شناسهٔ خبر: 102416 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

حضور سرمایه‌گذاران خصوصی در تکمیل پروژه‌های حمل ونقلی تقویت می‌شود/تولید واگن باری و مسافری با توان داخل کشور/ پیش‌بینی بودجه مناسب آزادراهی در لایحه بودجه ۱۴۰۱/ توافق ایران و عراق برای احداث و تکمیل راه‌آهن شلمچه-بصره

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه حضور سرمایه‌گذاران در تکمیل پروژ‌ه‌های حمل و نقلی تقویت می‌شود، از تولید واگن باری و مسافری با توان داخل خبر داد و گفت: هفته‌ آینده در عراق قرارداد احداث و تکمیل راه‌آهن شلمچه-بصره را امضا می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی امروز ۳۰ آذرماه در مراسم ورود ۵۲۶ دستگاه واگن به ناوگان ریلی که در ساختمان ایستگاه راه‌آهن تهران برگزار شد، ضمن تبریک هفته حمل‌ونقل به تمامی دست‌اندرکاران این حوزه، برای این قشر عظیم در کشور که همواره در حال خدمت‌رسانی به کشور و مردم هستند آرزوی سلامت و توفیق کرد و گفت: به عنوان خدمتگزار از همه کسانی که در حوزه حمل و نقل فعالیت دارند، قدردانی می‌کنم.

عضو کابینه دولت سیزدهم توضیح داد: حوزه حمل و نقل یکی از حوزه‌های مهم و تاثیرگذار کشور است و به لحاظ ژئوپلتیک حمل و نقل می‌تواند بیش از ۲۰ درصد   GDP کشور را تامین کند که امروز با وجود این شرایط به دلایل متعدد، عقب‌ماندگی‌های جدی در این بخش وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه ضمن قدردانی از فعالیت تمامی افرادی که در گذشته در وزارت راه و شهرسازی و در سازمان‌های حمل‌و‌نقل بودند و تلاش خود را برای ارتقای این بخش انجام دادند، اعلام کرد: به نوبه خود از تلاش تمامی افرادی که در گذشته در این بخش مسئولیت داشتند قدردانی می‌کنم. با این وجود به دلایل متعددی که بخشی از آنها به مسائل بین‌المللی برمی‌گردد امروز شرایط مناسبی در بخش حمل و نقل نداریم.

وی تصریح کرد: حجم باری که به ویژه در منطقه همسایگان ما و کشورهای دوردست کشور ما که امکان دسترسی به آنها وجود دارد، می‌تواند سهم قابل توجهی باشد که باید بخشی از درآمد کشور در این بخش ایجاد بشود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در مجلس نیز بارها برای تامین زیرساخت‌های ترانزیتی تاکید کرده است، توضیح داد: برای آنکه به حد ایده‌آلی در بخش ترانزیت کشور برسیم به ویژه در بخش ریلی نیازمند اعتبارات فراوانی هستیم. با اعتبارات و بودجه‌های جاری وزارت راه امکان ندارد تا به چنین اهدافی دست پیدا کنیم. بودجه های جاری شاید ساخت چند صد کیلومتر در سال را پاسخگو نباشد. بنابراین اگر بخواهیم در حوزه حمل و نقل به یک تحول برسیم باید به روش‌های دیگری کار را انجام بدهمیم تا بتوانیم به پتانسیل بسیار نهفته ای که در کشور وجود دارد دست پیدا کنیم.

بهره‌مندی از ظرفیت‌های ترانزیتی کشور

قاسمی با اشاره به اینکه روز گذشته با سفیر هند و صالحی جلسه‌ای برگزار کرده است، بر بهر‌ه‌مندی از ظرفیت‌های ترانزیتی کشور تاکید و اعلام کرد: هزینه و زمان انتقال بار زغال سنگ از روسیه به هند و سپس به چین زیاد و طولانی است که چنانچه این بار از مسیر ترانزیتی ایران با تقویت زیرساخت‌ها انجام بشود کوتاهتر و به صرفه‌تر خواهد بود و برای کشور ما نیز درآمدزایی دارد.

