شناسهٔ خبر: 102368 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسه مشترک با سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی خبر داد:

ضرورت ایجاد پیوند بین بخش اسکان و صنعت در کشور/ آمادگی صدور پروانه ساخت شهرک‌های مسکونی برای واحدهای صنعتی داوطلب

بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکت عمران شهرهای جدید این امکان را دارد تا با صدور پروانه موردنیاز، مجوز ساخت شهرک‌های مسکونی را به خود شهرک‌های صنعتی واگذار کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت عمران شهرهای جدید جلسه مشترک با سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی امروز دوشنبه ۲۹ آذرماه با حضور حبیب اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، علی رسولیان مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی و اعضای هیئت مدیره و مدیران و مسئولان ذیربط با هدف معرفی شهر، پتانسیل‌ها، ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر جدید ایوانکی برگزار شد.

طاهرخانی در این جلسه با تأکید براینکه ایجاد پیوند بین بخش اسکان و صنعت و اشتغال همواره ضروری بوده و باید از ابتدای سیاست احداث شهرهای جدید در کشور مدنظر قرار میگرفت گفت: در شرایط فعلی کشور که قیمت مسکن در کلانشهرها به شدت افزایش داشته، این مهم بر عهده ما است تا برنامه ریزی دقیق و منسجمی برای تأمین مسکن اقشار کم درآمد به ویژه در محورهای صنعتی که دارای شهرک های صنعتی و به دنبال آن قشر گسترده ای از کارگران و شاغلان در آن حوزه هستند؛ داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه اضافه کرد: طبق گزارش‌های ارائه شده در حال حاضر ۱۱ محور صنعتی در نقاط مختلفی از کشور وجود دارد که خوشبختانه در جوار برخی از آن ها شهرهای جدیدی مانند سهند، بینالود، ایوان کی، پرند و … در گذشته مکان یابی و احداث شده اند؛ پس هم اکنون ظرفیت لازم برای ساخت مسکن مورد نیاز شاغلان شهرک های صنعتی برای آن ها وجود دارد؛ اما شرکت عمران شهرهای جدید این آمادگی را نیز دارد که در محورهایی که شهر جدید و یا ظرفیت ساخت مسکن در نزدیکی آن ها وجود ندارد را مبنای مطالعه های جدید برای احداث شهر و یا شهرک های جدید قرار داده و در دستور کار خود بگذارد.

به گفته این مقام مسئول استقرار نیروی شاغل در شهرک‌های صنعتی در مناطق مذکور قطعا فواید بسیاری در کاهش ترافیک، هزینه های تردد، مصرف سوخت، آلودگی هوا و افزایش ایمنی به همراه داشته و کارایی صنعت و اقتصاد را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به نمونه های موجود در کشور برای الگو برداری بیان کرد: خوشبختانه شرکت عمران شهرهای جدید با اخذ دستورالعمل ترویج شهرک سازی در سال گذشته این امکان را دارد که با صدور پروانه مورد نیاز، مجوز ساخت شهرک های مسکونی را به خود شهرک های صنعتی واگذار کرده تا این واحدها به طور مستقل متناسب با الگو های استاندارد شرکت عمران شهرهای جدید، شهرک های مسکونی را ساخته و ضمن توسعه برند خود، مدیریت آن را نیز برعهده بگیرند.

طاهرخانی در این باره افزود: به طور مثال شهر جدید ایوان کی با برخورداری از اراضی دولتی و بدون معارض بسیار این شرایط را دارد تا با واگذاری اراضی به صورت نقد و اقساط، زمین مورد نیاز برای ساخت شهرک های مسکونی را واگذار و با واحدهای صنعتی هماهنگی لازم را دشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین یادآور شد: از سویی دیگر مدیران و مجموعه سطح بالای شهرک های صنعتی می توانند از مساکن احداث شده در شهرهای جدید به عنوان خانه دوم بهره برده و در آن سکونت داشته باشند چراکه تلاش ما بر این است از کیفیت بالا در ساخت و حضور اقشار گوناگون اجتماعی برای سکونت در شهرها و شهرک های جدید استفاده کرده و از زدن برچسب و عناوین خاص تحت عنوان شهرهای کارگری و … به این مناطق جلوگیری کنیم.

وی در پایان با تأکید براینکه ذی نفعان اصلی سیاست ایجاد شهرهای جدید شاغلان شهرک های صنعتی در خارج از محدوده کلانشهرها هستند گفت: حوزه اسکان و اشتغال باید برای حفظ این سیاست با یکدیگر همکاری داشته باشند؛ بنابراین مبادله یک تفاهم نامه راهبردی بین دو مجموعه با دستور کار مشخص برای ایجاد این پیوند بسیار ضروری خواهد بود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی نیز در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸۳۴ شهرک صنعتی فعال در کشور وجود دارد گفت: طبق آخرین آمار به دست آمده در شرایط فعلی نزدیک به ۴۸ هزار و ۸۵۰ واحد صنعتی فعال با برخوداری از حدود یک میلیون نیروی انسانی در کشور مشغول به کار هستند که با توجه به این رقم بالا، تأمین مسکن و آسایش آن ها با هدف کاهش هزینه رفت و آمد و ترافیک برای ما امری مهم تلقی می شود.

رسولیان ادامه داد: قطعا این همکاری بین شهرهای جدید و شهرک های صنعتی فرصت مناسبی برای هر دوبخش در جذب نیروی انسانی برای واحدهای صنعتی و ارتقای شهرهای جدید خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول طبق گزارش های ارائه شده در حال حاضر ۱۱ محور با ۵۵ شهرک صنعتی در کشور وجود دارد که با توجه به نیروهای شاغل در این واحدها، ۲۲۰ هزار واحد مسکونی برای سکونت آن ها مورد نیاز است.

براساس آمار ارائه شده در پایان این جلسه ۵۵ هزار و ۲۹۵ نیروی انسانی در محور صنعتی ایوان کی نیز شناسایی شده اند که تا کنون تعداد ۳ هزار و ۸۰۰ نفر آن ها برای استقرار و سکونت در این شهر جدید اعلام آمادگی کرده اند.