شناسهٔ خبر: 102406 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

فعال حوزه حمل و نقل:

تحول صنعت حمل و نقل ریلی نیازمند تخصیص لوکوموتیو به شرکت های خصوصی است/ ارز آوری بالا حاصل جذابیت ایمنی و هزینه ایِ حمل و نقل ریلی است

پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل، لجستیک و صنایع وابسته2 فعال حوزه حمل و نقل با اشاره به ارز آوری بالای حمل و نقل ریلی گفت: تحول صنعت حمل و نقل ریلی امروز نیازمند بهره گیری بخش خصوصی از دیزل های سرد و دپو شده است.

خیرالله سلیمانی، مدیر عامل شرکت حمل و نقل ریلی بهتاش سپاهان در گفتگو با خبرنگار ستاد خبری پنجمین نمایشگاه حمل و نقل اظهار داشت: ناوگان حمل و نقل ریلی  بهتاش اصفهان با ظرفیت ۳هزار واگن باری از جمله بزرگترین شرکت‌ها با تنوع واگنی در حوزه حمل بار است که کاملا با توان بخش خصوصی شرایط را برای حمل و نقل در این حوزه  فراهم کرده است.

وی افزود: جذابیت هزینه‌ای و ایمنی حمل و نقل ریلی خصیصه‌ برجسته این صنعت است که در کنار ایجاد اشتغال پایدار در خصوص ارزآوری هم، اثر بخشی مطلوب برای کشور دارد. اگر چه در این میان نیازهایی وجود دارد که مجموعه حاکمیتی می‌تواند این نیازها را بررسی و مشکلات پیش رو را مرتفع کند.

مدیر عامل شرکت حمل و نقل ریلی بهتاش سپاهان ادامه داد: هم اکنون میزان اشتغال مستقیم شرکت، در حدود ۶۰۰ نفر به طور مستقیم است که در ۱۷ ایستگاه فعال این شرکت مشغول به کار هستند. با افزایش ظرفیت مجموعه و حمایت‌ها می‌تواند این ظرفیت اشتغال را تا ۲ هزار نفر افزایش دهد.

وی عنوان کرد:خطوط خدماتی حوزه حمل و نقل ریلی ظرفیت مطلوب و ارزشمندی را برای کشور فراهم کرده و موقعیت ژئوپولیتیک بر این ظرفیت افزوده است، بنابراین هر مقدار بتوانیم به حوزه حمل و نقل ریلی توجه کنیم در آینده نزدیک به یک کشور مرجع در حوزه بارانداز و ترانزیت تبدیل خواهیم شد، البته اهمیت تغییر نگاه به بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل ریلی امری ضروری است که باید مورد توجه باشد.

سلیمانی گفت: شرکت بهتاش سپاهان در کنار حمل و نقل بار و حرکت در مسیر عدم وابستگی به خارج از کشور در بحث تعمیرات واگن‌ها و لوکوموتیو نیز اقداماتی انجام داده است و با فراهم کردن زیرساخت‌ها نه تنها شرکت مذکور بلکه برخی نیاز های همکاران را نیز مرتفع کرده است.

وی با تاکید بر این موضوع که توانسته‌اند رتبه اول در حوزه تعمیرات را در بین دیگر شرکت‌ها به خود اختصاص دهند متذکر شد: برنامه‌ شرکت حمل و نقل ریلی بهتاش سپاهان، حرکت فزاینده برای عدم وابستگی به بیرون از کشور است. در همین راستا با استفاده از جوانان نخبه و متخصص، تولید قطعات مورد نیاز یدکی را در دستور کار قرار دادیم که هم اکنون ۲۵ نمونه طراحی و ساخته شده است و مجوزهای مورد نیاز این قطعات را از راه آهن دریافت کرده‌ایم.

مدیر عامل شرکت حمل و نقل ریلی بهتاش سپاهان با اشاره به  ارز آوری بالای حمل و نقل ریلی گفت: تحول صنعت حمل و نقل ریلی امروز نیازمند بهره‌گیری بخش خصوصی از دیزل‌های سرد است، اگر بخش خصوصی از ظرفیت لوکوموتیوهایی که وجود دارد بهره‌مند شود می‌تواند در تغییر شرایط امروز حمل و نقل ریلی، تحولی عظیم ایجاد کند.

سلیمانی در پایان خاطر نشان کرد: چابک سازی حمل و نقل ریلی به عدم رسوب واگن‌ها مرتبط است و اگر امور مرتبط با این موضوع پیگیری و مشکلات آن رفع و رجوع شود با توان زیرساختی‌ای که کشور دارد  میزان حمل و نقل افزایش پیدا کرده و در حوزه صادرات و واردات نیز اثر بخش است.