وی یادآور شد: مدتی پیش تعدادی کانتینر آزمایشی از هند به فنلاند منتقل شد. با اینکه در بخشی از مسیر رشت-آستارا راه‌آهن نداریم، کانتینرها را با حمل و نقل ترکیبی جابه جا کردیم. مسیری که طی شد ۲۱ روز بود این در حالی است که در مسیر دریایی ۳ ماه زمان می ‌برد. یا همچنین عبور کامیون های پاکستانی برای آزمایش به اروپا که مناسب و به صرفه بود. اینها مزیت‌هایی است که در حوزه حمل و نقل در ایران وجود دارد و می‌تواند سرچشمه درآمدی ترانزیتی ایران باشد.

توافق ایران با برخی از کشورهای همسایه برای افزایش سهم ترانزیت

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: چنانچه کریدورهای اصلی خود را تکمیل کنیم و بسازیم سهم خود را در ترانزیت افزایش می‌دهیم.  توافقاتی با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان، آذربایجان، قرقیزستان، ارمنستان، پاکستان و هند داشتیم و توافقاتی را با آنها به امضا رساندیم که بتوانیم با هماهنگی بین کشورهای همسایه سهم ترانزیت خود را افزایش بدهیم.

قاسمی افزایش سهم ترانزیت کشور را در گرو تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل به ویژه ریلی عنوان کرد و افزود:  راه‌آهن چابهار-سرخس، راه‌اهن رشت-آستارا، کریدور غرب به شرق، شلمچه-بصره، بخشی از کریدورهای اصلی ایران هستند که باید به لحاظ زیرساختی آماده شوند. تکمیل این زیرساخت‌های حمل و نقلی بودجه فراوانی می‌خواهد که با بودجه جاری وزارت راه و شهرسازی قابل انجام نیست.  بنابراین با روش‌هایی غیر از روش‌های معمول انجام خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: به دلیل ظرفیت‌های ساخت داخل اجازه واردات ناوگان ریلی باری و مسافری را نمی‌دهیم و از توان داخل برای تولید استفاده خواهیم کرد. زیرا در کشور به اندازه کافی توان در این باره وجود دارد. همچنین در برنامه است تا از تبصره ۱۸ منابعی را ایجاد کنیم و واگن بخش باری و مسافری را تولید کنیم.

با کمک دولت طی ۳ سال آینده در حمل و نقل کشور تحول ایجاد می‌شود

وی تصریح کرد: به کمک دولت طرح تحولی را در حوزه حمل و نقل کشور ایجاد می‌کنیم که البته بخشی از آن در حال اجراست. کشور با طرح تحولی در حوزه حمل و نقل می‌تواند در سه سال آینده متحول شود. این طرح ارایه شده است امیدواریم این طرح نهایی بشود و از طریق روش‌ها و منابع خاصی بتوانیم احداث کریدورهای اصلی کشور را به سرعت پیش ببریم.

توافق ایران و عراق برای احداث و تکمیل راه‌آهن شلمچه-بصره

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هم اکنون با طرح تحول در حوزه حمل و نقل، قراردادها شروع شده اند، توضیح داد: با طرح تحول حمل و نقل که شرایط تصویب آن در حال انجام است، قراردادهای راه‌آهن رشت-آستارا، راه‌اهن چابهار-سرخس شروع می شود . هفته‌ آینده نیز در عراق قرارداد احداث راه‌آهن شلمچه-بصره را امضا می‌کنیم. تکمیل این خط می‌تواند ایران را به دریای مدیترانه وصل کند.

