال‌غرب وارد کشور و بارندگی آغاز می‌شود.

به گفته رفیعی، چهارشنبه شمال‌غرب و غرب کشور بارش باران و برف و کاهش دما را خواهند داشت. ضمن آنکه استان‌های گیلان و مازندران بارش دارند. پنجشنبه و جمعه، گیلان، مازندران و گلستان بارش دارند. طی این پنج روز بارش‌ها در مناطق سردسیر و کوهستانی به شکل برف است که به علت وقوع مه و کولاک برف سبب کاهش دید خواهد شد. از چهارشنبه تا جمعه در استان های ساحلی خزر کاهش محسوس دما مورد انتظار است.

 وی توضیح داد: امروز و فردا، غرب خلیج‌فارس مواج و متلاطم است. از چهارشنبه تا جمعه خلیج‌فارس، تنگه‌هرمز و دریای‌عمان این شرایط را دارند. روزهای چهارشنبه و پنجشنبه نیز دریای‌خزر مواج خواهد بود.

کارشناس سازمان هواشناسی اعلام کرد: آسمان تهران امروز نیمه‌ابری است که از اواخر وقت بارش باران و وزش باد آغاز می‌شود. حداکثر دما ۱۲ و حداقل دما ۵ درجه بالای صفر پیش‌بینی شده است. سردترین مرکز استان امروز ارومیه با دمای منفی ۴  و گرم‌ترین مرکز استان با دمای مثبت ۲۸ درجه گزارش شد.