قاسمی با تاکید بر اینکه با بودجه جاری امکان تکمیل پرو‌ژه‌های زیرساختی وجود ندارد، گفت: ایران کشور ثروتمندی است که منابع فراوانی نیز دارد که با همین ثروت داخل کشور می‌توان تحولی را در حوزه حمل و نقل ایجاد کرد. در وزارت راه و شهرسازی از دولت پول نمی‌خواهیم بلکه مجوز می‌خواهیم. وزارت راه و شهرسازی ثروت فراوانی دارد که باید آنها از بالقوه به بالفعل تبدیل کنیم. این در دستور کار ما قرار دارد و در بودجه ۱۴۰۱ نیز این موضوع پیش‌بینی شده است. امیدواریم که مجلس نیز تصویب کند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در بخش آزادراهی بودجه مناسبی را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کردیم. مالیات آنها را حذف کردیم و سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران شیرین‌سازی کردیم. زمینه را برای سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی تقویت‌ می‌کنیم. جلساتی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داشتیم مبنی بر اینکه مالیات از بخش‌های خصوصی اخذ نشود و یا مدت زمان قرارداد BOT در بسیاری از پروژه‌ها به جای ۱۰ سال به ۱۵ سال افزایش یاید.

عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: برای آنکه بتوانیم در حوزه حمل و نقل تحول ایجاد کنیم نیازمند یک تفکر و راهکار جدید هم برای تامین منابع و هم برای شیرین‌سازی روش‌های سرمایه‌گذاری هستیم. هم اکنون در بودجه ۱۴۰۱ زمینه فراهم شده است در وزارت راه و شهرسازی نیز مجوزهایی گرفتیم. اثرش در چند ماه آینده مشخص می‌شود.

قاسمی تصریح کرد: آثار راهکارهای دولت سیزدهم به منظور ایجاد تحول در حوزه حمل و نقل هم در بخش هوایی و هم در بخش ریلی در ماه‌های آینده نمودار می‌شود.

هزینه ۲.۵ میلیارددلاری سوخت پنهان به دلیل تردد ۱۶۰ هزار کامیون فرسوده

وی از رایزنی و مذاکره وزارت راه و شهرسازی با مجلس خبر داد و گفت: در مجلس نیز بارها این موضوع را عنوان کردم که هم اکنون ۴۰۰ هزار کامیون در جاده‌های کشور تردد می کنند با محاسبات دقیقی که انجام شده است سالی ۲.۵ میلیارددلار هزینه سوخت پنهان داریم که برای ۱۶۰ هزار کامیون فرسوده در حال تردد در جاده‌ها هزینه می‌شود. اینها باید در کشور نوسازی انجام شود.

توافق ایران با هند در حوزه حمل و نقل

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حمل و نقل علاوه بر آنکه راحتی، ایمنی و سلامت مردم را فراهم می‌کند می تواند درآمد کشور را افزایش بدهد و بخش عمده ای از اشتغال کشور را سبب شود از توافق با هند در خصوص ارتقای بخش حمل و نقلی خبر داد.

قاسمی گفت: هم اکنون با چهار کشور همسایه توافق‌نامه‌های مناسبی به امضا رساندیم که هم اکنون تردد ما چندین برابر شده است بنابراین اینکار در حال انجام است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد: در وزارت راه و شهرسازی دو صندوق ملی مسکن و همچنین حمل و نقل راه‌اندازی شده و در حال راه‌اندازی است که برای آنها دو مصوبه مجلس و شورای نگهبان را نیز داریم. مقرر است تا تمامی درآمدهای عمومی حمل و نقل در  صندوق حمل و نقل قرار بگیرد.

وی یادآور شد: صندوق حمل و نقل راه‌اندازی شده است. هیات امنای آن معین شده و مشغول به کار است.

قاسمی گفت: صندوق ملی ساختمان نیز مصوبه راه‌اندازی را سه ماه پیش اخذ کرده که این ابلاغ شده است. ما برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن حتما به صندوق ملی مسکن نیاز داریم. امیدواریم در سال آینده اعتبار مناسبی در صندوق تامین شود تا بتوانیم تعهدات خود را انجام بدهیم.